تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 3, 2021
11:20 شنبه، 12ام تیرماه 1400
کد خبر: 125948

پیش‌نویس قانون جدید چین برای مقابله با تخلفات قیمت‌گذاری آنلاین

 
 
اداره دولتی تنظیم بازار چین در پیش‌نویس یک قانون جدید مجازات‌هایی برای تخلفات قیمت‌گذاری کالا و سرویس در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک این کشور تعیین کرد.
 
 به نقل از رویترز، رگولاتور بازار چین پیش نویس قانونی را در خصوص مجازات فعالیت‌های قیمت‌گذاری‌های غیرقانونی منتشر کرد. این قانون مربوط به کاهش قیمت زیاد و اقدامات پلتفرم‌های آنلاین در خصوص قیمت گذاری‌های مختلف یک کالا بر اساس رفتار مشتری است.
 
قوانین مذکور جدیدترین تلاش‌های «اداره دولتی تنظیم بازار چین» (SAMR) برای کنترل پلتفرم‌های اقتصاد الکترونیک است.
 
لو ژنوانگ مدیر ارشد شرکت «Wanquing Consultancy» در شانگهای می‌گوید: قیمت گذاری‌های مختلف برای یک کالا، رفتاری شایع در پلتفرم‌های آنلاین و البته چالشی پنهان برای مشتریان عادی است. زیرا کاربران به راحتی نمی‌توانند آن را رصد کنند.
 
طی سال‌های گذشته مصرف کنندگان در شبکه‌های اجتماعی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک گله کرده‌اند. آنها شکایت داشتند که این شرکت‌ها برای یک کالای خاص قیمت یکسانی تعیین نکرده‌اند.
 
در قوانین پیشنهادی جدید علاوه بر قیمت گذاری‌های مختلف برای یک کالا، وضع یارانه‌هایی که سبب می‌شود قیمت یک محصول کمتر از هزینه تولید آن شود، نیز ممنوع است.
 
جریمه ۰.۱ تا ۰.۵ درصدی فروش سالانه یک کسب و کار تا تعلیق فعالیت‌ها از جمله مجازات‌هایی است که برای نقض این قوانین در نظر گرفته شده است.
 
در ماه آوریل رگولاتور بازار جلسه‌ای با حضور شرکت‌های تجارت الکترونیک از جمله JD و Meituan و Ele.me (زیر مجموعه علی بابا) و Trip و Didi Chuxing تعهد کردند از اطلاعات کاربران برای دریافت قیمت‌های بیشتر از مشتریان قدیمی شأن استفاده نکنند.
 
این در حالی است که یک ماه قبل (مارس) خبرگزاری شینهوا در گزارشی اشاره کرد شرکت زیر مجموعه علی بابا بلیت سفر هوایی یک مسیر خاص را برای مشتریان قدیمی با قیمتی بالاتر عرضه کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.