5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 16, 2021
15:37 چهارشنبه، 26ام خردادماه 1400
کد خبر: 125401

سامسونگ برای اولین بار پتانسیل‌های شبکه تراهرتزی 6G را به نمایش گذاشت

 
با وجود اینکه شبکه ۵G هنوز به فراگیری جهانی نرسیده، ولی شرکت‌ها در حال توسعه ۶G هستند و سامسونگ هم نمونه اولیه‌ای از این فناوری را به نمایش گذاشته که برای اولین بار پتانسیل‌های طیف فرکانس تراهرتزی (THz) را نشان می‌دهد.
 
محققان سامسونگ و «دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا» سیستم ارتباطی جدیدی را به نمایش گذاشته‌اند که از فرکانس ۱۴۰ گیگاهرتزی و پهنای باند ۲ گیگاهرتزی بهره می‌برد. آن‌ها در این آزمایش موفق به انتقال اطلاعات با نرخ ۶.۲ گیگابیت بر ثانیه در یک فاصله ۱۵ متری شدند.
 
این رقم در مقایسه با رکورد فعلی شبکه‌های ۵G با نرخ انتقال ۵.۲۳ گیگابیتی پیشرفت مناسبی به حساب می‌آید، اما به هیچ عنوان سقف توانایی‌های ۶G را نشان نمی‌دهد. سرعت نسل ششم ارتباطات در نهایت می‌تواند تا ۱ ترابیت بر ثانیه معادل ۱۰۰۰ گیگابیت برسد.
 
 
سیستم مورد آزمایش سامسونگ از یک فرستنده چندآرایه مرحله‌ای با ۱۶ کانال، چند ماژول گیرنده و یک واحد باندپایه تشکیل شده که سیگنال‌ها را پردازش و آن‌ها را به سمت گیرنده هدایت می‌کند. سامسونگ پروتوتایپ خود را در کنفرانس بین‌المللی IEEE در حوزه ارتباطات به نمایش گذاشته است.
 
شبکه‌های فعلی ۵G با حداکثر فرکانس ۴۰ گیگاهرتز و پهنای باند ۴۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند، ولی انتظار می‌رود که ۶G به فرکانس‌های فراتر از ۱۰۰ گیگاهرتز برود و در طیف فرکانس تراهرتز قدم بگذارد. باند تراهرتز طیف آزاد گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که امکان دسترسی به کانال‌های پهن‌باند با ده‌ها برابر پهنای باند فرکانس‌های گیگاهرتزی را فراهم کند.
 
 
با این فناوری، می‌توان به پیش‌نیاز ۶G برای نرخ انتقال ترابیتی در هر ثانیه دست پیدا کرد. حداکثر نرخ انتقال داده به ۵۰ برابر ۵G می‌رسد و تاخیر بی‌سیم هم تا یک دهم کاهش پیدا می‌کند. این قابلیت‌ها می‌توانند توانمندی شبکه ۶G در ارائه خدمات و تجربه‌های چندرسانه‌ای مثل واقعیت گسترش‌یافته (XR) و سیستم‌های هولوگرامی را افزایش دهند.
 
با تمام این‌ها، هنوز زمان زیادی تا عرضه عمومی ۶G باقی مانده و انتظار داریم که این فناوری را در حوالی سال ۲۰۳۰ ببینیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.