اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 28, 2021
16:05 دوشنبه، 7ام تیرماه 1400
کد خبر: 125822

آذری جهرمی در واکنش به طرح مجلس: حکمرانی سایبری ایران مبهم‌تر می‌شود

وزیر ارتباطات در گفتگویی خبری  و در واکنش به طرح اخیر مجلس برای ساماندهی فضای مجازی، نسبت به ساختار این طرح پیشنهادی انتقاد کرده و گفته که حکمرانی سایبری باید برای بهره‌گیری باشد نه آنکه مانع دسترسی‌ها شود.
 
Jahromi tarh.png
«محمد جواد آذری جهرمی» معتقد است که ورود مجلس به قانون‌گذاری اتفاق خوب و مثبتی است اما این موضوع نباید باعث افزایش محدودیت‌ها و انسداد در فضای مجازی کشور شود: «اصلِ ورود مجلس به قانون‌گذاری در مورد حکمرانی سایبری به شرط رعایت برخی اصول، مبارک است. کشوری که قاعده‌های شفاف در فضای مجازی ندارد، در عمل با رهاشدگی این فضا مواجه است. باید توجه داشت که اصول حکمرانی سایبری در کشورها اساسا برای بهره‌گیری از فضای مجازی تدوین می‌شود نه برای انسداد.»
 
وزیر جوان در ادامه صحبت‌های خود از شیوه تنظیم طرح مجلس انتقاد کرده و اذعان داشته که این طرح حکمرانی سایبری ایران را مبهم‌تر از همیشه کرده است: «بر اساس طرح مجلس که به دست ما رسیده است، ایجاد ساختار نهادی جدید و واگذاری اختیارات قانونگذار به این نهاد و همچنین حذف دولت از فرآیند تصمیم‌گیری، حکمرانی سایبری ایران را مبهم‌تر می‌کند.»
 
آذری جهرمی می‌گوید اگر مجلس قواعد روشنی وضع کند تا اصول حکمرانی ایران در آن به وضوح دیده شود، این موضوع بسیار مفید خواهد بود. اما در حال حاضر و با طرح فعلی این اتفاق نیفتاده است.
 
وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌هایش گفت: «۵ لایحه‌ای که وزارت ارتباطات به دولت داد، اقدامی کلیدی برای تبیین حکمرانی سایبری کشور بود. به دلیل پیچیدگی موضوع، هنوز این ۵ لایحه در دولت جمع‌بندی نشده و به مجلس ارسال نشده است، هر چند ما مجلس را در جریان جزییات این ۵ لایحه قرار داده‌ایم. امیدوارم با روشن شدن ابعاد موضوع و اهمیت آن، بررسی این مهم در مجلس از گزند دوقطبی‌های سیاسی در امان بماند و با تصویب یک قانون پیشرو، حقوق اساسی مردم صیانت شده و رشد و پیشرفت ایران در فضای مجازی نیز تسهیل شود.»
 
شایان ذکر است که اشاره آذری جهرمی به پیش‌نویس طرح «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» است که احتمالا هفته جاری در مجلس شورای اسلامی برای بررسی توسط نمایندگان وارد صحن علنی مجلس شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.