تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 17, 2021
13:10 پنجشنبه، 27ام خردادماه 1400
کد خبر: 125424

انجمن بلاک‌چین ایران تعلیق شد+به‌روزرسانی

کلیه‌ی فعالیت‌های انجمن بلاک‌چین ایران ثبت شده با نام «انجمن فناوران زنجیره بلوک» تا اطلاع ثانوی به دستور معاونت مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور متوقف شد.
 
در نامه‌ای که از سوی معاونت مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور برای این انجمن ارسال شده، آمده است که با توجه به گزارش‌های واصله در خصوص اقدامات مغایر با اساسنامه و خلاف تعهدات این انجمن و لزوم رسیدگی و بررسی این گزارش‌ها تا زمان تصمیم‌گیری نهایی تمامی فعالیت‌های این انجمن از تاریخ ابلاغ این تذکر تا اطلاع ثانوی متوقف شود.
 
در ادامه این نامه تاکید شده که صورت‌حساب‌های کلیه درآمدهای مالی و هزینه‌کردها بر اساس شماره حساب رسمی انجمن، گزارشاتی کامل، مستند و دقیق از اقدامات انجمن در دوسال اخیر، از صدور فهرست هشدار بدون پشتوانه فنی در سایت انجمن و گزارشی از کلیه اقدامات این انجمن در حوزه رمزارز و… باید در اسرع وقت در اختیار معاونت مشارکت‌های اجتماعی قرار بگیرد.
 
 
اخیرا این انجمن در سایت خود بخشی به نام «لیست هشدار» ایجاد کرده بود تا با هشدار در خصوص پروژه‌هایی که ریسک بالا دارند، حساسیت مردم را نسبت به پروژه‌های لیست شده افزایش دهد اما به نظر می‌رسد ایجاد این لیست هشدار یکی ازدلایل تعلیق فعالیت‌های انجمن شده است. در نامه وزارت کشور قید شده است که باید گزارش دقیقی در خصوص لیست هشدار در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد چرا که به نظر می‌رسد این لیست هشدار بدون پشتوانه فنی و بدون مجوز روی سایت منتشر شده است.
 
انجمن بلاکچین در صفحه مربوط به لیست هشدار خود قید کرده بود که این لیست بر اساس موارد مختلفی مانند درخواست مردمی، محرز شدن کلاهبرداری و پروژه، فاقد مجوز بودن پروژه، مشاهده عوام فریبی و فریبکاری در عملکرد، اطلاع رسانی کارشناسان خبره و… به روزرسانی می‌شود؛ این انجمن همچنین تاکید کرده بود که هدف این لیست نسبت دادن اتهام کلاهبرداری به این پروژه‌های نیست و تصمیم در خصوص وقوع یا عدم وقوع جرم با قاضی خواهد بود.
 
انجمن بلاک‌چین فعالیت خود را در سال ۹۶ به عنوان سازمانی مردم‌نهاد فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۸ به صورت رسمی ثبت شد.
 
*به روزرسانی:
 
در پی خبر تعلیق انجمن بلاک‌چین، رئیس این انجمن در واکنش به این خبر اطلاعیه‌ای منتشر کرد.در این اطلاعیه با اشاره به نامه معاونت مشارکت اجتماعی که هنوز به طور رسمی به دبیرخانه انجمن واصل نشده؛ اما از شمایل نامه به نظر می‌رسد که نامه صحیح است، گفته شده: «بلافاصله پس از رویت نامه، کلیه فعالیت‌های انجمن متوقف و از این لحظه هیچ خبر و بیانیه جدیدی در کانال‌های خروجی و سایت انجمن قرار نگرفته و هیچ تغییری در محتواهای قبلی انجام نمی‌گیرد.»
 
سپهر محمدی در ادامه تاکید کرده است: «به همه اعضای محترم انجمن اطمینان می‌دهم که هیات مدیره و انجمن حسب بالاترین فهمی که از قوانین کشور دارند هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده‌اند و البته این حق وزارت کشور است که از انجمن در حوزه فعالیت‌های خود تفتیش کند.»
 
رئیس انجمن بلاک‌چین ایران در ادامه با اشاره به اینکه مشخص است که لیست هشدار در کانون چالش‌ها قرار دارد، افزوده است: « هوش بالایی نمی‌خواهد که بفهمیم این نتیجه آبی است که انجمن در خوابگه مورچگان ریخته است. طبق قانون سازمان‌های مردم نهاد، بازوی مدعی العموم برای صیانت از حقوق عامه در حوزه تخصصی خود هستند. انجمن با افتخار تا این لحظه ۳۶ پروژه که دارای ریسک بالایی بوده‌اند، در لیست هشدار خود در سایت اطلاع رسانی کرده است تا موجب پیشگیری از حیف و میل اموال عمومی شود و در چند مورد هم مثل پروژه BRG مقام قضائی با آنها برخورد کرده است.»
 
در ادامه این اطلاعیه با اشاره به اینکه اسناد مربوطه در اسرع وقت به وزارت کشور تقدیم خواهد شد، آمده است: «تعلیق فعالیت‌های انجمن قاعدتا موجب ناامیدی افرادی که شرافتمندانه در حال تلاش بودند و شادی کسانی که قصد حیف و میل اموال عمومی را داشتند خواهد شد و مسئولیت این موضوع به عهده وزارت کشور است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.