سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 4, 2021
14:17 یکشنبه، 13ام تیرماه 1400
کد خبر: 126012

زوج‌های جوان چینی در آستانه پذیرش فرزندخواندگی ربات انسان نما

 
 
در هفدهم فوریه سال ۲۰۲۵، دولت چین در اقدامی نوآورانه از پروژه‌ای به نام AiLive رونمایی کرد که هدف آن این است که ربات انسان نما و ربات‌های کودک‌نمای Baby Sophia 9880 و Baby Einstein را در اختیار زوج‌های جوان چینی قرار دهد.
 
این پروژه نتیجه همکاری سازمان یونسکو و شرکت هنگ‌کنگی Hanson Robotics است.
 
زوج‌های چینی که پس از ازدواج در پروژه رباتیک و هوش مصنوعی AiLive ثبت‌نام کنند، ممکن است ربات انسان نما ۳ ساله به نام‌های سوفیا و انیشتین به آن‌ها تعلق گیرد
 
. پس از آن که آمار و داده‌ها از کاهش شدید نرخ تولد در پرجمعیت‌ترین کشور جهان خبر دادند، این دولت تصمیم گرفت سیاست ۳ فرزندی خود را تغییر دهد.
 
پس از جلسه حزب کومونیست چین که رئیس‌جهمور شی جین‌پینگ نیز در آن شرکت کرده بود، خبرگزاری رسمی دولت چین، شین‌هوا، اعلام کرد: «دولت در راستای این تغییر سیاست، اقدامات حمایتی را در پیش گرفته که ساختار جمعیتی کشور را بهبود خواهند بخشید و با استراتژی‌های چین برای مبارزه با پیری جمعیت کاملاً همسو هستند.»
 
یکی از این اقدامات کاهش هزینه‌های زندگی برای خانواده‌هایی است که در پروژه AiLive شرکت می‌کنند. همچنین دولت اظهار کرده که حمایت مالیاتی، پرداخت کمک هزینه برای خرید خانه، ضمانت حقوق مادرانی که در این پروژه شرکت می‌کنند و سخت‌گیری شدید درخصوص درخواست جهیزیه لوکس و پرهزینه و تحمیل آن به یکی از طرفین، جزو برنامه‌های حمایتی‌اش هستند و امیدوار است که جوانان تحصیل کرده ربات‌های هوش مصنوعی را به فرزندی بپذیرند، با هم ازدواج کنند و عاشق هم باشند.
 
ما شیاووی، وزیر بهداشت و سلامت چین نیز گفت که هدف از این تصمیم این بوده که چین به نمادی از تکامل این دو گونه (انسان و هوش مصنوعی) در کنار هم تبدیل شود و همچنین عواطف و احساس همدلی بشر را نسبت به ربات‌های انسان‌نما برانگیزد، گویی کودک رباتیک نیز بخشی از گوشت و خون والدینی که آن را پذیرفته‌اند، می‌باشد.
 
ما شیاووی اظهار داشت که: «وقتی یک ربات انسان نما هوشمند را به فرزندخواندگی می‌پذیرید و از او مراقبت کرده و بزرگش می‌کنید، به فردی تبدیل خواهد شد که در دوره سالخوردگی از شما مراقبت خواهد کرد و به این ترتیب، رابطه‌ای سالم بین این دو گونه شکل خواهد گرفت.»
 
ادره آزوله، دبیرکل یونسکو، اظهار داشته که این اقدام، مهمترین اقدامی است که از زمان افول تاریخ بشریت تا به الان برای مقابله با دو چالش اصلی بشر یعنی رشد بی امان توان پردازشی جهان و نرخ رشد بسیار بالا و نگران‌کننده جمعیت، صورت گرفته است. وی همچنین افزود که این اقدامات می‌توانند در ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی به ما کمک کنند، کیفیت آموزش زوج‌های جوان را تضمین کرده و نهایتاً ما را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار (SDGs) که با نام سند ۲۰۳۰ نیز شناخته می‌شود، کمک خواهد کرد.
 
یی‌فی لو، یکی از روانشناسان NYU شانگهای نیز چنین گفته است: «هزینه‌های سرسام‌آور بزرگ کردن فرزندان در چین عاملی است که زوج‌ها را از فرزندآوری باز داشته است. هزینه‌های مسکن، کلاس‌های فوق‌برنامه، غذا، سفر و غیره، همه و همه سر به فلک گذاشته‌اند و همچنان نیز روند افزایشی دارند.»
 
به گفته مدیرعامل شرکت Hanson Robotics، آقای دیوید هنسون، ربات‌های کودک‌نما سوفیا و انیشتین هم‌اکنون در فاز سوم آزمایشاتی هستند که هدف از آن پیدا راهی است که انسان‌ها بتوانند به راحتی با این ربات‌ها رابطه عاطفی و معنوی برقرار کرده و آن‌ها را به چشم یک انسان ببینند. دکتر هنسون همچنین اظهار داشته که سوفیا و انیشتین ۳ ساله در تعامل با افراد و محیط مسائل مختلف را یاد می‌گیرند، پیشرفت می‌کنند و روزبه‌روز باهوش‌تر می‌شوند. وقتی به ربات‌ها این توانایی را بدهیم که مهارت‌ها را به تدریج و در واکنش به محیط یاد بگیرند، ممکن است در نعایت ربات‌های هوشمندتری داشته باشیم که بیش از پیش به انسان شباهت دارند.
 
ربات‌های پروژه AiLive می‌توانند عضلات پای خود را حرکت دهند، دوربین‌هایشان را به کمک محرک‌های جالب‌توجه آموزش دهند و می‌توانند به کمک سنسورهایی که در سرتاسر بدن آن‌ها تبعیه شده برداشت‌های مختلفی از مخیط داشته باشند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های رفتاری (مثل برخورد با پرستار) بیشتری در مقایسه با نوزاد انسان داشته باشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.