اپلیکیشن

تلفن همراه

July 4, 2021
14:48 یکشنبه، 13ام تیرماه 1400
کد خبر: 126020

مقابله دیوار با گرانفروشان در بازار خودرو

دیوار خبر داده که با سازوکاری دقیق امکان سوداگری در آگهی‌های خودرو را از بین برده است. چند ماه پیش دیوار اعلام کرد که با تعیین «بازه قیمت منصفانه» برای هر مدل خودرو و بروزرسانی روزانه آن، امکان ورود قیمت های عجیب و غریب در آگهی‌ها را از بین برده است. با گذشت چند ماه از این ماجرا مشاهده می‌شود که این ترفند کاملا موثر بوده و دیگر کاربری از بالا بودن و غیر واقعی بودن قیمت خودروها در دیوار شکایت نمی‌کند. اما دیوار چگونه توانسته این ترفند را پیاده کند؟
 
به‌طور مشخص دیوار بازه‌ای را برای درج قیمت منصفانه خودرو تعریف کرده است. هر قیمتی که خارج از این محدوده باشد، پس از بررسی از سوی ناظران حذف و عبارت «غیرقابل نمایش» جایگزین قیمت می‌شود.
 
دیوار 1.jpg
 
حداکثر قیمت خودرو بر اساس میانگین قیمت معاملات انجام شده در دو هفته اخیر تعیین می‌شود. این میانگین هم بر اساس داده‌های موجود در مراکز تعویض پلاک استخراج می‌شود. ناگفته نماند که در صورت افت قیمت خودرو اتکای دیوار به متوسط قیمت در دو هفته گذشته نخواهد بود و در همان روز تاثیر روند کاهشی را در تعیین بازه منصفانه می‌بینیم، اما در صورت افزایش قیمت به میانگین قیمت دو هفته گذشته اتکا می‌شود تا با این سازوکار افزایش قیمت‌ها کنترل شود. ضمن اینکه قیمت خودروهای کارکرده به صورت هوشمند با اعمال ضریبی روی قیمت خودروهای صفر هم قابل شناسایی است. یعنی با تلفیق این دو شیوه امکان درج قیمت‌های ساختگی و جعلی که آگهی آن‌ها اصلا به مرحله فروش هم نمی‌رسد، وجود ندارد. اگر کاربری بخواهد به دلایلی مثل افزودن آپشن‌ها و امکانات جانبی خودرویی را آگهی کند هم این نکته در توضیحات دیوار درج می‌شود.
 
دیوار2.png
 
از سوی دیگر بخش ویژه‌ای هم به محتوای اکثر آگهی‌های خودرو در دیوار اضافه شده که به شکل یک طیف با شمایل گرافیکی نشان می‌دهد قیمت این آگهی در کجای بازه قیمت منصفانه جای می‌گیرد. با این مکانیسم خریداران می‌دانند این خرید تا چه حد مقرون به صرفه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.