تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 29, 2021
16:45 سه شنبه، 8ام تیرماه 1400
کد خبر: 125869

تمامی مکاتبات و استعلام‌های دولتی از طریق شبکه ملی تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد

 
 
تمامی استعلام‌های بین دستگاه‌های دولتی و واحدهای تابعه از شبکه پیام دولت به شبکه مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) منتقل می‌شود همچنین مکاتبات روسای قوا و معاونان و وزرا از طریق یک شبکه امن بیرون از شبکه ملی تبادل اطلاعات صورت خواهد گرفت.
 
این اقدام به منظور اجرایی شدن ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه و با هدف تحقق ایجاد زیرساخت یکپارچه ارائه کلیه خدمات دولت الکترونیکی، همراه با ارتقای سطوح کمی و کیفی خدمات دولت الکترونیکی و اعمال مدیریت یکپارچه صورت می‌گیرد.
 
شبکه پیام دولت از سال ۷۷ با هدف متمرکز سازی مکاتبات دولتی در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری ایجاد شد و سال ۹۶ نسخه نهایی آن زیربار رفت. کلیه دستگاه‌‌های اجرایی متصل به شبکه دولت با استفاده از سامانه پیام دولت (سیماد) می‌توانستند تمامی مکاتبات خود را به‌صورت الکترونیکی با سایر دستگاه‌‌ها مبادله کنند. این خدمت به منظور حذف مکاتبات کاغذی بین دستگاهی و تسریع در فرآیند پاسخگویی به مکاتبات راه‌اندازی شد.
 
طبق ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور موظفند تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌های اجرایی را حسب شرح وظایف آنان در چهارچوب قوانین خاص و موضوعی به صورت رایگان فراهم کنند. در تبصره دوم این بند از قانون نیز وزارت ارتباطات موظف شده بود تا سال دوم اجرای قانون برنامه، تمامی زیرساخت لازم برای تعامل اطلاعاتی بین دستگاه‌های اجرایی بر بستر شبکه ملی تبادل اطلاعات (NIX) و با استانداردهای فنی مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم کند.
 
حال با تکمیل شبکه ملی تبادل اطلاعات، شورای اجرایی فناوری اطلاعات، تمامی دستگاه‌‌های اجرایی را موظف کرده  تا تمامی مکاتبات و استعلام‌های خود را از طریق این شبکه انجام دهند. طبق مصوبه شورا بخش مربوط به تبادل داده واطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های اجریی با واحدهای تابعه خود که در شبکه پیام دولت  از نهاد ریاست جمهوری صورت می‌گرفت به وزارت ارتباطات منتقل شده و به شبکه بین دستگاهی و شبکه اختصاصی دستگاه‌های اجرایی ذیل مرکز ملی تبادل اطلاعات ملحق می‌شود.
 
مقرر شده تا فرایند انتقال توسط رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به استاندارن و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت ریاست‌جمهوری ابلاغ شود و ظرف یک ماه این انتقال صورت گیرد.
 
نقطه دسترسی شخص روسای قوا و معاونان، وزرا، استانداران، سایر اعضای هیات دولت، روسای دستگاه‌های ملی وسایر مقامات به تشخیص رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای ارتباط اختصاصی، از طریق شبکه امن اختصاصی مستقل از شبکه پیام دولت و شبکه دولت‌الکترونیکی بوده و به وزارت ارتباطات منتقل نمی‌شود.
 
این شبکه امن با نقاط خاص و محدود هیچ‌گونه اشتراکی با دیگر شبکه‌ها نداشته و تحت مدیریت نهاد ریاست‌جمهوری اداره و مخصوص تبادل پیام بین مقامات مذکور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.