اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 3, 2021
11:10 شنبه، 12ام تیرماه 1400
کد خبر: 125942

آذری جهرمی خبر داد: استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی برای کاهش جرایم فضای مجازی

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای کاهش اثرات فریب و دروغ، وقوع جرم و افزایش آگاهی کاربران در فضای مجازی خبر داد.

Jahromi tarh.png

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد آذری جهرمی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری پویش ملی ارتقای آگاهی حقوقی جامعه میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: یک سال پیش گزارشی از قوه قضائیه دریافت کردیم که در آن درخواست شده بود برای پیشگری از وقوع جرایم و ثبت شکایات در دستگاه قضایی راه‌حل‌هایی اتخاذ شود.

او با اشاره به رویکرد مطلوب قوه قضائیه در این زمینه افزود: اولین باری بود که در موضوعات قضایی با چنین مساله‌ای مواجه می‌شدم. در همین راستا یک کارگروه برای بررسی مساله تشکیل شد و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شش ماه راهکارهای مختلف را مطالعه و بررسی کرد تا بتوانیم به بسترهای فسادخیز و ایجاد مساله برای مردم و ایجاد پرونده در تشکیلات قضایی رسیدگی کنیم.

آذری جهرمی اظهار داشت: برخی از این مسایل مانند اخبار دروغ و فریبنده‌ای که پایه و اساسی ندارند، به سیستم فنی و بین‌المللی برمی‌گشت و باتوجه به وجود دستورات اجرایی از سوی رژیم آمریکا که همکاری شرکت‌های فناوری اطلاعات با دولت ایران را محدود کرده، طبیعتا ای شرکت‌ها در دسترس نبودند.

او با اشاره به اینکه در نهایت راهکارهایی برای این مساله ایجاد شد، ادامه داد: یکی از زیرساخت‌ها این بود که برای تبلیغات به جای پلتفرم‌هایی که قوانین ایران را راعایت نمی‌کنند، از بستر تبلیعات داخلی استفاده شود. بنابراین تبلیغات هوشمند بر بستر فضای مجازی و براساس ذائقه کاربر ایرانی برای تسهیل فرایند کسب و کارها و جلوگیری از رخداد قضایی ایجاد شد.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دولت امکانات خوبی را در اختیار آژانس‌های تبلیغاتی قرار داده تا بتوانند از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای پیدا کردن مخاطب دقیق خود و کم‌اثر کردن فضایی که در آن فریب و دروغ وجود دارد، استفاده کنند.

او با اشاره به مسوولیت مهم وزارت ارتباطات در این فرایند برای افزایش آگاهی عمومی گفت: فضای مجازی، فضایی است که محاطبان در برابر انبوهی از اطلاعات قرار دارند و برای شناخت باید سره و ناسره آگاهی‌بخشی کنیم. اینکه مرجع خبری وجود داشته باشد و مردم از این مراجع خبری آگاهی داشته باشند و هر شنیده‌ای را مورد توجه قرار ندهند. در همین راستا به جای مسدودسازی و مقابله و درگیر شدن با فضای مجازی، راهکار آگاه‌سازی مخاطب مدنظر قرار گرفت.

آذری جهرمی افزود: مجموعه این موضوعات را به دستگاه قضایی منعکس کردیم و نتیحه آن تبدیل به بسته‌ای در قالب تفاهم‌نامه میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاونت اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم قوه قضائیه بود که اپراتورهای تلفن همراه کشور سه مجری مهم این تفاهم‌نامه هستند و بنابر اقتضای شرایط، رگولاتوری سایر بازیگران عرصه فناوری را هم وارد این عرصه خواهد کرد.

به گفته او، با امضای این تفاهم‌نامه سه جانبه، بسترهای آگاهی از جرم مانند افزایش آگاهی کاربران، افزایش دانش قضات و آموزش حقوقی به اپراتورها دیده شده و نتایح آن در بازه مورد انتظار سنجیده می‌شود. میزان ثبت جرم در دستگاه قضایی مشخص است و نتایج اجرای این تفهم‌نامه نشان می‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: انتظار می‌رود متناسب با سند شبکه ملی اطلاعات که باید سالانه 30 درصد میزان جرایم کاهش یابد، براساس این تفاهم‌نامه تعداد جرایم کاهش یافته و مردم با اطمینان از فضای مجازی استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.