تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 20, 2021
11:53 یکشنبه، 30ام خردادماه 1400
کد خبر: 125508

کشف یک باگ iOS که در هنگام اتصال به شبکه‌ای خاص، وای‌فای آیفون را از کار می‌اندازد

 
باگی که به‌تازگی در iOS پیدا شده، زمانی به وجود می‌آید که دستگاه شما تلاش می‌کند به یک شبکه بی‌سیم با یک نام خاص وصل شود. در این صورت، دستگاه قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای را از دست می‌دهد و حتی خاموش و روشن کردن دستگاه هم برای حل این مشکل بی‌فایده خواهد بود.
 
مهندسی به نام «کارل شو» در توییتر می‌گوید با تغییر نام شبکه وای‌فای شخصی خود به «p%s%s%s%s%n%» متوجه شده که شبکه ارتباط بی‌سیم آیفون او از کار افتاده و هر بار که تلاش کرده تا وای‌فای را روشن کند، سیستم مجددا آن را خاموش کرده است. او می‌گوید حتی با تغییر نام شبکه وای‌فای هم نتوانسته مشکل را حل کند.
 
آقای شو می‌گوید این کار را روی یک آیفون XS با iOS 14.4.2 انجام داده است. انجام همین آزمایش توسط وب‌سایت BleepingComputer روی آیفونی با iOS 14.6 هم از بروز مشکل مشابهی خبر می‌دهد که وای‌فای موبایل اپل را از کار می‌اندازد. در شماری از آزمایش‌ها، آیفون در هنگام تلاش برای اتصال به این شبکه شکست می‌خورد و دیگر قادر به اتصال به شبکه‌های عادی هم نیست.

با این حال، در شمار دیگری از آزمایش‌ها که در تصویر متحرک زیر هم نمونه‌ای از آن را می‌بینید، پس از اتصال به شبکه‌ای با این اسم عجیب قابلیت وای‌فای آیفون دچار مشکل می‌شود و دیگر حتی نمی‌توانید این ویژگی را روشن کنید.

تنها راهی که در حال حاضر برای حل این مشکل وجود دارد، بازنشانی تنظیمات شبکه آیفون است. برای انجام این کار باید به بخش Settings > General > Reset بروید و گزینه Reset Network Settings را انتخاب کنید.
 
به گفته کاربران، این باگ تنها محدود به آیفون‌هاست و چنین مشکلی در گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد. محققان امنیتی می‌گویند مشکل حاضر احتمالا مربوط به تجزیه و تحلیل داده‌های ورودی توسط iOS است که منجر به بروز این باگ می‌شود.
 
زمانی که عبارتی با علامت % در نام وای‌فای دیده می‌شود، iOS احتمالا به اشتباه این علامت را به عنوان شاخص عبارت رشته‌ای در نظر می‌گیرد. این شاخص‌ها در زبان‌های برنامه‌نویسی C معنای خاصی دارند و به جای اینکه به عنوان متن در نظر گرفته شوند، کامپایلر آن‌ها را به عنوان نام متغیر یا فرمان تلقی می‌کند.
 
از آن‌جایی که وجود این باگ می‌تواند دردسرهای زیادی برای کاربران عادی ایجاد کند، انتظار داریم اپل به‌زودی وصله‌ای برای حل این مشکل منتشر کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.