سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 23, 2021
12:14 چهارشنبه، 2ام تیرماه 1400
کد خبر: 125646

Rust به زبان اصلی توسعه لینوکس تبدیل می‌شود

گزارش‌هایی که به تازگی مطرح شده اعلام می‌دارد که به منظور تبدیل زبان برنامه‌نویسی Rust به یکی از دو زبان اصلی توسعه‌دهنده هسته مرکزی سیستم عامل منبع باز لینوکس، شرکت گوگل و گروه تحقیقات امنیت اینترنت (ISRG) که مرجع صدور گواهینامه‌های رمزگذاری محسوب می‌شود؛ اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌اند.
 
هدف اصلی این اقدامات تلاش برای استفاده گسترده از Rust در توسعه لینوکس و حذف تمامی اشکالات امنیتی مربوط به حافظه در هسته مرکزی این سیستم عامل است که در اصل بخش اساسی زیرساخت‌های اینترنت را تشکیل می‌دهد و در همه موارد، از سرورها گرفته تا دستگاه‌های لبه و گوشی‌های هوشمند نیز قابل اجرا است.
 
از گذشته تاکنون درایورهای اصلی لینوکس که هسته مرکزی آن را تشکیل می‌دهند با زبان C نوشته شده‌اند و این در حالی است که زبان برنامه نویسی مذکور نمی‌تواند به اندازه Rust برای حذف اختلالات مربوط به حافظه کارآمد باشد. در این میان مایکروسافت نیز اعلام کرده است 70 درصد اختلالات برطرف شده در لینوکس مربوط به بخش حافظه آن می‌شود.
 
توسعه‌دهندگان لینوکس به جای بازنویسی کل هسته سیستم عامل که بیش از 30 میلیون خط کد را شامل می‌شود، در حال بررسی این مسئله هستند تا قسمت‌های جدید هسته مرکزی لینوکس را با زبان Rust بنویسند.
 
شرکت گوگل آوریل امسال برنامه‌های خود را برای پشتیبانی از پروژه Rust در فرآیند توسعه لینوکس منتشر کرد و «میگوئل اوجدا» توسعه‌دهنده مربوطه در گوگل نیز درخواست ارسال نظر (RFC) در این مورد را ارسال کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.