اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

July 3, 2021
14:53 شنبه، 12ام تیرماه 1400
کد خبر: 125978

عصر تازه‌ای از تنش میان اپل و مایکروسافت

اپل مدتی است با پرونده‌ای سر و کار دارد که طرف دیگرش شرکت بازی‌سازی اپیک گیمز یا به ادعای اپل عروسک خیمه شب بازی مایکروسافت قرار دارد و موضوع پرونده، انحصار اپل روی فضای کاربران iOS است. اپل این انحصار را برای محافظت از حریم خصوصی و داده‌های مشتریان ضروری می‌داند. مایکروسافت از منتقدان بزرگ این شرکت، برخلاف اپل رویکردی باز را برای فروشگاه اپلیکیشن خود در نظر گرفته است و انتقادات پراکنده مسئولان مایکروسافت از رویکرد انحصاری اپل باعث شده تا بسیاری خاطرات تنش در دوران استیو جابز و بیل‌گیتس را یاد آور شوند. به نظر می‌رسد قدیمی‌ترین غول‌های تکنولوژی آمریکا جدال تازه‌ای را آغاز کرده‌اند که تاثیراتش را در بازار‌های آینده از جمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهیم دید.
 
به گزارش پیوست به نقل از وال‌استریت ژورنال، جدالی بین غول‌های تکنولوژی در حال شکل گرفتن است و آتش جنگ اپل و مایکروسافت که ریشه‌اش به اولین روزهای پیدایش کامپیوتر شخصی برمی‌گردد بار دیگر از زیرخاکستر بیرون آمده و شعله‌ور شده است.
 
استیو جابز و بیل‌ گیتس، هم‌بنیان‌گذاران اپل و مایکروسافت، در همان روزهای اول با هم وارد جدالی شدند و بعد از مدتی این اختلافات پایان یافت. در ماه‌های اخیر این دو شرکت دوباره با هم رودرو شده و این بار پای دیگر شرکت‌های تکنولوژی و مشتریان هم به این ماجرا باز شده است.
 
اپل در جدال قانونی خود با شرکت اپیک‌گیمز، ادعا کرد که مایکروسافت عروسک‌گردان اصلی ماجرا و پشتیبان این پرونده است. اپیک‌گیمز سازنده آیفون را به فعالیت‌های ضدرقابتی متهم کرده و مایکروسافت نیز رقیب دیرینه‌اش را به دلیل محدود کردن دسترسی کاربران به خدمات بازی این شرکت سرزنش کرده است.
 
 
مایکروسافت پنجشنبه گذشته ویندوز ۱۱ را معرفی و خودش برای عصری که اپلیکشین‌ها سلطه بیشتری بر رابطه کاربر با تکنولوژی پیدا می‌کنند آماده کرد.
روز پنجشنبه ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، ویندوز ۱۱ را به گونه‌ای معرفی کرد که عکس‌العملی به اپل و کنترل گسترده این شرکت روی فروشگاه اپلیکیشن آیفون بود اما با این حال اشاره مستقیمی به اپل نشد. هر دو شرکت در حال آماده شدن برای جدالی بر سر بازار واقعیت مجازی و افزوده هستند که به نظر جبهه بعدی رقابت کامپیوتر‌ها محسوب می‌شود.
 
نادلا روز پنجشنبه در این مراسم مجازی گفت: «جهان به یک پلتفرم بازتر نیاز دارد، پلتفرمی که به اپلیکیشن‌ها اجازه دهد خودشان به پلتفرم‌هایی مستقل تبدیل شوند.»
 
اپل در دفاع از کنترل شدیدی که روی فروشگاه اپل دارد می‌گوید، این کار باعث محافظت بیشتر از حریم خصوصی و امنیت سایبری بهتر برای کاربران می‌شود. دیگر شرکت‌ها، از جمله فیسبوک و اپیک‌گیمز، مدعی‌اند که این شرکت به طور غیرمنصفانه از قدرت خود برای کنترل بیش از یک میلیارد کاربر آیفون استفاده می‌کند.
 
نادلا مایکروسافت را ناجی توسعه‌دهندگان و یک شریک خوب به تصویر می‌کشد. برای مثال این شرکت در حال همکاری با آمازون است تا نسخه آمازون اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل را در اختیار کاربران ویندوز ۱۱ قرار دهد در حالی که اپل روی انحصاری بودن دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها اصرار دارد.
 
 
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مراسم معرفی ویندوز ۱۱ گفت:‌ « جهان به یک پلتفرم باز تر نیاز دارد، پلتفرمی که به اپلیکیشن‌ها اجازه دهد خودشان به پلتفرم‌هایی مستقل تبدیل شوند»
می‌توان گفت در مقایسه با جدال قدیمی، این بار نقش این دو شرکت عوض شده است. در گذشته اپل شرکت ضعیف‌تر و محبوب خالقان محتوا بود که با یک غول انحصارگرا مبارزه می‌کرد.
 
اپل و مایکروسافت قدیمی‌ترین غول‌های تکنولوژی مدرن هستند که در اواسط دهه ۱۹۷۰ بنیان‌گذاری شده‌اند. جابز و گیتس سال‌ها در جدال با یکدیگر بودند. جابز زمانی مایکروسافت را به دزدی ایده‌های اپل و محصولاتی با طراحی ضعیف متهم کرد. اما در حدود سال ۱۹۹۷ که جابز بار دیگر مدیریت شرکتی که ایجاد کرده بود را در اختیار گرفت، این دو شرکت اعلام آتش‌بس کردند. آن سال بیل گیتس ۱۵۰ میلیون دلار روی اپل سرمایه‌گذاری کرد و سرمایه‌ای که جابز در دومین تلاشش به شدت به آن احتیاج داشت را در اختیار او گذاشت.
 
این دو شرکت پس از آن هم گاهی به یکدیگر حمله می‌کردند. اپل در برنامه‌های تلویزیونی کاربران پی‌سی را مسخره کرد و باعث شد مایکروسافت نیز کارزاری مشابه را در پاسخ به این اقدام آغاز کند.
 
 
ویندوز ۱۱ قرار است همین امسال در اختیار مشتریان قرار بگیرد. نسخه جدید ویندوز قابلیت‌های جدیدی دارد، منوی استارت از گوشه به مرکز منتقل شده و با کمک آمازون، اپلیکیشن‌های اندرویدی را می‌توانید از فروشگاه مایکروسافت دانلود کنید.
تا چندی پیش، به نظر می‌رسید که نسل جدید رهبران این دو شرکت به حفظ صلح بین دو شرکت تمایل دارند. تیم کوک اپل را در سال ۲۰۱۱ از استیو جابز تحویل گرفت و ساتیا نادلا سال ۲۰۱۴ مدیرعامل مایکروسافت شد. یکی از اولین اقدامات عمومی نادلا این بود که اپلیکشین‌های آفیس این شرکت را به تبلت‌های آی‌پد اپل آورد.
 
حالا این دو شرکت به ابرقدرت‌های اصول تجاری در آمریکا تبدیل شده‌اند و تنها شرکت‌های آمریکایی هستند که ۲ هزار میلیارد دلار یا بیشتر ارزش دارند. هر دو این شرکت‌ها بیش از ۱۴۰ هزار کارمند دارند و فروش سالیانه‌ آنها بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار است.
 
در قلب اختلاف اخیر این دو، قدرتی است که اپل به عنوان نگهبان بر آنچه در آیفون حضور دارد اعمال می‌کند. مایکروسافت یکی از منتقدان پرسروصدای این محدودیت‌ها است و آن را جلودار رشد تجارت بازی‌های ویدیویی این شرکت می‌داند.
 
امسال وقتی که اپیک‌گیمز از اپل به دلیل فعالیت‌های ضدرقابتی شکایت کرد، مایکروسافت از این سازنده بازی‌های ویدیویی حمایت کرد که البته اپل این اتهامات را رد می‌کند. زمانی که نرم‌افزاری از طریق فروشگاه اپل دانلود شود، اپل تا سرحد ۳۰ درصد از فروش داخل اپلیکیشن را برای خورد برمی‌دارد.
 
اپیک گیمز، در دادگاه لوری رایت، نماینده ارشد توسعه تجاری مایکروسافت در بخش بازی، رسانه و سرگرمی را به عنوان شاهد دعوت کرد تا در مورد تلاش بی‌ثمری صحبت کند که قرار بود خدمتی به نام Game Pass Ultimate را برای استریم بازی‌های ویدیوی، وارد فروشگاه اپل کند.
 
اپل در مستنداتی که به دادگاه ارائه کرد سعی داشت تا شهادت او را بی‌اعتبار کند و در این راستا به موضوعاتی مثل انگیزه شاهد اشاره کرد و گفت در اصل مایکروسافت پشت این پرونده است.
 
 
مایکروسافت می‌گوید سهمش از محتوایی که در فروشگاه جدید اپلیکشین به فروش می‌رسد را کاهش می‌دهد.
اپل در تشکیل پرونده دادگاه گفت: «یک ناظر منطقی سوال می‌پرسد که چرا اپیک دارد به عنوان اسب مسابقه‌ای مایکروسافت عمل می‌کند. اما مایکروسافت با حضور نیافتن یا فرستادن یک نماینده شرکتی برای شهادت، خودش را از تفحص صحیح محافظت در امان نگه داشته است.»
 
قاضی قرار است در هفته‌های آینده برای این پرونده حکمی صادر کند. در حالی که مایکروسافت اعلام کرده سهم خود را از محتوای فروخته شده در فروشگاه جدید کاهش می‌دهد، این شرکت همچنان ۳۰ درصد از هزینه بازی‌هایی که در کنسول ایکس‌ باکس فروخته می‌شود را دریافت می‌کند.
 
این تنها جدال اپل و مایکروسافت نیست و هرکدام از این شرکت‌ها به صورت جداگانه جدال‌های دیگری هم دارند. اپل و فیسبوک بر سر مسئله ردیابی داده‌های کاربران به جان هم افتاده و لیست رقبای مایکروسافت شرکت‌هایی مثل آمازون در محاسبات ابری و شرکت‌هایی مثل زوم (ارائه‌دهنده نرم‌افزار معروف زوم برای ارتباط ویدویی) و اسلک (Slack Technologies) را در بخش نرم‌افزار شامل می‌شود. اما جدال اپل و مایکروسافت تاریخچه بلند بالایی دارد.
 
موضوع زمانی جدی‌تر می‌شود که اپل و مایکروسافت هر دو خودشان را برای پیروزی در بازار واقعیت افزوده که هنوز به طور کامل شکل نگرفته آماده می‌کنند. واقعیت افزوده در واقع یک افزونه‌ای برای جهان واقعی است. مایکروسافت در حال حاضر محصولی به نام هدست HoloLens دارد و اپل قرار است دستگاه خود را سال آینده معرفی کند.
 
یکی از کارمندان فنی مایکروسافت، در مورد این بازار نوظهور می‌گوید: «ما رویکرد بازی را اتخاذ کرده‌ایم. برای هیچکدام از این‌ها نیازی نیست به فروشگاه اپلیکیشن‌ ما رفته و مالیات بپردازید.»
 
مدیران صنعت انتظار دارند که اپل قوانین فروشگاه خود را حتی در دنیای مجازی هم ادامه دهد. اپل چیزی از برنامه‌های خود اعلام نکرده است.
 
جین مانستر،‌ یکی از شرکای صندوق سرمایه لوپ (loup) و یکی از کسانی که مدت‌ها است هر دو شرکت را زیر نظر داشته، می‌گوید: «جدال در حال شدت گرفتن است. واقعیت افزوده اهمیت زیادی دارد و این پنجره بعدی برای وارد شدن مایکروسافت به وضعیت رشد است. اپل به روشنی می‌خواهد از جایگاهی که در بخش موبایل دارد دفاع کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.