تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 17, 2021
13:06 پنجشنبه، 27ام خردادماه 1400
کد خبر: 125423

انتخابات ریاست‌جمهوری در ۳۳ شهر به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می‌شود

 
سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه (۲۸ خرداد) در ۳۳ شهر به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می‌شود.
 
 عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نشست خبری خود با رسانه‌های خارجی گفت: « روز جمعه همه ۲۵ گام انتخابات را در حدود ۳۳ شهر که شامل ۲۴ مرکز استان و ۹ شهر دیگر است را به صورت کاملا الکترونیکی برگزار می‌کنیم.» طبق گفته او گام ۲۵ برگزاری انتخابات اخذ رای و شمارش آراست.
 
این اولین بار است که شورای نگهبان با برگزاری انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی ،هر چند به صورت محدود، موافقت کرده است پیش از این فقط انتخابات شورایاری به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شده است. برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هنوز نیز یکی از مباحث مورد بحث بین دولت و شورای نگهبان است. دولت یازدهم و دوازدهم در جلسات گوناگون تلاش کردند تا تاییدیه شورای نگهبان را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی دریافت کنند.
 
وزیر کشورگفت: «در تلاش بودیم تا با توجه به تجربیات و بررسی‌های انجام یافته در حوزه‌های فنی و الکترونیکی و تکنولوژی، انتخابات را طوری طراحی کنیم تا در هیچ مرحله‌ای و در هیچ زمانی با کاستی و سستی و کندی مواجه نشود.» به گفته رحمانی فضلی وزارت نیرو به دستور رئیس جمهوری موظف شده تا در همان روز برق سراسر کشور به ویژه شعبه‌ها را تامین کند.
 
او همچنین بیان کرد: «وزارت ارتباطات مکلف شده تا تمام امکانات ارتباطی را برقرار کند. صدا و سیما در تمام نقاط کشور باید فعال باشد و اطلاع‌رسانی کند. همچنین تمام تلاش خود را کردیم و از تجربه‌ها بهره بردیم تا امکان وقوع هرگونه تخلف و تقلب را بگیریم.»
 
وزیر کشور در مورد چگونگی جلوگیری از تخلف و تقلب به سامانه‌های احراز هویت اشاره و بیان کرد: «تمام شعبه‌های رای‌گیری به دستگاه‌های احراز هویت مجهز هستند، به این صورت امکان دادن رای تقلبی یا تخلف در حوزه شناسنامه‌ای اعم از کسانی که زیر ۱۸ سال هستند یا شناسنامه تقلبی دارند یا شناسنامه افراد فوت شده را دارند یا با یک شناسنامه چند بار رای دادند، کلا منتفی است. ما این روش را در انتخابات ریاست جمهوری پیشین هم اجرایی کردیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.