اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 20, 2021
12:08 یکشنبه، 30ام خردادماه 1400
کد خبر: 125514

اولین پرتاب مداری راکت استارشیپ اسپیس ایکس احتمالا به تعویق خواهد افتاد

 
شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس احتمالا ماموریت مداری استارشیپ را به تاخیر بیندازد. دلیل این تاخیر ارزیابی محیط زیست اطراف محل پرتاب است. این پرتاب برای اوایل ژوئیه برنامه‌ریزی شده. ناسا نیز اعلام کرده که هدف اسپیس ایکس برای انجام ماموریت مداری استارشیپ اول ماه ژوئیه یا ۱۰ تیر ماه است.
 
تاریخ این ماموریت مهم اسپیس ایکس برای بررسی‌های محیط زیستی توسط اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) به تاخیر خواهد افتاد. اسپیس ایکس برای دریافت مجوز پرتاب باید این بررسی‌ها را پشت سر بگذارد.
 
این شرکت خصوصی باید با بررسی محیط زیست اطراف سکوی پرتاب نشان دهد که سیستم پرتاب استارشیپ سوپر هوی به اکوسیستم اطراف آسیبی نمی‌رساند. سکوی پرتاب این ماموریت در بوکا چیکا تگزاس واقع شده است.
 
این بررسی‌ها و مجوز پرتاب تا اوایل ماه ژوئیه به نتیجه نمی‌رسد و اسپیس ایکس برای انجام ماموریت تاریخی خود باید کمی بیشتر صبر کند. دریافت مجوز جدید محیط زیستی اسپیس ایکس شاید سال‌ها طول بکشد.
 
ایلان ماسک تاکنون پرتاب‌های آزمایشی زیادی با نمونه‌های اولیه استارشیپ انجام داده است. نمونه‌های اولیه در چند پرتاب اول منفجر شدند، اما پرتاب آخر با موفقیت فرود آمد و به این معناست که حالا استارشیپ می‌تواند با پرتابگر سوپر هوی (Super Heavy) در پرتاب آزمایشی بعدی به پرواز درآید.
 
اولین ماموریت مداری استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید و از جنوب تگزاس به مقصد سواحل هاوایی پرتاب خواهد شد. در نهایت اسپیس ایکس از سیستم پرتابی استارشیپ استفاده خواهد کرد تا انسان را به ماه و مریخ برساند. علاوه بر این، استارشیپ می‌تواند در کاهش مدت زمان سفرهای زمینی نیز استفاده شود و سفرهای چندین ساعته را به تنها چند دقیقه کاهش دهد.
 
ایلان ماسک اعلام کرده که به طور جدی قصد دارد تا در سال ۲۰۲۴ ماموریتی بدون سرنشین به مریخ و در ادامه این ماموریت، در سال ۲۰۲۶ ماموریتی سرنشین‌دار به این سیاره انجام دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.