تلفن همراه

گوشی

July 2, 2021
14:00 جمعه، 11ام تیرماه 1400
کد خبر: 125935

وقتی گوشی داغ کرد چه کار کنیم؟

گرم شدن گوشی در بسیاری از مواقع عادی است زیرا تمام دستگاه های الکترونیکی به دلیل جریان برق کمی داغ می شود اما اگر موبایل تان هنگام استفاده از اینترنت یا اجرای برنامه های سنگین به طور مداوم داغ می کند، حتما گوشی تان با مشکل مواجه است.

 به گزارش سیناپرس، بالا رفتن دمای گوشی علاوه بر آسیب رساندن به باتری، باعث خرابی قطعات داخلی گوشی نیز می شود از اینرو در این مطلب ابتدا در مورد عوامل ایجاد کننده این مشکل صحبت می‌ کنیم و در ادامه راه ‌حل ‌هایی برای کاهش آسیب های گوشی هنگام داغ شدن ارائه می دهیم.

چرا گوشی داغ می کند؟

Overheating یا گرم شدن بیش از حد گوشی می‌ تواند دلایل متعددی داشته باشد.

1. بازی کردن طولانی مدت: برخی بازی‌ های موبایل ( به خصوص بازی های آنلاین) مصرف باتری و CPU زیادی دارند زیرا باید اینترنت را هم روشن کنید.

2. استفاده از پلتفرم های آنلاین: پلتفرم‌ های آنلاین مانند یوتیوب، نتفلیکس‌، پلتفرم ‌های ایرانی استریم و یا ساندکلاود و اسپاتیفای هم باعث زیاد شدن دمای گوشی می شوند زیرا باید داده ها را به صورت آنلاین دریافت کنند.

3. حمله بد افزارها: بدافزارها می‌ توانند بخش بزرگی از RAM و CPU گوشی را درگیر کنند و باعث گرم شدن بیش از حد موبایل شوند یا به گوشی آسیب برسانند.

4. تنظیمات گوشی: روشنایی صفحه، استفاده از وال ‌پیپرهای متحرک، ویجت‌های زیاد و بیش از حد و … روی دمای باتری تاثیر دارد.

5. آپدیت کردن سیستم: معمولا هنگام آپدیت کردن سیستم، گوشی بیش از حد گرم می شود؛ احتمالا به دلیل نواقص یا باگ‌های سیستم عامل در ابتدای اجرا این مشکل ایجاد می شود.

6. برنامه هایی که باید آپدیت شوند: ایجاد مشکل یا باگ یک اپ می تواند مستقیما روی عملکرد گوشی تاثیر ‌بگذارد و باعث استفاده بیش از حد از CPU شود یا مصرف باتری را بیشتر کند.

7. استفاده از باتری های بی کیفیت و غیر اورجینال: اگر یک مدت از شارژرهای بی‌ کیفیت استفاده کنید یا مراقب باتری گوشی ‌تان نباشید، احتمال داغ شدن آن وجود دارد.

8. ضربه خوردن: گاهی ممکن است ضربه ای به گوشه بخورد اما صفحه همچنان سالم باشد. این در حالی است که قطعات داخلی آن احتمال دارد آسیب دیده باشد. آسیب دیدن هر قطعه ای می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد گوشی شود.

9. عوامل محیطی: در معرض نور خورشید قرار گرفتن گوشی باعث افزایش دمای آن می شود. این داغ شدن می تواند آسیب های بسیار زیادی به دنبال داشته باشد حتی خطر انفجار را نیز در پی دارد.

چگونه گوشی را خنک کنیم؟

گوشی را خاموش کنید: در اولین فرصت گوشی تان را خاموش کنید تا از گرمتر شدن بیش از اندازه دستگاه جلوگیری به‌ عمل آید.

قاب گوشی را درآورید: قاب و کیس گوشی هوشمند خود را درآورید و بگذارند دستگاه با جریان هوا خنک شود.

از نصب اپلیکیشن‌ های غیر ضروری خودداری کنید: تا آنجایی که می‌ توانید اپلیکیشن ‌های غیر ضروری را حذف کنید.

اپلیکیشن های بلااستفاده گوشی را ببندید: اگر از اپلیکیشن‌های خاصی استفاده نمی‌ کنید، آن‌ها را به‌ طور کامل ببندید و غیر فعال کنید.

برنامه های گوشی تان را به روزرسانی کنید: یکی از ترفندهای خنک کردن موبایل آپدیت کردن اپلیکیشن های مورد استفاده است زیرا امکان مشکل در نسخه های قدیمی وجود دارد.

حافظه گوشی تان را خالی کنید: حافظه پر فعالیت CPU دستگاه را افزایش می دهد. موبایل باید حداقل دارای 30 درصد فضای خالی باشد.

باتری گوشی خود را 100 درصد شارژ نکنید: وقتی شارژ باتری نزدیک به ۳۰ درصد رسید آن را به شارژر وصل کنید و وقتی به ۸۰ درصد نزدیک شد، آن را از برق در بیاورید.

زمان اتصال به بلوتوث را کاهش دهید: از بلوتوث موبایل خود برای مدت زمان طولانی استفاده نکنید. پس از استفاده هم تنظیمات مربوط به آن را غیر فعال کنید.

گوشی را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید: گوشی تان را در معرض نور مستقیم خورشید به حال خود رها نکنید. اگر مدت زیادی جلوی نور خورشید بودید گوشی را در سایه یا یک جای نسبتا خنک ‌تر قرار دهید.

از حالت هواپیما بهره بگیرید: در مواقعی که در بیرون از خانه هستید برای خنک کردن گوشی می ‌توانید آن را خاموش یا حالت هواپیما را فعال کنید. با این کار ضمن کاهش مصرف شارژ، گرمای کمتری نیز تولید می شود.

روشنایی صفحه ‌نمایش را کم کنید: در مواقعی که در محیط ‌های بیرون هستید، برای خنک کردن گوشی، سعی کنید تا حد ممکن روشنایی صفحه‌ نمایش گوشی را کاهش دهید.

از باتری یا شارژر خراب استفاده نکنید: استفاده از باتری یا شارژر خراب خیلی خطرناک است زیرا هنگام استفاده گوشی بسیار داغ می شود. حتی اگر شارژر خراب نباشد، از شارژر سریع هم استفاده نکنید گوشی تا مرز انفجار داغ می شود.

شبکه اینترنت را در حالت GSM قراردهید: زمانی که گوشی داغ شده، از قراردادن شبکه اینترنت در حالت WCDMA یا LTE خودداری کنید. حالت GSM را انتخاب کنید زیرا به شبکه اینترنت قوی تری  وصل شده و کار CPU را کمتر می کند.

برای موبایل تان باتری اورجینال بخرید: خرید و به کارگیری باتری های غیراصلی دلیل داغ شدن دستگاه های موبایل محسوب می شوند پس به هنگام خرید نوع اورجینال را تهیه کنید.

نوتیفیکیشن برنامه ها را ببندید: نوتیفیکیشن های برنامه های غیر ضروری را ببندید تا از داغ شدن گوشی جلوگیری شود.

داده های ذخیره شده از برنامه ها  و فایل های اضافی را پاک کنید: تعداد زیاد داده های ذخیره شده(App Cache) و فایل های اضافی(Junk File) حافظه داخلی دستگاه را اشغال کرده و باعث داغ شدن آن می شوند. به قسمت تنظیمات (Settings) این داده ها رفته و فایل ها را پاک کنید.

نرم افزار بهینه ساز و آنتی ویروس را حذف کنید: نرم افزار های بهینه و آنتی ویروس ها، فضای زیادی از رم را اشغال می کنند و اکثرا کارایی لازم را ندارند. آنها را حذف کنید.

بازی کردن با موبایل را متوقف کنید: اگر گوشی شما در حال داغ شدن است، از انجام بازی دست بکشید و از بستن آن مطمئن شوید که بازی مذکور در پس‌زمینه‌ سیستم فعال نباشد.

گزارش: بیتا اکبری

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.