امنیت

اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 2, 2021
13:22 جمعه، 11ام تیرماه 1400
کد خبر: 125909

توکن کد منبع www به قیمت ۵.۴ میلیون دلار فروخته شد!

 
یک توکن مبتنی بر بلاکچین که حاوی اطلاعات کد منبع وب جهانی (WWW) نوشته شده توسط تیم برنز لی، خالق وب بود، در حراجی آنلاین ساتبیز ۵.۴ میلیون دلار فروخته شد.
 
به گزارش ایسنا، این کد منبع به شکل یک توکن غیرقابل معاوضه (NFT) – نوعی دارایی دیجیتالی که سوابق مالکیت اقلام دیجیتالی را نشان می دهد، فروخته شد.
 
 
این توکن غیرقابل معاوضه برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ توسط برنز لی، دانشمند انگلیسی ایجاد شد و مالکیت اقلام دیجیتالی مختلف را از زمانی که وی وب جهانی را در سال ۱۹۸۹ ابداع کرد، نشان می دهد.
 
خود وب جهانی فروخته نشده بلکه آنچه فروخته شده است سوابق مالکیت فایل های حاوی کد منبع اصلی وب جهانی بوده است. قیمت نهایی پنج میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۰ دلار بود و نیمی از پیشنهاد دهندگان در ساتبیز افراد جدیدی بودند.
 
وب جهانی سیستمی برای مرور و دسترسی به اطلاعات در اینترنت است.
 
این توکن غیرقابل معاوضه از سوی برخی ارزشمند به شمار می رود، زیرا بلاک چین تایید می کند که در نوع خود منحصر است و رسما توسط خود برنز لی ایجاد یا استخراج شده است.
 
کاساندرا هاتون، مدیر جهانی علم و فرهنگ عامه در ساتبیز گفت: این حقیقت که توکن غیرقابل معاوضه از سوی خالق عرضه می شود، آنها را ارزشمند می کند و افراد زیادی هستند که این اقلام را به دلایل مذکور جمع آوری می کنند. این توکن در یک محفل عمومی با قیمت پایه هزار دلار عرضه شد و اجازه داده شد بازار درباره ارزش آن تصمیم بگیرد. پیشنهاد دهندگان متعددی وجود داشتند که همگی قبول داشتند این توکن ارزشمند است.
 
فروش این توکن جدیدترین نمونه از فروش داراییهای دیجیتالی از سوی حراجیهای سنتی است که از رشد انفجاری محبوبیت آنها در اوایل سال ۲۰۲۱ استقبال کرده اند.
 
بر اساس گزارش رویترز، در ماه مارس توکن غیرقابل معاوضه یک کلاژ دیجیتالی متعلق به هنرمند آمریکایی "بیپل" ۶۹.۳ میلیون دلار در حراجی کریستیز به فروش رفت که نخستین فروش یک اثر هنری دیجیتالی توسط یک حراجی مشهور بود.
 
جک دورسی، مدیرعامل توییتر هم نخستین توییت خود را در قالب یک توکن غیرقابل معاوضه به مبلغ ۲.۹ میلیون دلار فروخت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.