تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 23, 2021
14:23 چهارشنبه، 2ام تیرماه 1400
کد خبر: 125656

عضو کمیسیون اقتصادی: عدم ساماندهی رمزارزها منجر به فعالیت‌های زیرزمینی آنها در کشور می‌شود

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار ورود وزرای اقتصاد، کشور و اطلاعات به موضوع ساماندهی ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از ایجاد فعالیت‌های زیرزمینی آنها در کشور شد.
 
محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست علنی امروز (۲ تیرماه) مجلس، در تذکر شفاهی خود خطاب به وزرای اقتصاد، کشور و اطلاعات گفت: «در سال‌های اخیر تورم سرسام‌آور شده است. به همین خاطر مردم برای حفظ ارزش پول خود سراغ فعالیت‌های پرریسک اقتصادی می‌روند که اطلاعاتی از آن ندارند.»
 
او ادامه داد: «همین امر باعث شده تا نقدینگی بعد از حوزه ارز، سکه، بورس، خودرو در حوزه ارز دیجیتال هم افزایش پیدا کند. این درحالی است که بانک مرکزی و سازمان بورس تاکنون هیچ آئین‌نامه‌ای در خصوص ارز دیجیتال تهیه نکردند.»
 
 
محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی
به گفته علیزاده عدم ساماندهی این موضوع منجر به فعالیت‌های سیاه و زیر زمینی در کشور می‌شود. او تاکید کرد که ساماندهی حوزه رمزارزها نباید در اختیار برخی افراد و مدیران قرار گیرد که در این خصوص انحصار ایجاد کردند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت ورود وزرای اقتصاد، کشور و اطلاعات به این موضوع که باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور شده است، بیان کرد: «برخی مدیرانی که در این موضوع دخالت دارند، پرونده فساد اقتصادی باز دارند که باید جلوی نفوذ آنها گرفته شود.»
 
پیشتر هم نمایندگان دیگری در تذکرهای شفاهی و هم نطق میان دستور خود نسبت به اینکه دولت درمقابل ساماندهی رمزارزها اقدامی انجام نمی‌دهد، معترض بودند. نمایندگانی چون مجتبی توانگر، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی که در نامه‌ای جداگانه به رئیس جمهوری، وزرای اطلاعات، اقتصاد، صمت و رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت به هدایت سرمایه مردم به سمت معاملات رمزارزهای خارجی هشدار داده بود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم اواخر اردیبهشت ماه در نامه‌ای نسبت به فعالیت صرافی‌های رمزارز و مبادله رمزارزها هشدار داد. شرکت  شاپرک نیز اسفند ماه سال گذشته به پرداخت‌یارها اعلام کرده بود تا درگاه‌های صرافی‌های رمزارزی را به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی مسدود کنند. پس از اعتراض‌ها به مسدودسازی صرافی‌ها، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه بستن صرافی‌های مجازی رمزارز در دستور کار مجلس شد، اعلام کرد که مجلس خواستار ساماندهی صرافی‌هاست.
 
در این مورد هم قالیباف در جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو در صحن علنی به عدم ارائه لایحه‌ای از سوی دولت برای ساماندهی رمزارزها، انتقاد کرد. چند هفته پس از انتقاد قالیباف، رضا اردکانیان، وزیر نیر اعلام کرد که لایحه مربوطه به این موضوع در اسرع وقت به مجلس ارسال خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.