تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 27, 2021
11:35 یکشنبه، 6ام تیرماه 1400
کد خبر: 125772

شرکت ویزا فین‌تک سوئدی تینک را به مبلغ ۲.۱ میلیارد دلار خریداری کرد

 
شرکت ویزا، روز پنجشنبه با خرید استارت‌آپ فین‌تک سوئدی با نام تینک (Tink) به ارزش ۱.۸ میلیارد یورو (۲.۱ میلیارد دلار) موافقت کرد. این خرید در راستای برنامه‌های این غول پرداخت در بخش دیجیتال انجام شده است.
 
 به نقل از رویترز، این فین‌تک سوئدی که در حال حاضر در ۱۴ بازار فعالیت دارد و با ۲ هزار و ۵۰۰ بانک و موسسه همکاری می‌کند، در سال ۲۰۱۲ آغاز به کار کرده و ۲۵۰ میلیون مشتری در اروپا دارد. این فین‌تک از طریق یک رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API) به مشتریان اجازه می‌دهد که به مجموع خدمات امور مالی، پرداخت و تراکنش دسترسی داشته و ابزار‌های مدیریت مالی را به صورت شخصی سازی شده طراحی کنند.
 
این قرارداد پس از آن منعقد شد که تلاش ویزا برای خرید شرکت پلید(Plaid)، رقیب آمریکایی تینک، با مداخله رگولاتور‌های آمریکایی ناکام ماند. پلید از آن زمان به صورت مستقل فعالیت می‌کند و در آخرین ارزش گذاری از سوی سرمایه‌گذاران ۱۳.۴ میلیارد دلار ارزشگذاری شده است.
 
پلید و تینک هردو در فضایی به نام بانکداری باز فعالیت می‌کنند که از وام‌دهندگان می‌خواهد تا داده‌های بانکداری مشتریان را با رضایت آنها به شرکت‌های شخص ثالث ارائه دهند. این فضا به لطف مقررات جدید در بریتانیا و اتحادیه اروپا در حال رشد است.
 
ال‌کلی، مدیرعامل شرکت ویزا، در بیانیه‌ای گفت: «ویزا متعهد است که تمام توان خود را برای پیشبرد نوآوری و تقویت مشتریان در جهت اهداف بانکداری باز در اروپا به کار گیرد.»
 
«با تلفیق شبکه شبکه‌های ویزا و قابلیت‌های بانکداری باز تینک، ما ارزش بیشتری را در اختیار مشتریان و شرکت‌های اروپایی قرار می‌دهیم و امور مالی آنها را ساده‌تر، مطمئن‌تر و امن‌تر می‌کنیم.»
 
تکنولوژی تینک به بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک اجازه می‌دهد تا با دسترسی به داده‌های بانکی، محصولات جدیدی را در زمینه امور مالی طراحی کنند. این شرکت مستقر در استکهلم، آخرین بار به صورت خصوصی ۶۸۰ میلیون یورو قیمت گذاری شده بود و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی مثل پی‌پل، شرکت بانکداری خصوصی SEB و بانک ABN AMRO جذب سرمایه کرده است.
 
«همکاری با ویزا به این معنا است که ما حالا می‌توانیم سریع‌تر حرکت کنیم و به جاهای بیشتری دسترسی داشته باشیم و می‌دانیم که ویزا همکار کاملی برای مرحله بعدی سفر ما محسوب می‌شود.»
 
خرید تینک توسط ویزا آخرین خبر بزرگ در عرصه صنعت پرداخت محسوب می‌شود. ویزا می‌گوید که این قرارداد تنها با پول نقد انجام می‌گیرد و روی برنامه‌های بازخرید سهام یا سیاست سود سهام تاثیری ندارد.
 
تینک برند و تیم مدیریت خود را پس از این قرارداد حفظ می‌کند و دفتر اصلی شرکت نیز در استکهلم باقی خواهند ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.