بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 11, 2021
12:01 جمعه، 21ام خردادماه 1400
کد خبر: 125188

رشد اینشورتک کندتر از سایر حوزه‌های فین‌تک است

 
فعالان بیمه و حوزه فناوری معتقد اند که با وجود رشد بالای پلتفرم‌ها در دوسال اخیر، رشد و سرمایه‌گذاری در اینشورتک نسبت به سایر حوزه‌های فین‌تک مانند بانک، پرداخت و بورس رشد کمتری داشته‌است .
 
 یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون در ابتدای صحبت‌های خود در پانزدهمین رویداد فیناپ با موضوع اینشورتک با اشاره به اینکه دیجیتال سازی صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع کندتر بوده است، گفت: «اینشورتک از نظر میزان و حجم سرمایه گذاری هم از بقیه فین‌تک‌ها عقبتر بوده و به میزان قابل توجهی کمتر است اما هرچه جلوتر می‌رویم این سرمایه‌گذاری در حال افزایش است.»
 
او با تاکید براینکه شرکت‌ها در این حوزه از کانال‌های مختلفی استفاده می‌کنند، افزود: «برخی از این شرکت‌ها در کنار اینکه دفاتر سنتی فروش خود را دارند، برای ارائه خدمات بهتر از روش‌های مبتنی بر تکنولوژی هم استفاده می‌کنند.»
 
مظلومی با تاکید براینکه پاندمی کرونا در دو سال گذشته سبب شده است که تغییرات استفاده از تکنولوژی در این صنعت چند برابر شده و سرمایه گذاری در آن بیشتر شود، گفت: «فقط در سه ماهه اول سال میلادی جاری دو هزار پانصد و پنجاه دو میلیارد دلار روی اینشورتک‌ها سرمایه گذاری شده است و این روند به سرعت در حال افزایش است.»
 
به اعتقاد مظلومی، در آینده استفاده از تکنولوژی‌ها و واژه اینشورتک به اندازه‌ای عادی خواهد شد که در سال‌های آتی، صنعت بیمه به صورت اینشورتک اداره خواهد شد.
 
 
یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون
او در ادامه افزود: « در حال حاضر از تکنولوژی‌های مختلفی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، رمزارزها، کلان داده و اینرنت اشیا، ابزارهای سیستمی، اتوماسیون وخودکار سازی و… در این صنعت استفاده می‌شود.»
 
توجه به داده‌های شبکه‌های اجتماعی
ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت  ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه براساس آمار تنها ۶۰درصد از مشتریان بیمه نسبت به خدماتی که دریافت می‌کنند، رضایت دارند، گفت: «باید کفش مشتری را پوشید و از زاویه دید او به مسائل نگاه کرد؛ اثر متقابل فناوری‌های نوین و صنعت بیمه می‌تواند هم افزا باشد و به رشدو بلوغ صنایع کمک کند.»
 
او با تاکید براینکه اتفاقی که امروزه شاهد آن هستیم تغییر نگاه سنتی به دیجیتالی است، افزود: «به عبارت دیگر، نگاه مبتنی بر تشخیص و جبران به سمت پیشگیری می‌رود و باور ما این است که در این صنعت باید به نگاه شناختی به بیمه توجه ویژه شود.»
 
هاشمی ادامه داد: «حجم سرمایه گذاری در صنعت بیمه با نگاه‌های مختلفی در سطح دنیا در حال رشد است و بسیاری معتقدند که اینشورنس در فین تک نقش بسیار کلیدی را ایفا خواهد کرد. علاوه بر این ما باور داریم که بیمه می‌تواند نقشی کلیدی در تولید داشته باشد.»
 
به باور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، اینشورتک در آینده قادر است که به ریسک‌هایی که استارتاپ‌ها برای کار خود متصوراند، کمک کند.»
 
 
ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت  ارتباطات و فناوری اطلاعات
او در ادامه با بیان اینکه هوش مصنوعی ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای برای کمک به صنعت بیمه دارد، افزود: «پیش نیاز این کمک این است که ما از ظرفیت داده استفاده کنیم؛ بحث تعامل موثر و ارتباط خوب و فراسازمانی و فرا بخشی و توجه ویژه به شبکه‎های اجتماعی از مسائلی است که در این زمینه به ما کمک می‌کنند.»
 
شکاف بزرگ بین پلتفرم‌ها
علیرضا ماهیار، مشاور حوزه فناوری و نوآوری با اشاره به اینکه پاندمی کرونا سبب رشدی ۱۰ برابری در حوزه پلتفرمی شد، گفت: «تعداد افرادی که روزانه به پلتفرم‌ها مراجعه می‌کنند نسبت به شاخص سال‌های قبل رشد زیادی داشته است.»
 
او افزود: «وقتی اکوسیستم فین تک را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تمرکز اصلی در حوزه پرداخت است و سوپر اپلیکیشن‌های ما عموما بر پایه پرداخت هستند و شکافی بزرگ وجود دارد. این فرصتی مناسب برای شرکت‌های حوزه بیمه است که به این بازار وارد شوند.»
 
این مشاور حوزه فناوری و نوآوری گفت: «براساس آمار منتشر شده توسط مکنزی، ۸۹درصد بیزنس‌های مهم دنیا به سمت RQ خواهند رفت و آینده در سال ۲۰۲۵ در دست کسانی است که از این تکنولوژی‌ها استفاده کنند.»
 
او با تاکید براینکه ترندهایی که در ۲۰۲۱ در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود و در اینشورتک خودش را نشان می‌دهد، افزود:«ما در کشور بیش از ۷۰ میلیون یوزر موبایل داریم ولی ضریب نفوذ چیزی در حدود دو درصد در کشور است که فاصله زیادی در حال حاضر در حوزه ۵G سرمایه گذاری‌های خوبی انجام شده و نیاز است که ما روی این مجموعه‌ها سرمایه گذاری کنیم.»
 
 
علیرضا ماهیار، مشاور حوزه فناوری و نوآوری
 
پلتفرمی سه جانبه
مهدی مومنی، مدیرعامل شرکت افراسرمایه دیجیتال در بخش رونمایی از محصول این برنامه گفت: «ما برای رفع مشکل گروه‌های مختلف پلتفرمی سه وجهی طراحی کردیم که در آن مشتری‌ها، فروشنده‌ها وتامین کنندگان مالی سهیم هستند.»
 
او توضیح داد: «ما در این پلتفرم از هوش مصنوعی برای احراز هویت مشتریان‌مان استفاده کرده، اعتبار سنجی اختصاصی داریم و مشتریان ما نیازی نیست که چک فراهم کرده، ضامنی بیاورند یا محدود به منابع خاص مالی باشند. از این گذشته نیازی نیست پولی بلوکه کنند یا سرمایه‌ اولیه‌ای فراهم کنند؛ ما با توجه به رفتار آنها، منابع مالی را بهینه کرده‌ایم. با این شیوه مشتریان ما دیگر دردسرهای رایج را ندارند.»
 
مومنی در ادامه در توضیح اینکه این پلتفرم‌ها برای بانک‌ها و موسسات مالی چه آورده‌ای دارد، گفت: «تصور کنید یک بانک صدهزار مشتری خرد با سبد وام ۱۰ میلیون تومانی داشته باشد، اینجا بانک متحمل هزینه‌های زیادی می‌شود که برای بانک صرفه اقتصادی ندارد. ما مسیر را طوری طراحی کردیم که بانک بتواند به واسطه خدمات هوشمند، مشتری‌های خود را مدیریت کند و هزینه‌های عملیاتی و جذب مشتری را کاهش بدهد.
 
او با اشاره به مزیت استفاده از این پلتفرم‌ها برای فروشندگان گفت: «فروشنده‌ای که می‌خواست وسیله‌ای را به صورت اقساطی بفروشد، ۵ الی ۶ ماه بعد پول خود را دریافت می‌کرد اما در این مسیر فروشنده پول خود را در بازه‌ای کوتاه و به صورت نقدی دریافت خواهد کرد و می‌تواند مشتریان خود را افزایش بدهد.»
 
مومنی در پایان تاکید کرد: «در پلتفرم ما در خدمات مالی، بیمه و بانک یک رکن هستند و رکن دیگر بازار سرمایه است. ما این توان را داریم به واسطه صندوق‌های سرمایه گذاری و کارگزاران بورس این خدمات را فراهم کنیم که مشتریانشان وام و خدمات دریافت کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.