تلفن همراه

گجت

گوشی

July 4, 2021
12:09 یکشنبه، 13ام تیرماه 1400
کد خبر: 126008

۹۲ درصد موبایل‌واره‌های وارداتی قاچاق است

 
 
رجیستری تبلت که مقرر بود پس از موبایل اجرایی شود، در حالی تا کنون به تعویق افتاده که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد از ابتدای سال ۱۴۰۰، تعداد ۹۰۰هزار موبایل‌واره به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شده که ۹۲ درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
 
 طرح سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت به عنوان طرح رجیستری شناخته می‌شود. با اجرای طرح رجیستری، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. این طرح از سال 1396 با آیفون آغاز شد و سپس تمامی برندهای گوشی تلفن همراه موجود در بازار ایران را در بر گرفت و موجب حذف واردات گوشی‌های قاچاق و افزایش واردات قانونی گوشی و تجهیزات دارای سیم‌کارت شد.
 
با توجه به هدف اجرای رجیستری برای تمامی تجهیزات سیم‌کارت‌خور، مقرر بود پس از گوشی‌های موبایل نوبت به سایر دستگاه‌ها برسد. درواقع مقرر بود اجرای طرح رجیستری، در دو فاز ساماندهی گوشی‌های تلفن همراه و ساماندهی تبلت‌ها اجرایی شود، اما وزارت ارتباطات درباره علت عدم اجرایی رجیستری برای تبلت‌ها عنوان کرده بود که اگرچه آمادگی کامل در حوزه فنی دارد اما ملاحظاتی در حوزه بازار وجود دارد که اجرای آن را تعویق انداخته است.
 
چندی پیش انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره تاخیر در اجرایی شدن رجیستری برای تبلت گفته بود بیش از ۸۰ درصد از تبلت مورد نیاز کشور به صورت غیررسمی و از طریق قاچاق وارد می‌شود و طرح رجیستری هم برایش اجباری نیست. درواقع با توجه به اینکه رجیستری برای تبلت انجام نمی‌شود، بازار قاچاق این کالا رونق دارد و برای بازرگانان هم صرفه اقتصادی ندارد که با کالاهای آنها رقابت کنند.
 
همچنین انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی به تازگی نیز اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۹ تیر تعداد ۹۰۰هزار موبایل‌واره به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شده که ۹۲ درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
 
این در حالی است که با آغاز فاز جدید رجیستری و پس از رجیستری ساعت‌های هوشمند از روز گذشته و دستگاه بارکداسکنر و مبدّل تلفن ثابت به سیار سیم‌کارت‌خور از ۱۹ تیرماه،‌مقرر شده تبلت برند لنوو از تاریخ ۲۶ تیرماه و سایر تبلت‌ها از دوم مرداد ماه به شرط هماهنگی‌ها و تصمیمات مرتبط با دستگاه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر ارزی به محض ورود مسافران به کشور مشمول رجیستر ‌شوند.
 
همچنین اعلام شد افرادی که دارای این دستگاه‌ها هستند، باید تا قبل از تاریخ‌های تعیین‌شده، سیم‌کارت خود را در داخل دستگاه قرار داده و آن را روشن کرده و نسبت به برقراری تماس و ارسال پیامک اقدام کنند و از سرویس گرفتن دستگاه خود تا قبل از زمان‌بندی‌های اعلام‌شده مطمئن شوند و سرویس گرفتن از دستگاه را به روز و ساعات پایانی اجرای طرح رجیستری موکول نکنند، زیرا ممکن است در آن ایام و ساعات، با افزایش حجم بار شبکه مواجه شده و امکان انجام مراحل رجیستری فراهم نشود.
 
 
حال باید دید آیا این بار هم بنا به ملاحظاتی که پیش از این عنوان شده بود، باز هم رجیستری تبلت‌ها به تعویق می‌افتد و یا عزم دستگاه‌های مسوول برای برچیدن بساط قاچاق این کالا که در سال جاری به بیش از ۹۲ درصد هم رسیده جدی است و این بار، رجیستری تبلت هم مانند رجیسری گوشی اجرایی شده و همانطور که انجمن واردکنندگان موبایل بارها عنوان کرده که رجیستری، قاچاق گوشی را به نزدیک صفر رسانده، این اتفاق برای تبلت هم رخ خواهد داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.