تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 13, 2021
13:01 یکشنبه، 23ام خردادماه 1400
کد خبر: 125268

نوبیتکس سامانه جدیدی برای ذخیره رمزارز طراحی کرد

 
 
 به عنوان بستر دانش بنیان مبادله ارز دیجیتال در کشور،  سامانه نوینی برای ذخیره‌سازی رمزارزی طراحی کرده است. در این سامانه، امکان دسترسی و تخلیه دارایی‌های رمزارزی، به تنهایی توسط هیچ یک از مدیران نوبیتکس وجود ندارد.
 
 مدیر تحقیق و توسعه و هم‌بنیانگذار نوبیتکس با توضیح سازوکار ذخیره‌سازی امن ارزهای دیجیتال در بستر معاملاتی این شرکت گفت: «ساختار نوینی بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز در نوبیتکس طراحی و پیاده‌سازی شده است تا از دارایی‌های رمزارزی کاربران کاملا محافظت شود. ویژگی سامانه جدید این است که مستقل از نوع رمزارز و شبکه بلاکچین؛ تراکنش‌های چندامضایی آفلاین در آن پیاده سازی شده است.»
 
علی آقامیر اعلام کرد: «طراحی و پیاده‌سازی این سامانه در نوبیتکس با توجه به مسائل روز و به منظور رفع دغدغه‌های امنیتی کاربران و حاکمیت انجام شده است. سازوکار نگهداری دارایی‌های کاربران نوبیتکس به گونه‌ای است که امکان بسیار کمی وجود دارد تا بتوان آنها را هک کرد.»
 
امروزه نگهداری دارایی‌ها در ولت‌های مربوط به بسترهای مبادله یا همان اکسچنج‌ها، در تمامی دنیا برای کاربران و مخاطبان ارز دیجیتال به یک چالش جدی تبدیل شده است. از طرفی هزینه بالای نقل و انتقال در شبکه‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم و زمان بالای انتقال بعضی از آنها باعث می‌شود تا انگیزه انتقال دارایی به کیف پول شخصی کاهش یابد و از طرف دیگر تجربه‌های تلخ نگهداری رمزارز در برخی بسترهای مبادله از جمله هک شدن بستر یا کلاهبرداری مالکان آن، باعث شده تا نگهداری دارایی در اکسچنج با ریسک بالایی همراه باشد.
 
 
علی آقامیر، مدیر تحقیق و توسعه و هم‌بنیانگذار نوبیتکس
علاوه بر این، تجربه کم کاربران در نگهداری امن و صحیح از دارایی‌های رمزارزی در کیف پول‌های شخصی، بارها باعث به وجود آمدن زمینه‌های کلاهبرداری و تخلیه ولت‌های شخصی می‌شود. حالا نوبیتکس سامانه جدیدی برای ذخیره‌سازی رمزارز طراحی کرده تا موارد بالا اتفاق نیافتد و خیال کاربران از دارایی‌های دیجیتال خود امن باشد.
 
آقامیر در توضیح نحوه عملکرد نوبیتکس در نگهداری دارایی کاربران گفت: «دارایی‌های رمزارزی در نوبیتکس به دو صورت کلد و هات (Hot and Cold) نگهداری می‌شوند. مجموع منابعی که در هات ولت‌ها نگهداری می‌شود، به عنوان دارایی پرریسک به اندازه‌ای است که پاسخگوی نیاز مداوم و سریع کاربران به برداشت باشد. به این ترتیب اگر دارایی‌ هات ولت به هر دلیلی از بین برود، به راحتی از محل دارایی‌های نوبیتکس قابل جایگزین شدن است. گفتنی است بخش عمده دارایی‌های کاربران نوبیتکس به شکل ذخیره‌سازی سرد یا در کلد ولت‌ها نگهداری می‌شوند که امکان هک آن بسیار کم است.»
 
مدیر تحقیق و توسعه نوبیتکس ادامه داد: «ساختار ارتباطی ساخت و امضای تراکنش در سامانه کلد ولت نوبیتکس به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ فردی به صورت کامل بدون اجازه دسترسی، امکان تخلیه آن را ندارد. به عبارت دیگر حتی مدیران ارشد نوبیتکس هر یک به بخشی از فرآیند دسترسی دارند و بدون فرد دیگر، امکان تکمیل فرآیند وجود ندارد.»
 
او درباره اینکه اگر دسترسی‌های هر مدیر محدود باشد، در صورتی که آن مدیر به هر دلیل از دسترس خارج شود چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: «یکی از نکات کلیدی در تمرکززدایی از سطح دسترسی مدیران، چنین دغدغه‌ای بوده است. ما در سامانه جدید یک مکانیسم فنی-حقوقی طراحی کرده‌ایم تا در صورت عدم دسترسی به یکی از مدیران برای مدت مشخص، حق دسترسی به فرد دیگری منتقل شود.»
 
به گفته آقامیر، با توجه به ساختار نگهداری دارایی‌های رمزارزی در نوبیتکس، حتی اگر تمام اکوسیستم اکسچنج توسط هکرها هک شود، دارایی‌های رمزارزی کاربران محفوظ می‌ماند چرا که هکرها نمی‌توانند به سیستم Cold Wallet Core نوبیتکس که به هیچ شبکه‌ای متصل نیست، دسترسی داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.