تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 26, 2021
17:10 شنبه، 5ام تیرماه 1400
کد خبر: 125757

فناوری‌های نوظهور طبق فرهنگ و سنت‌های کشور بومی‌سازی شود

 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از محصولات جدید حوزه اقتصاد خلاق و دیجیتیال با اشاره به بازار داغ فناوری‌های نوظهور در کشور، گفت: معاونت علمی و فناوری حامی و پشتیبان این محصولات است. البته تنها ورود به حوزه فناوری‌های نوظهور کافی نیست، بلکه باید این فناوری‌ها طبق فرهنگ و سنت‌های کشور بومی‌سازی شود.
 
 سورنا ستاری در مراسم رونمایی از ۸ محصول فناورانه راهبردی و ارزبر حوزه اقتصاد خلاق و دیجیتال پس از بازدید از این محصولات جدید، بیان کرد: شرکت‌هایی که به حوزه فناوری‌های نوظهور ورود می‌کنند، کار بزرگی انجام می‌دهند و باید مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار گیرند. ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یکی از حامیان سرسخت این شرکت‌ها است.
 
ستاری ادامه داد: هدف از برگزاری چنین رونمایی‌هایی «معرفی محصولات و خدمات جدید»، «تشویق و ترغیب شرکت‌ها به فعالیت بیشتر و رقابت در این حوزه‌ها» و «افزایش حمایت‌های صورت گرفته از آنها» است. معاونت علمی حامی شرکت‌هایی است که در حوزه‌های فناورانه خدمات ارائه می‌کنند، به خصوص فناوری‌های نوظهور که بازار داغ و توسعه یافته‌ای دارند.
 
وی تصریح کرد: بلاکچین، فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و غیره از جمله این حوزه‌های فناورانه‌ای است که در دنیا به سرعت رشد کرده است و در ایران هم شرکت‌های زیادی به آن ورود کرده‌اند. 
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به وجود شرکت‌های زیاد فعال در حوزه هوش مصنوعی در کشور، گفت: ایران از این نظر وضعیت خوبی دارد و نخبگان و سرآمدان علمی به این حوزه ورود خوبی داشته‌اند. در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی منطقه در ایران شکل گرفته‌اند. این شرکت‌ها با نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود توانسته‌اند به مجموعه‌هایی قابل اتکا در کشور و منطقه بدل شوند و محصولات و خدماتی در بازار بین‌المللی ارائه کنند.
 
رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: اما تنها ورود به حوزه فناوری‌های نوظهور کافی نیست، بلکه باید این فناوری‌ها طبق فرهنگ و سنت‌های کشور بومی‌سازی شود و در اختیار مردم قرار گیرد. ایرانیزه کردن این خدمات و فعالیت‌ها ضروری و مهم است.
 
ستاری ادامه داد: فناورانی که به این حوزه ورود می‌کنند کار سختی دارند؛ اما بازار این حوزه بسیار گسترده و زودبازده است، به همین دلیل نتیجه فعالیت‌ها خود را به سرعت بروز می‌دهد. این موضوع یکی از نقاط مثبت فناوری‌های نوظهور به ویژه در زمینه اقتصاد دیجیتال است.
 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین آینده این حوزه را بسیار روشن دانست و گفت: باید از شرکت‌هایی که به فناوری‌های پیشرو ورود کرده‌اند، حمایت کنیم و رسیدن ایده‌ها و محصولات آنها به بازار را هم سرعت دهیم. مثلا یکی از این حوزه‌ها هوش مصنوعی است که کاربرد فراوانی در زمینه آموزش، بانکداری و غیره دارد.
 
بازار فناوری‌های نوظهور راتوسعه می دهیم
 
مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این مراسم گفت: ستاد در تلاش است تا از فناوری‌های نوظهوری چون بلاکچین و هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء حمایت جدی کند، به همین دلیل شرکت های ورود کرده به این حوزه را مورد حمایت قرار داده است.
 
وی افزود: در طی این چند سال ۳۰ شتاب‌دهنده در این زمینه شکل گرفته است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری‌های نوظهور فعالیت می‌کنند.
 
به گفته محمدی، توسعه بازار فناوری‌های نوظهور یکی از اولویت‌های ستاد است و معاونت علمی در تلاش است تا بازار این حوزه را به شکلی جدی و مطمئن توسعه دهد.
 
صنایع خلاق در دنیا بازاری به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری دارد
 
پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق نیز در این مراسم، گفت: در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین از توانایی خوبی برخورداریم و در حوزه هوش مصنوعی رتبه ۱۸ دنیا از آن ایران است و ایران از نظر فعالیت شرکت های خلاق وضعیت خوبی دارد و محصولات و خدمات ارائه شده در این زمینه بسیار قابل توجه و سودده است.
 
کرمی تصریح کرد: صنایع خلاق در دنیا بازاری بزرگ به عدد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دارد و گردش مالی این حوزه بسیار ارزشمند و قابل توجه است. در ایران هم باید بیشتر به صنایع و اقتصاد خلاق توجه کنیم.
 
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه توسعه صنایع خلاق در هر حوزه‌ای، ارزشمند است، افزود: این کار ضمن اشتغالزایی برای کشور، به ایجاد یک بازار رقابتی و رفع چالش های موجود در این حوزه نیز کمک می‌کند.
 
محصولاتی که رونمایی شدند
 
محصول بلاکچین از جمله محصولات رونمایی شده است، با این محصول می‌توان چند کلیک و بدون نیاز به نیروی متخصص یک اپلیکیشن مبتنی بر بلاکچین‌های سازمانی را توسعه داد. 
 
محصول بسته نرم افزاری مدیریت عملکرد تجهیزات، محصولی است که توانایی جمع آوری داده، یکپارچه سازی، تصویرسازی و تحلیل را دارد تا هدف اختصاصی بهبود عملکرد، قابلیت اطمینان، کاهش هزینه‌ها، افزایش تولید و بهره وری را تامین کند. 
 
آزمایشگاه XR  نیز که توسط محققان دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی طراحی شده امروز رونمایی شد، این نرم‌افزار از فناوری واقعیت مجازی بهره برده است تا با خلق یک سناریوی واقع‌گرایانه، امدادرسانی و ایمن سازی محیط مدرسه را به صورت تعاملی با دانش آموزان بیاموزد و مورد ارزیابی نیز قرار دهد.
 
محصول پلتفرم صدور و مدیریت برات دیجیتام مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع شده است که شرکت طراح آن راهکاری برای مدیریت برات به عنوان یکی از اسناد تجاری بر بستر دفتر کل توزیع شده را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند از این طریق کلیه فرآیند انتشار تا ابطال درخواست احتمالی را انجام دهند.
 
محصول کارا پلتفرم نیز بر بستر نرم افزاری مبتنی بر ابر است که به کسب و کارهای دارای محصولات هوشمند، خدمات زیرساخت داده‌ای و یکپارچه سازی ارائه می‌کند. این محصول توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء به تولید رسیده است.
 
پیکره و فناوری گفتگوی روزمره زبان فارسی و همچنین سکوی واقعیت افزوده از دیگر محصولات رونمایی شده بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.