تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 21, 2021
11:37 دوشنبه، 31ام خردادماه 1400
کد خبر: 125554

مرکز نوآوری رسانه همشهری آغاز به کار کرد

 
 
مرکز نوآوری رسانه همشهری امروز (۳۰ خردادماه) افتتاح شد. به گفته مدیر پژوهش مرکز نوآوری رسانه همشهری این مرکز قرار است اکوسیستم نوآوری در حوزه رسانه را تقویت کند و پذیرای تیم‌هایی در حوزه‌های مختلف فیلم و عکس و محتوای متنی و موشن‌گرافی و زیرساخت ابری و غیره هستند.
 
این مرکز که با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آبان ماه سال گذشته معرفی شده بود، امروز رسما راه‌اندازی شد. الهام میناوند،مدیر پژوهش مرکز نوآوری رسانه همشهری درمورد هدف از راه‌اندازی این مرکز و نحوه فعالیت آن بیان کرد: «موسسه همشهری بزرگترین موسسه رسانه‌ای است. ما در اصل آژانس تبلیغاتی همشهری را با هدف تولید محتواهای تخصصی راه‌اندازی کردیم. در حوزه‌های تولید فیلم و عکس و موشن گرافی و محتوای متنی و باقی موارد چون توزیع و پخش که قابلیت دیجیتالی شدن و توسعه بیشتری را دارند و حوزه پشتیبانی ابری و CDN، از استارت‌آپ‌ها و تیم‌های نو استقبال می‌کنیم.»
 
او ادامه داد: «ما در این مرکز می‌خواهیم از ظرفیت‌های رسانه‌‌ای همشهری در کنار رسانه‌های دیگر استفاده کنیم تا اکوسیستم نوآوری در حوزه رسانه را تقویب کنیم. این مرکز سه طبقه است و استارت‌‌آپ‌های بسیاری در حوزه رسانه در این مرکز مستقر هستند. البته الان برای افتتاحیه ۶ استارت‌آپ حضور داشتند.»
 
به گفته میناوند این مرکز با همکاری دانشگاه تهران مجهز شده است و فضای کاری در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهند و با همکاری شتابدهنده‌ها، خدمات شتابدهی را هم عرضه می‌کنند.
 
او همچنین بیان کرد: «تیم‌ها و افراد پس از ثبت‌نام در سایت مرکز مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرند. ایده‌های این افراد باید با حوزه‌هایی که موسسه همشهری نیاز دارد، همراستا باشد. همچنین در ادامه فعالیت این مرکز با صندوق‌های سرمایه‌گذاری همکاری خواهیم کرد یا به روش به اشتراک گذاشتن سهام با استارت‌آپ‌ها همکاری‌هایی خواهیم داشت.»
 
در این مراسم همچنین ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری با بیان اینکه رسانه‌های کاغذی نزدیک به یک دهه است که وارد مسیر متفاوتی شدند و وضعیت فعلی برای رسانه‌ها بحرانی است، گفت: «نبود تراز مالی مجموعه‌های رسانه‌های کاغذی یکی از بحران‌های اصلی این یک دهه است. علاوه بر این، با از میان رفتن اهمیت خبر از سوی روزنامه‌ها با ریزش شدید مخاطب روزنامه‌ای روبرو شدیم.»
 
 
ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری
او ادامه داد: «به همین خاطر طرح تحول دیجیتال همشهری از سال ۹۸ آغاز شد و مهم‌ترین اقدام در این طرح اصلاح بخشی از ساختارهایمان در بخش آنلاین بود. این اصلاح سبب شد همشهری آنلاین از ۴۰ هزار بازدید به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدید رسید.»
 
به گفته ریاضی یکی از مهم‌ترین اقدامات در اصلاح ساختار راه‌اندازی مرکز نوآوری بود. او در این مورد توضیح داد: «از شهریور سال گذشته برای راه‌اندازی مرکز نوآوری رایزنی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. درواقع این مرکز، مرکز نوآوری رسانه است و تمرکزش روی چیزی جز رسانه نخواهد بود.» براساس گفته‌های ریاضی در این مرکز روی هشت مساله اصلی تمرکز کردند و فهرستی از اولویت‌ها را تهیه کردند که برای تبدیل شدن به پروژه آماده هستند.
 
مدیر عامل روزنامه همشهری در ادامه با بیان اینکه پنج منبع برای فعال شدن استارت‌آپ‌ها پیش‌بینی کردند، گفت: «اول بخش صندوق دانشگاه تهران و پارک فناوری است. دوم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که هم اکنون برای سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن نیازمندی‌ها به مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان پیشنهاد داریم. در کنار آن موسسه همشهری هم روی پروژه‌های مهم سرمایه ‌گذاری خواهد کرد و همچنین مذاکرها با سایر روزنامه‌ها و رسانه‌ها انجام شد و آنان به شکل کنسرسیوم اعلام آمادگی کردند.»
 
نوآوری دلیل حیات همشهری است
پیروز حناچی، شهردار تهران هم در این مراسم  با بیان اینکه موسسه همشهری اولین روزنامه نسل جدید دوره معاصر است، گفت: «این روزنامه برای نخستین بار از قطع سنتی خارج شد و به موضوعات اجتماعی پرداخت در حالی که در روزنامه‌های دیگر موسوم نیست. علت حیات و وجود این روزنامه به خاطر نوآوری است. در حال حاضر با توسعه فناوری همه روزنامه‌ها دچار چالش‌های جدی شدند.»
 
 
پیروز حناچی،شهرداری تهران
او ادامه داد: «ما به همشهری گفتیم که دیر یا زود دچار بحران خواهند شد به همین خاطر باید به فکر تغییر باشند.خوشبختانه موسسه همشهری انعطاف پذیری و قابلیت‌های بالایی دارد نمونه‌اش همشهری آنلاین بود که بازدیدکنندگانش در این مدت افزایش یافت.»
 
حناچی با بیان اینکه در شهرداری تهران تلاش شد تا با نگاه متفاوت عمل کنند، گفت: «زمانی شهرداری به این فعالیت‌ها مانند فعالیت‌های تجاری نگاه می‌کرد؛ اما ما در شهرداری تلاش کردیم تا این فعالیت‌ها شکل بگیرند چون بعدا شریک ما خواهند شد. شهرداری شاید جزو نخستین دستگاه‌هایی بود که نیازهای فناورانه‌اش را به نمایش گذاشت یا منتشر کرد، به عنوان مثال در منطقه ۶ به دلیل ظرفیت فرهنگی بالا، بسیاری از شرکت‌های توسعه فناوری، شکل پیدا کردند و ۲۴۰ کافه کتاب در این دوره کوتاه شکل گرفت.»
 
به گفته حناچی درحوزه تهران هوشمند تاکنون اقداماتی انجام شده مانند راه‌اندازی مراکز تخصصی نوآوری و فناوری با محوریت شهری، شکل دادن ۱۰۰ تیم استارتاپ برای حل مشکلات شهری و راه‌اندازی مرکز زندگی هوشمند در ایستگاه تجریش.
 
رسانه‌ها نوآوری را بپذیرند
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در ادامه این مراسم با توضیح اینکه در آینده شهرها به جای بسیار مهم و محوری تبدیل می شوند،گفت: «این اهمیت به دلیل این است که نوع آموزش در آنها تغییر می‌کند و از حالت مقطعی خارج و به آموزش تا لحظه مرگ تبدیل می‌شود. بستر این آموزش هم شهرها هستند و این جهت گیری شهرها به عنوان بستر آموزش نوآوری و اشتغال شناخته می‌شود.»
 
به گفته ستاری، در آینده‌ای نزدیک دیگر خبری از دودکش و کوره ذوب فلز در شهرها نخواهد بود و صنعت در نوع دیگری دنبال خواهد شد که نیازی به دودکش ندارد؛ اما ارزش افزوده بسیاری تولید و اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. او در ادامه اضافه کرد: «درباره روزنامه‌ها هم که به عنوان یک سیستم سنتی در حوزه اطلاع رسانی به آن نگاه می‌شود،در دنیای جدید ماهیت آنها تغییر می‌کند. رسانه‌های مکتوب برای ماندن در بازار باید تغییر کنند و نوآوری داشته باشند.دیوارها را بردارند تا پای جوانان صاحب ایده به رسانه‌ها باز شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.