تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 5, 2021
16:25 دوشنبه، 14ام تیرماه 1400
کد خبر: 126066

مدیرعامل فاوای شهرداری: باید به سمت ارائه خدمات بر بستر دیجیتال حرکت کنیم

 
 
 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری گفت: ما باید سند حکمروایی داده را تدوین کرده و در نظام حکمرانی «داده» باید به سمت ارائه خدمات بر بستر دیجیتال حرکت کنیم.
 
 «محمد فرجود»  در مراسم افتتاحیه چهارمین رویداد بین‌المللی تهران هوشمند که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: اکنون تهران در پیک پنجم کرونا قرار دارد و شهر و شهروندان به صورت متناوب درگیر پیک‌های کرونا بوده‌اند که این مسئله مشکلات زیادی را رقم زده است. کرونا در یک سال و نیمی که ناخواسته مهمان ما بوده مشکلات زیادی ایجاد را کرده اما در مقابل به برنامه‌هایی که شهرها در حوزه هوشمندی داشتند نیز شتاب بخشیده است، این تغییر را می‌توان در نگرش به برنامه شهر هوشمند دید. مهم‌ترین چالش کرونا در حوزه درآمدها و هزینه‌ها بود.
 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری افزود: تهران امروز، نتیجه کنش جمعی و تاریخی تمام شهروندان و طیف وسیع بازیگران شهری است که مدل متفاوتی از زیست را تجربه می‌کند. ما در هر سمت و جایی که هستیم نقشی در وضعیت امروز تهران داشتیم.
 
وی تصریح کرد: شهر تهران موجود پویا، پیچیده و حاصل تعامل بازیگران است. تهران نه تنها چالش که ابر چالش دارد و باید به شهری تاب‌آوری تبدیل شود. شهری که منابع را پایدار نگه می‌دارد و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند که باعث پیشرفت شود. در دوره جدید مدیریت شهری شهرداری با پروژه شهر هوشمند درگیر بودیم و پروژه‌های متعدد و مستمر داشتیم. تفاوت شهرها در جایگاه هوشمندسازی و رتبه‌ای که هر کدام در این زمینه دارند، مساله اصلی ما بود. این که بدانیم هر کدام به چه دلیل جایگاه متفاوتی دارند.
 
فرجود افزود: کلید واژه پایه و پیشرفت شهرها، «حکمرانی هوشمند» است. حکمرانی هوشمند، حق مردم برای داشتن شهر زیست‌پذیر است و مدیریت شهری باید پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد.
 
وی تصریح کرد: در این شرایط است که نیاز به حکمرانی جدید، خود را نشان می‌دهد. در آینده تمام شهرهای دنیا با تحولات زیادی رو به رو می‌شوند و در این شرایط پیچیده، شهرها نیازمند قابلیت‌های جدید در حکمرانی هستند که منشا آن حکمرانی هوشمند است و نظام‌های ملی کشورهایی که توانسته‌اند در این حوزه پیشرو شوند اکنون به جایگاه بهتری دست یافته‌اند. شهرها دیگر از به کار گرفتن موج تحولات دیجیتال به نفع شهروندان ناگزیر هستند و چاره‌ای جز پس زدن حکمرانی سنتی نخواهند داشت.
 
فرجود با بیان این‌که برای بهبود شهر باید از فناوری‌های تحول‌آفرین و حکمرانی هوشمند استفاده کرد، افزود: حکمرانی در عصر جدید نیازمند نگاه هوشمندانه حکمران‌ها به شهر است. اگر نگاه هوشمند وجود نداشته باشد. برای حکمرانی هوشمند، نیاز به داده است، داده‌هایی که شاهراه اصلی تصمیم‌گیری مدیران است.
 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری افزود: مشکل حکمرانی هوشمند، همیشه در دسترس نبودن «داده‌ها» بوده اما مدتی است که این مشکل حل شده است. مشکل اصلی اکنون ارتباط داده‌ها با یکدیگر است، این‌که چطور می‌توانیم با استفاده از داده و تبدیل آن به دانش، شهر را مدیریت کنیم. شهرهای جدید که رضایت شهروندان را می‌خواهند باید با آزادسازی داده و گسترش استفاده از آن، شهر را اداره کنند.
 
وی تاکید کرد: شهر داده‌محور، شهری است که مدیران و تمام ارکان شهر به داده‌های تولید شده در آن دسترسی داشته باشند و به درستی از آن استفاده کنند. ما باید سند حکمروایی داده را تدوین کرده و در نظام حکمرانی داده باید به سمت ارائه خدمات حرکت کنیم. اکنون خدمات دیجیتال در تهران، در بستر بزرگ‌ترین پلتفرم موجود با نام «تهران من» ارائه می‌شود و ۳.۵ میلیون نفر با دریافت ۴۰ سرویس، طریق آن با شهر تهران در ارتباطات هستند.  
 
 اولین رویداد بین‌المللی تهران هوشمند سال ۹۶ برگزار شد و امسال چهارمین رویداد در حال برگزاری است که نقش بسیاری در تعامل شهرداری با سایر نهادهای خارجی، دولتی و خصوصی، زیست‌بوم نوآوری و فناوری و توسعه برنامه تهران هوشمند و استفاده از تجربیات جهانی داشته است.
 
در افتتاحیه این مراسم سورنا ستاری معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد فرجود رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، کالوم هندفورت مشاور ارشد فناوری‌های دیجیتال و شهرهای هوشمند برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) به سخنرانی پرداختند. نشست‌های تخصصی، ارائه دیدگاه‌های مربوط به شهر هوشمند و گفت‌وگوی ویژه از جمله برنامه‌های این نمایشگاه است
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.