اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

July 2, 2021
13:50 جمعه، 11ام تیرماه 1400
کد خبر: 125928

همه چیز درباره الکامپ 1400

 الکامپ 1400 پس از یک سال وقفه به دلیل شیوع کرونا، 18 تیرماه با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی درهای خود را به روی بازدیدکنندگان می‌گشاید. این دوره از نمایشگاه با توجه به شرایط خاصی که بیماری کوید 19 ایجاد کرده است، در فضایی به مراتب محدودتر از سال‌های قبل و با حضور بازدیدکنندگان کاملا تخصصی برگزار می‌شود. همچنین جهت جلوگیری از ازدحام بازدیدکنندگان، شرکت‌های خصوصی حوزه فاوا، سازمان‌های دولتی و استارت‌آپ‌ها به صورت پراکنده در  سالن‌های 38، 31A ، 31B ، سالن 6 ، 7 ، 8 و 9 نمایشگاه بین‌المللی تهران جانمایی شده‌اند. محمد ثروتی، مدیر اجرایی الکامپ در گفت‌و‌گویی با آی‌تی‌من برنامه‌های این دوره از نمایشگاه را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید:
 
با توجه به زمان و فرصت بسیار کمی که تا تاریخ برگزاری نمایشگاه الکامپ وجود دارد، چرا تصمیم به برگزاری الکامپ گرفتید؟
واقعیت این است که نمایشگاه مرکزی برای تبادل اطلاعات و ابزاری مهم در شناسایی نیاز مشتریان است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. در صنعت فاوا نیاز به برگزاری نمایشگاه بسیار احساس می‌شود. زیرا نمایشگاه به عنوان بخشی از اقتصاد جامعه ابزاری برای توسعه کسب و کار بوده و برگزاری آن ضروری است. از طرفی با توجه به اینکه دو سال از زمان برگزاری الکامپ 25 گذشته است، شرکت‌های زیادی تقاضای برگزاری الکامپ را داشتند.
 
فرصت بسیار کمی داشتیم اما امکان دیگری وجود نداشت. تاریخ نمایشگاه 30 خرداد بود که به دلیل انتخابات زمان برگزاری آن به تعویق افتاد.
 
چرا امسال برخلاف دوره‌های قبل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اقدام به برگزاری نمایشگاه الکامپ کرده است؟
پس از بررسی‌های هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای تهران و با توجه به اینکه 95 درصد مشارکت‌‎کنندگان در نمایشگاه از غرفه‌دار گرفته تا بازدیدکنندگان از تهران هستند، در شورای مرکزی مصوب شد که نمایشگاه الکامپ توسط نصر تهران برگزار شود و مسایل مالی آن نیز بعدا مورد بررسی قرار گیرد.
 
در واقع این حق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران است که در برگزاری الکامپ مشارکت داشته باشد. چرا که تمام سازمان نظام صنفی‌های استان‌ها با استفاده از روش‌های متفاوت مانند مذاکرات با مسوولان استانی، برنامه‌ریزی‌ها، تعریف پروژه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها موظف به توسعه کسب و کار اعضای خود هستند.
 
در این رابطه اعضای صنف فاوای تهران از هیات مدیره جدید تقاضا کردند که در خصوص برگزاری الکامپ برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.
 
نمایشگاه الکامپ امسال با چه شعار و رویکردی برگزار می‌شود؟
شعار این دوره از نمایشگاه آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال است. در واقع با انتخاب این شعار یادآوری می‌کنیم که آینده بهتری در دوران پسا کرونا در انتظار همه است. همچنین رویکردمان بیشتر مقابله با کروناست و هم اکنون  شرکت‎های متعددی در حوزه فاوا نوآوری‌هایی در این  خصوص دارند که می توانند در نمایشگاه الکامپ معرفی کنند.
 
 با توجه به شیوع کرونا چه برنامه‌هایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی غرفه‌داردان و بازدیدکنندگان با توجه به اینکه 95 درصد مشارکت‌‎کنندگان در نمایشگاه از غرفه‌دار گرفته تا بازدیدکنندگان از تهران هستند، در شورای مرکزی مصوب شد که نمایشگاه الکامپ توسط نصر تهران برگزار شود و مسایل مالی آن نیز بعدا مورد بررسی قرار گیرد دارید؟
الکامپ با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد کرونا برگزار خواهد شد.
 
امسال نمایشگاه در فضای بسیار کوچک‌تری نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان نیز تخصصی‌تر هستند. از طرفی از غرفه داران خواسته‌ایم که سقف غرفه به هیچ وجه بسته نباشد. در طبقه دوم سالن‌ها هیچ غرفه‌ای نداریم. راهروها عریض‌تر شده‌اند. هم بازدیدکنندگان و هم غرفه‌داران باید ماسک داشته باشند و بازدیدکنندگان جلوی ورودی در اصلی و سالن‌ها کنترل می‌شوند. اپراتورها سیم کارت ارایه نمی‌‎دهند تا جلوی صف‌های طولانی سیم کارت گرفته شود. تهویه سالن‌ها هم بهتر شده است. ضمن اینکه معتقدم پروتکل‌های بهداشتی در نمایشگاه‌ها بسیار بیشتر از مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌ها رعایت می‌شود.
 
چگونه از ورود بازدیدکنندگان غیرتخصصی به نمایشگاه الکامپ جلوگیری می‌شود؟
ورودی نمایشگاه 20 هزار تومان است که این مانع مهمی برای ورود افراد غیر‌متخصص به نمایشگاه محسوب می‌شود. بنابراین کسی برای جمع آوری کارت پستال و غیره به نمایشگاه نمی‌آید. برای مشتریان شرکت‌ها کارت دعوت فرستاده می‌شود. نوع فعالیت شرکت‌ها B2B و B2C است که مشتری خاص خود را دارند. در واقع هدف‌مان این است که الکامپ شلوغ نشود.
 
کدام سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی به الکامپ اختصاص دارد و آیا شرکت‌های فاوا در حوزه‌های مختلف و استارت‌آپ‌ها از هم تفکیک شده‌اند؟
سالن‌های 38، 31A ، 31B ، سالن 6 ، 7 ، 8 و 9 نمایشگاه بین‌المللی تهران به الکامپ اختصاص داده شده است.
 
12 هزار متر فضای نمایشگاهی داریم که احتمالا به 13 هزار متر خواهد رسید. 270 تا 300 شرکت در نمایشگاه خدمات و محصولات خود را به نمایش می‎‌گذارند و پارک های علم و فناوری استان‎‌های مختلف دارای پاویون هستند. اما تفکیک سالنی نداریم.
 
چرا مانند سال‌های قبل تفکیک سالن‌ها صورت نگرفته است؟ با این تفاسیر سالن مجزای دولت الکترونیکی نیز نخواهیم داشت؟
شرکت‌های بسیاری از حوزه فاوا مانند همراه اول، رایتل، آسیاتک، شاتل، اینترنتی‌ها، اکوسیستم نوآوری شامل استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت و خدمات مالی و به خصوص شرکت‎‌های حوزه رمز ارز که از ویژگی الکامپ امسال است در این دوره از نمایشگاه حضور دارند، اما در این رابطه موضوع 
جوایز الکام پیچ شامل جایزه ۱۰ منتخب برگزیده الکام‌پیچ، جایزه ویژه برای استارت‌آپ برگزیده در شرایط همه‌گیری کرونا، جایزه استارت‌آپ‌های برگزیده در پنج حوزه محیط زیست، سلامت، شهر، توانیابان، گروه‌های خاص اجتماعی و علوم انسانی و قرآنی می‌شود بندی نداریم.
 
بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعت IT سال‌های قبل نیز در الکامپ حضور نداشتند  و عدم حضور آنها ایراد تلقی نمی‌شود. برخی از شرکت‌ها نیز ترجیح دادند اوضاع اقتصادی کشور آرام‌تر شود بعد در نمایشگاه شرکت کنند.
 
دلیل اینکه چرا سالن‎‌ها تفکیک نشده‌اند این است که از ازدحام جمعیت در یک سالن جلوگیری شود. ضمن اینکه از دوره قبل تصویب شد که سالن مستقل برای دولت الکترونیکی نداشته باشیم. این سالن با مخاطب کمتری مواجه است در حالی که احتیاج دارند ارتباط بیشتری با بازدیدکنندگان برقرار کنند.
 
آیا شرکت‌های سخت افزاری مانند گذشته با مشکل ارزی – ریالی مواجه هستند؟
تعداد شرکت‌های سخت‌افزاری حاضر در این دوره از نمایشگاه الکامپ زیاد نیست؛ بنابراین مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد. اما با مذاکراتی که با مسوولان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت گرفته، سخت‌افزاری‌ها برای حضور در نمایشگاه با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند. اما موضوع اصلی اینجاست که شرکت‌های سخت‌افزاری برای حضور در نمایشگاه مشکل تامین کالا را دارند. در واقع به دلیل مشکلات واردات کالایی برای عرضه در نمایشگاه ندارند.
 
حضور استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه امسال به چه شکل است؟ چه برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران در الکام‌استارز دارید؟
امسال استارت‌آپ‌ها و کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات در سه سالن پراکنده شده‌اند.
 
کانترهای استارتاپی، یک غرفه شکیل و آماده برای افرادی است که دارای ایده‌های نوآورانه هستند. همچنین این غرفه‌ها ویژه‌ تیم‌هایی که نمی‌خواهند غرفه بزرگ‌تری داشته باشند و یا به هر دلیلی علاقه‌مند به حضور در غرفه‌های آماده هستند. سازه مدولار و شکیل ماکسیما، کف‌سازی‌شده با پارکت، وجود فضاهای گرافیکی مناسب، نورپردازی و برق از جمله ویژگی‌های کانترهای استارتاپی است.
 
بخش‌های مختلف الکام‌استارز مانند الکام‌تاکز، الکام‎پیچ، آوردگاه سرمایه، الکامپ جابز، تینو استارز با هدف ایجاد فضایی برای بیان نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین ایجاد فرصتی برای جذب سرمایه‎‌گذاران ایجاد شده است.
 
در واقع آوردگاه سرمایه یکی از اجزای اصلی الکام‌استارز برای اولین بار پنج کسب‌وکار بزرگ استارت‌آپی کشور، جوایز ویژه نقدی به پنج استارت‌آپ کوچک اهدا خواهند کرد و برای اولین بار به سه کسب‌وکار برگزیده شبکه‌های اجتماعی از جمله کسب‌وکارهایی که موفق شده‌اند در بستر اینستاگرام تجربه جدیدی را برای مشتریان خود رقم بزنند، جوایز نقدی اهدا خواهد شد
محسوب می‌شود و کمک می‌کند سرمایه‌گذاران با استارت‌آپ‌ها و کسب‌کارهای نو آشنا شوند و بتوانند روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
 
الکام‎پیچ چه کمکی به استارت‌آپ‌ها می‌کند و جوایز آن چیست؟
الکام‌پیچ نیز در قالب الکام استارز به هر استارت‌آپ کمک می‌کند متوجه شود مخاطبان کسب‌و‌کارش در مورد آن چه‌طور فکر می‌کنند. در نمایشگاه امسال نیز مثل سال‌های گذشته، برای تیم‌هایی که از دید داوران به ‌عنوان بهترین انتخاب می‌شوند، جوایز نقدی و غیرنقدی ارزشمدی در نظر گرفته‌ شده است که در مقایسه با سال‌های گذشته چشم‌گیرتر خواهند بود.
 
داوران این بخش با در نظر گرفتن شاخص‌هایی چون نوآوری در محصول، نوآوری درمحتوا، نوآوری در بسته‌بندی و پشتیبانی، نوآوری در ارتباط با مشتری، بازاریابی و… کسب‌وکارهای برگزیده را انتخاب خواهند کرد.
 
جوایز الکام پیچ شامل جایزه ۱۰ منتخب برگزیده الکام‌پیچ، جایزه ویژه برای استارت‌آپ برگزیده در شرایط همه‌گیری کرونا، جایزه استارت‌آپ‌های برگزیده در پنج حوزه محیط زیست، سلامت، شهر، توانیابان، گروه‌های خاص اجتماعی و علوم انسانی و قرآنی می‌شود. همچنین برای اولین بار پنج کسب‌وکار بزرگ استارت‌آپی کشور، جوایز ویژه نقدی به پنج استارت‌آپ کوچک اهدا خواهند کرد و برای اولین بار به سه کسب‌وکار برگزیده شبکه‌های اجتماعی از جمله کسب‌وکارهایی که موفق شده‌اند در بستر اینستاگرام تجربه جدیدی را برای مشتریان خود رقم بزنند، جوایز نقدی اهدا خواهد شد.
 
هدف از ایجاد تینو استارز چیست؟
تینو استارز در واقع رقابت استارت‌آپی دانش آموزان است که از دوره قبل به الکام استارز اضافه شد. 20 تیم دانش آموزی خدمات استارت‌آپی خود را در تینو استارز معرفی خواهند کرد.
 
در نظر داریم بخش های مختلف الکام استارز را به صورت لایو و آنلاین پخش کنیم تا مخاطبانی که به هر دلیلی نتوانسته اند در نمایشگاه حضور پیدا کنند به این سرویس ها دسترسی پیدا کنند.
 
اگر به هر دلیلی وضعیت تهران قرمز شود ستاد ملی مبارزه با کرونا نمایشگاه‌ها را تعطیل خواهد کرد. تکلیف شرکت‌ها چیست؟
اگر به هر دلیلی نمایشگاه کنسل شد به زمان دیگری موکول می‌شود و کل نمایشگاه‌ها به ترتیب به تعویق می‌افتد. جای هیچ نگرانی نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.