بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 15, 2021
16:55 سه شنبه، 25ام خردادماه 1400
کد خبر: 125362

تداوم رشد سهام همکاران سیستم با وجود افت شدید بازار بورس

 
همکاران سیستم در مجمع عمومی سالیانه خود، از عملکرد سال ۹۹ و وضعیت رشد محصولات این شرکت خبر داد.
 
 
مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام همکاران سیستم، امروز (۲۵ خردادماه) برگزار شد. مدیرعامل همکاران سیستم در این مراسم، از افزایش درآمد شرکت در زمان شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مشتریان خبر داد.
 
به‌ گفته فرید فولادی، بر اساس گزارش‌های گارتنر، طی سال ۲۰۲۰ صنعت IT در دنیا ۱۰ درصد افول کرد؛ این در حالی است که رایانش ابری ۲۳ درصد رشد کرد و پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۲، رشد ۲۰ درصدی است.

 
به گفته‌ی فولادی، نرم‌افزارهای همکاران سیستم به‌خصوص راهکاران ابری، به کسب‌وکارها در دوران کرونا کمک کرد که قادر به ادامه فعالیت‌ باشند. او افزود:
 
درحالی‌که زمانی تصور می‌‌شد باید هزینه‌های IT را تا حد ممکن کاهش داد، امروز در تمام دنیا می‌دانند که این هزینه‌ها درآمد بیشتر را به‌ همراه می‌آورند. البته این روند در ایران هنوز به‌طور کامل جا نیفتاده و جای کار بسیار بسیار زیادی دارد.

مدیرعامل همکاران سیستم با اشاره به اینکه مشتریان محصولات این شرکت در سال ۹۹، ۶۴ درصد رشد کردند، اضافه کرد راهکاران ابری نیز در سال گذشته با رشد ۳۵۵ درصدی همراه شدند. به‌ گفته فولادی، «سپیدار» با جذب بیش از ۹۰۰۰ مشتری، افزایش درآمدی ۴٫۵ برابری تجربه کرد.
 
در سال گذشته، درآمد عملیاتی تلفیقی شرکت اصلی با ۶۵ درصد رشد و درآمد فروش نرم‌افزار با ۹۵ درصد رشد همراه بود؛ بخش پشتیبانی نیز رشد ۳۴ درصدی درآمد تجربه کرد. بر این اساس، درآمد همکاران سیستم در سال مالی گذشته معادل ۵۴۲ میلیارد تومان و برآورد شرکت برای سال ۱۴۰۰، ۹۵۹ میلیارد تومان است. درآمد عملیاتی شرکت اصلی در سال گذشته، ۳۴۵٫۹ میلیارد تومان بوده است.

به‌ گفته فولادی، سهام همکاران سیستم با وجود افت شاخص بورس در سال گذشته، باز هم شاهد رشد بود.
 
همکاران سیستم اکنون برای بیش از ۷۳ هزار  شرکت و سازمان خلق ارزش‌ می‌کند. به‌ گفته فولادی:
 
همکاران سیستم حالا یک برند ملی است. روزانه ۲۰۰ هزار نفر با سرویس‌های راهکاران و سپیدار کار می‌کنند. علاوه بر ۲۵۶ دانشگاه، چندین صنعت در کشور از محصولات همکاران سیستم استفاده می‌کنند.
 
مدیرعامل همکاران سیستم، سهم شرکت از صنایع کلیدی کشور را در ۶ گروه عنوان کرد:
 
شرکت‌های صنعت سیمان تا ۶۱ درصد
شرکت‌های صنعت پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با ۶۷ درصد
شرکت‌های صنعت غذایی با ۸۵ درصد
شرکت‌های داروسازی با ۵۴ درصد
شرکت‌های حاضر در بورس با ۶۸ درصد
سهم صنایع کلیدی در همکاران سیستم
 
 
همکاران سیستم در سال ۹۹ برای بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد. به‌ گفته مدیرعامل شرکت، موفقیت‌های آینده در گرو ایجاد زیرساخت‌ها است. فولادی گفت:
 
شناخت نیاز مشتری در کنار توسعه زیرساخت و نوآوری، سه عامل موفقیت آینده ما است. یکی از اهداف سال آینده ما، نوآوری بر اساس فناوری‌های روز و هوشمندسازی راهکارهای سازمانی است.
 
فولادی همچنین مهم‌ترین سرمایه همکاران سیستم را، نیروی انسانی آن عنوان کرد. به‌ گفته او:
 
هدف ما بزرگ کردن اکوسیستم و ایجاد پلتفرمی است که در آن شرکت‌های مختلف و شرکای متعدد هم خودشان منتفع می‌شوند و هم شرکا و سهام‌داران شرکت را منتفع می‌کنند.
 
در این جلسه، سود سهام همکاران سیستم برای هر سهم ۲۳۵ تومان، معادل ۳۹۹,۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شد.

همکاران سیستم در مورد علت پایین بودن سهم راهکاران ابری نسبت به نرم‌افزارهای سنتی این شرکت، به زومیت گفت:
 
سرویس‌های ابری و استفاده از آن‌ها در جهان بسیار نو است. البته ما ترند جهانی را شناسایی و در مسیر آن به‌درستی پیش رفتیم؛ اما مانند هر کسب‌وکار نویی، این حوزه نیز نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر دارد. شرکت‌ها هنوز ترجیح می‌دهند به‌ جای روی آوردن به سرویس‌های ابری، روی کسب‌وکار اصلی خود متمرکز شوند و کار کنند؛ درنتیجه رشد راهکارهای ابری کند است و نیاز به انجام روش‌های خاص بازاریابی دارد.
 
فرید فولادی در همین زمینه گفت در روند رشد استفاده از راهکارهای ابری باید به‌ جای رقم و مبلغ درآمد، به تعداد مشتریان توجه کرد. فولادی افزود:
 
سال گذشته ما ۷۱۳ مشتری جدید در حوزه ابری جذب کردیم و استقبال از نظر تعدادی بالا بوده؛ نباید در زمان فروش محصول، روال ریالی را فقط در نظر بگیریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.