اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

June 15, 2021
14:47 سه شنبه، 25ام خردادماه 1400
کد خبر: 125345

مجید سلطانی: افزایش دو میلیون پورت خط پر سرعت تا پایان سال ۱۴۰۰

 
 
مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره توسعه این شرکت و تعرفه خدمات مخابراتی موضوعاتی را بیان کرد.
 
شرکت مخابرات ایران بزرگترین شرکت ارتباطی کشور است و از سال ۱۳۵۰ مشغول به کار است. مدت زیادی را به عنوان شرکتی دولتی فعالیت کرده و در سال ۱۳۸۸ این شرکت در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی آمد. این شرکت برنامه‌هایی برای توسعه هرچه بهتر، تغییر تعرفه‌های خدماتی و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در نظر دارد.
 
توسعه در مخابرات امری مهم و ضروری
 
مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران روز گذشته در باشگاه خبرنگاران جوان حاضر شد و ضمن بازدید از تحریریه های مختلف با مدیران و خبرنگاران صحبت کرد. سلطانی در گفت‌وگویی با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توسعه این شرکت و برنامه هایشان در سال جاری گفت: " در این ۶ ماهی که من مدیرعامل شرکت مخابرات شدم برنامه‌های خاص خودم را دارم و برنامه‌های مدیران قبلی که در جهت اعتلای شرکت هست را نیز ادامه می‌دهم. ما در حوزه توسعه این شرکت کار‌هایی را باید انجام بدهیم.
 
 برنامه راهبردی ۵ ساله‌ای که تدوین شده بود تا پایان سال ۱۴۰۰ را پوشش می‌دهد. ما اولین گامی که برداشتیم مطالعه این راهبرد‌های تدوین شده و بررسی اجرایی شدن این راهبرد‌ها بود. ما باید حتما برنامه راهبردی ۳ سال دیگری با توجه به راهبرد‌های قبلی تدوین می‌کردیم. ما درحال تدوین برنامه سه ساله خود در جلسات با کمیته راهبردی هستیم."
 
وی افزود: " همچنین باید سیاست دیگری برای سال ۱۴۰۰ هم تدوین می‌کردیم، سیاست‌ها بر اساس راهبرد‌ها مشخص شده و طرح‌های سال ۱۴۰۰ شرکت هم به صورت کلی برای شرکت مخابرات شامل اینکه چه کاری و به چه میزان و در چه بخش‌هایی باید توسعه داشته باشیم، تدوین شده است. ما برنامه‌های اجرایی استان‌ها را هم تدوین کردیم. ما براساس برنامه‌ای مدون کار می‌کنیم، براساس اولویت‌هایی که داریم اعتبارات را تخصیص می‌دهیم و طبق همین اولویت‌ها پیش می‌رویم. ما براساس منابع موجود تجهیزات و منابع را در اختیار استان‌ها و معاونت‌ها قرار می‌دهیم. "
 
سلطانی در ادامه گفت: " مسئله‌ای هست که شرکت مخابرات به علت سیاست‌های غلطی که در این حوزه ابلاغ شده با کمبود درآمد و افزایش هزینه مواجه است. این موضوع در بخش توسعه اثر گذار بوده است. ما در سال ۱۴۰۰ باید بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. جبران همه این عقب ماندگی‌ها به منابع زیادی احتیاج دارد. ما تقریبا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان کمبود هزینه داریم. ما سعی کردیم در سال جاری با مصوبه هیئت مدیره و برنامه‌هایی که ارائه شده چیزی حدود ۴۵۰۰ تا ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه اختصاص دهیم. از نظر آماری هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۰ افزایش دو میلیون پورت خط پر سرعت برای هموطنان است و امیدواریم که این هدف محقق شود. "
 
اختیاراتی که به مدیران استانی داده شد
 
رئیس شرکت مخابرات در خصوص تاثیر مناطق و مدیران استانی مخابرات در پیشرفت و توسعه این شرکت در سال ۱۴۰۰ گفت:" قبلا یکی از مشکلات مخابرات این بود که اختیارات از مدیران استان‌ها سلب شده بود. اینکه شرکتی به این بزرگی در کشور به صورت متمرکز اداره شود اشتباه است. یکی از کارهای ما در مخابرات بحث تدوین دستورالعمل اختیارات به مدیران استانی بود که مورد استقبال آن‌ها نیز قرار گرفت. وقتی مدیر بالادستی از مدیران مناطق خود انتظار کار و فعالیت دارد، باید اختیارات لازم را نیز به آن‌ها بدهد و تمام تلاش را بکند مدیران و معاونین استانی بدون دغدغه کارشان را انجام بدهند. 
 
یکی دیگر از بحث‌های ما در مخابرات مشارکت در تهیه این طرح‌ها بود. بحث طراحی و تدوین از بالا به پایین نبود. ما مدیران و معاونین استان‌ها را نیز در تدوین این طرح‌ها شریک کردیم و از آن‌ها کمک گرفتیم تا ایده هایشان را با ما مطرح کنند. این موضوع بازخورد بسیار خوبی را از سمت مدیران به همراه داشت. اجرایی شدن بخشی از این طرح‌ها در برخی از استان‌ها آغاز شده، ما موانع را از سر راه اجرایی کردن این طرح‌ها برداشتیم. 
 
موانعی مانند بازسازی خطوط فیبری، خطوط مسی و کابلی انجام شده و امید داریم در سال جاری تحول بزرگی را در سطح مخابرات داشته باشیم. "
 
تعرفه‌های مخابراتی
 
پشتیبانی از هر پورت خط تلفن در کشور برای این شرکت ۲۱ هزار تومان هزینه دارد و فقط از سمت مشتری ۵ یا ۶ هزار تومان هزینه پشتیبانی دریافت می‌شود. سلطانی درخصوص افزایش این تعرفه‌ها گفت: " ما از سال ۱۳۸۸ و قبل از آن افزایش تعرفه خطوط تلفنی نداشتیم. علاوه بر این سیاست‌هایی نیز تدوین شد که برای ما بار مالی داست و منابع را محدود کرد. ما شرکتی خصوصی هستیم و باید حواسمان به هزینه‌ها باشد. وقتی هزینه‌ها برای ما بالا می‌رود و نحوه جبران تشخیص داده نمی‌شود هر شرکتی که باشد با کمبود درآمد مواجه می‌شود. سیاست متناسب سازی درآمد و هزینه با حاکمیت است. اگر این تناسب به هم بخورد شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند. "
 
فعالیت کارخانه‌های ICT
 
وی در خصوص فعالیت کارخانه‌های ICT در کشور توضیح داد:" در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد از ظرفیت این شرکت‌ها در کشور فعال است. موضوع تعرفه‌ها فقط به ضرر شرکت مخابرات، زیرساخت و مردم نیست و ضربه به کل این صنعت است. اگر هزینه خطوط تلفن‌های ثابت در کشور‌های دیگر به سمت رایگان شدن می‌رود، هزینه تعریف باند پهن بسیار بیشتر است. ما در مقایسه با کشور‌های دیگر هزینه کمتری دریافت می‌کنیم. ما مدتی قبل با شورای رقابت جلساتی داشتیم و فرمول‌هایی نیز به تدوین رسید که امیدواریم این فرمول در کمیسیون تنظیم مقررات عددگذاری شود و وضعیت شرکت مخابرات بهتر شود. ما دارایی‌هایی داریم که آن‌ها را در جهت توسعه و پیشرفت شرکت به حرکت در می‌آوریم. در خواست ما این است که سیاستگذاران وظیفه خود را در این خصوص انجام دهند.
 
بومی سازی تجهیزات
 
سلطانی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه چند درصد از تجهیزات این شرکت ساخت داخل است، گفت: "حدود ۷۰ درصد تجهیزات ما در این شرکت بومی است. این موضوع هم تلاش صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش بنیان بوده است. ما در گذشته تجهیزات داخلی نداشتیم و شرکت‌ها نیز توان ساخت نداشتند. اما اکنون شرکت‌های ما همان تجهیزات را با بهترین کیفیت و ظرفیت می‌سازند. توجه به شرکت مخابرات توجه به صنعت ICT است. وقتی قرار است موانع برداشته شود و تولید توسعه پیدا کند باید زمینه‌های سرمایه گذاری در این صنعت مهیا شود. مخابرات سعی کرده از تولیدات داخلی استفاده و حمایت کند. اکثر مناقصات ما برای خرید تجهیزات با شرکت‌های داخلی است و فقط تجهیزاتی که در داخل توان تولیدشان نباشد را از بیرون می‌آوریم. "
 
حمایت از شرکت‌های دانش بنیان
 
رئیس شرکت مخابرات درخصوص حمایت و مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در این شرکت گفت: " ما علاقه داریم که در زمینه تجهیزات هم با شرکت‌های دانش بنیان همکاری و سرمایه گذاری داشته باشیم. ما از شرکت‌هایی که در تجهیزاتی که توانایی ساخت نداریم سرمایه گذاری می‌کنند، حمایت می‌کنیم.
 
 حمایت ما نیاز به پشتیبانی‌های دیگری از مخابرات دارد. زنجیره صنعت از نوآوری، طراحی، شرکت‌های دانش بنیان و غیره به صورت زنجیره است و این زنجیره باید به گونه‌ای طراحی شود که همه کسانی که در این صنعت هستند به جایی برسند. فارغ التحصیلان توانمندی داریم که نیاز به حمایت دارند ما به عنوان مخابرات از این افراد حمایت می‌کنیم که این صنعت شکوفا شود. "
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.