تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 26, 2021
14:24 شنبه، 5ام تیرماه 1400
کد خبر: 125738

آخرین نسخه‌ی بتای iOS و iPadOS دسترسی به رم بیشتر را فراهم می‌کند

 
اپل با فراهم کردن دسترسی بیشتر به رم دستگاه در آخرین نسخه‌ی بتای iOS و iPadOS، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد عملکرد برنامه‌هایشان را در آیفون و آیپد بهبود ببخشند.
 
به گزارش MacRumors و با استناد به تغییرات آخرین نسخه‌ی بتای iOS 15، غول دنیای فناوری دسترسی توسعه‌دهندگان به حافظه‌ی دسترسی تصادفی (RAM) را افزایش داده است که به موجب آن، اپلیکیشن‌ها می‌توانند عملکرد به‌مراتب بهتری داشته باشند. در حال حاضر اپل برنامه‌ها را بدون توجه به مقدار رم موجود در دستگاه، به محدوده خاصی از آن محدود می‌کند. به‌عنوان مثال، آخرین پیکربندی آیپد پرو ۲۰۲۱ از ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌گیرد؛ اما iPadOS 14، برنامه‌ها را محدود به استفاده از تنها ۵ گیگابایت رم می‌کند.
 
درواقع ۱۶ گیگابایت بالاترین مقدار رمی است که تاکنون در آیفون یا آیپد ارائه شده است و محدودیت ۵ گیگابایتی بدان معنی است که برنامه‌ها قادر نیستند حتی از نصف آنچه آیپد پرو ارائه می‌دهد، استفاده کنند؛ البته باید به این نکته توجه داشت که این محدودیت مزایای خود را نیز دارد. برای مثال، سیاست اپل در اعمال محدودیت دسترسی به رم منجر به تولید بازی‌ها و برنامه‌های به‌شدت بهینه می‌شود؛ زیرا توسعه‌دهندگان با حداقل رم موجود باید برنامه‌ای توسعه بدهند که به‌خوبی در تمامی دستگاه‌های اپل، از آیفون ۶ اس تا آیپد پرو ۲۰۲۱ اجرا شود.
 
در دومین نسخه بتای iOS و iPadOS 15 که روز گذشته برای توسعه‌دهندگان منتشر شد، اپل امتیاز جدیدی ارائه می‌دهد که به موجب آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند درخواست کنند که در فرایند توسعه به مقدار رم بیشتری دسترسی داشته باشند. اپل می‌گوید ویژگی یادشده به سیستم اطلاع می‌دهد که یک برنامه ممکن است با بیش از حد پیش‌فرض حافظه، عملکرد بهتری داشته باشد؛ بنابراین، مقدار بیشتری رم به آن برنامه اختصاص می‌یابد. بااین‌حال، اسناد توسعه‌‌دهنده اپل مشخص نمی‌کند که یک برنامه‌ چه مقدار از حافظه اضافه‌ دسترسی خواهد داشت و همچنین نشان می‌دهد که این این ویژگی محدود به برخی از دستگاه‌های پشتیبانی‌شده است. به‌عبارت‌ دیگر، این ویژگی احتمالا برای دستگاه‌های بالارده اپل در نظر گرفته شده است که احتمالا در بطن آن‌ها مقدار رم بیشتری در مقایسه با دسترسی پیش‌فرض کنونی تعبیه شده است. اپل در این باره می‌گوید:
 
این ویژگی را به برنامه خود اضافه کنید تا به سیستم اطلاع بدهد برخی از ویژگی‌های اصلی برنامه‌هایتان ممکن است با عبور از حد پیش‌فرض رم در دستگاه‌های پشتیبانی‌شده، عملکرد بهتری داشته باشند.  اگر از این ویژگی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که اگر حافظه اضافه‌ی در دسترس نباشد، برنامه شما همچنان به‌درستی کار می‌کند.
 
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اپل حداکثر مقدار رم اضافه را که ممکن است یک برنامه درخواست کند، مشخص نکرده؛ اما در برخی مستندات دیده شده است که این شرکت به توسعه‌دهندگان توصیه می‌کند از تابع برای تعیین مقدار حافظه قابل دسترس استفاده کنند. افزون بر این، اپل می‌گوید سطح دسترسی برنامه‌ها به رم درخواستی ممکن است نسبتا زیاد باشد. به‌طور کلی، بعید به نظر می‌رسد که اپل به توسعه‌دهندگان اجازه بدهد از مقدار کامل حافظه دستگاه استفاده کنند؛ زیرا تنها برنامه‌ها یا بازی‌ها نیستند که به رم احتیاج دارند. این سناریو ممکن است برای برنامه‌های پیشرفته حرفه‌ای در آیپد پرو مفید باشد؛ اما سرعت سیستم و محیط کاربری را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و انجام فرایند چندوظیفگی برنامه‌های مختلف را دشوار می‌کند.
 
چندی پیش، اپل آیپد پرو ۲۰۲۱ را با سخت‌افزار بهبودیافته، طراحی آشنا و نمایشگر miniLED رونمایی و روانه‌ی بازار کرد. قلب تپنده آیپد پرو جدید همانند کامپیوترهای جدید مک به پردازنده M1 آراسته شده است و برای نخستین بار در پیکربندی ۸ و ۱۶ گیگابایتی عرضه می‌شود؛ سخت‌افزاری که می‌توان از آن به‌عنوان یک نیروگاه پردازشی برای آیپد پرو یاد کرد. البته بسیاری از کاربران بر این باور هستند که iPadOS پتانسیل این غول پردازشی را محدود کرده است.
 
پیش از این، امید بر این بود که اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال با معرفی iPadOS 15 از قابلیت‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای حداقل برای مدل‌های پرو آیپد پرو رونمایی کند؛ اما همان‌طور که میدانید، اپل رویداد مذکور را با تمرکز بر بهبودهای جزئی برگزار کرد و از هیچ ویژگی متمایزکننده‌ای برای آیپد پرو رونمایی نکرد. بااین‌حال، اختصاص مقدار رم بیشتر به برنامه‌ها می‌تواند نویدبخش آینده‌ی خوبی برای آیپدها باشد و شاید منجر به توسعه نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای این دستگاه‌ها شود. این ویژگی فعلا در نسخه بتا در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است؛ بنابراین برای تشخیص تأثیر آن روی برنامه‌ها باید منتظر نسخه‌ی نهایی iOS و iPadOS در پاییز امسال باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.