اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 6, 2021
11:14 سه شنبه، 15ام تیرماه 1400
کد خبر: 126079

فضای آنلاین برای زنان امن تر می شود

 در یکی از مجمع‌های جهانی سازمان ملل متحد که به منظور برابری جنسیتی در پاریس تشکیل شد، ۴غول فناوری جهان متعهد شدند با استفاده از ابزارهای خود و همچنین ائتلاف با یکدیگر، پلتفرم هایشان را برای زنان امن‌تر کنند تا این قشر کمتر در معرض سوء‌استفاده آنلاین، آزار و اذیت کلامی و سخنان نفرت انگیز، جعل هویت، اطلاعات غلط و… قرار بگیرند.
 
نامه ۲۰۰زن برجسته جهان
همزمان با مجمع برابری نسلی در پاریس که طی آن دولت‌ها، مشاغل، سازمان‌های بین‌المللی و جامعه مدنی گردهم آمدند تا در جهت دستیابی به برابری جنسیتی پیشرفت کنند، بیش از 200 زن برجسته جهان به رهبری بنیاد شبکه جهانی وب (WWWF)، نامه‌ای سرگشاده امضا کردند و از شرکت‌های بزرگ فناوری خواستند تا امنیت آنلاین زنان را در اولویت قرار دهند.
این بنیاد که توسط «تیم برنرز لی»، مخترع وب شبکه جهانی (WWW) ایجاد شده، متشکل از متخصصان شرکت‌های مختلف فناوری، دولت‌ها و جامعه مدنی و همچنین شهروندان و زنانی است که مورد سوء‌استفاده آنلاین قرار گرفته‌اند و درمجموع از 35 کشور در این سیستم نمایندگانی حضور دارند. هدف از تشکیل این بنیاد نیز ایجاد همکاری برای حل مشکلاتی است که زنان در فضای آنلاین با آن مواجه می‌شوند.در این نامه بر لزوم توانایی کاربران زن در کنترل و مدیریت امنیت آنلاین خود تأکید شد و امضاکنندگان این نامه خواستار بهبود سیستم‌های گزارش سوء‌استفاده‌های آنلاین شدند. از امضاکنندگان این نامه می‌توان به «جولیا گیلارد»، اولین نخست‌وزیر زن تاریخ استرالیا، «کاترین دی سالیوان»، فضانورد امریکایی، «گراسا ماچ» همسر «نلسون ماندلا»و بازیگرانی همچون«اشلی جاد»، «تندی نیوتن» و «اما واتسون» اشاره کرد.
امضاکنندگان این نامه نوشته اند: اینترنت، موضوع اصلی قرن 21 و یک شهر دیجیتال محسوب می‌شود زیرا مکانی است که در آن بحث و گفت‌و‌گو صورت می‌گیرد، جوامع ساخته می‌شوند، محصولات فروخته می‌شوند و حتی افراد به شهرت می‌رسند اما گاه سوء‌استفاده آنلاین باعث می‌شود بسیاری از زنان در میادین این شهرهای دیجیتال احساس ناامنی کنند که این امر، تهدیدی برای پیشرفت برابری جنسیتی به‌شمار می‌رود.
اینترنت همچون یک شمشیر دولبه برای زنان است که از یک سو ابزاری واجب برای جست‌و‌جوی فرصت‌های مناسب محسوب می‌شود و ازطرف دیگر راهی برای سوء‌استفاده کننده هاست تا زنان را به‌عنوان جامعه هدف مورد آسیب قرار دهند. در این نامه تأکید شده است که در دوران پاندمی کرونا این وضعیت بدتر شده زیرا زنان مدت زمان بیشتری را در فضای آنلاین به سر می‌برند و بیشتر در معرض تهدید قرار می‌گیرند.در این نامه به نتایج گزارش EIU و مطالعه اکونومیست اشاره شده که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۸درصد زنان جهان به طور مستقیم سوء‌استفاده آنلاین را تجربه کرده‌اند و این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۵۰درصد افزایش یافته است.همچنین طبق این آمار، میزان سوء‌استفاده از زنان نسل Z به ۴۵درصد رسیده است. (نسل Z یعنی نسلی که از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی و بعد از آن‌ زاده شده‌اند که همزمان با دهه هفتاد و هشتاد هجری شمسی است و به‌عنوان نسل اینترنت نیز شناخته می‌شوند.) به بیان دیگر زنان جوان‌تر بیشتر گزارش داده‌اند که هدف سوء‌استفاده آنلاین قرار گرفته‌اند.
طبق این گزارش، میزان سوء‌استفاده آنلاین برای زنان رنگین پوست بویژه زنان سیاه پوست هم بیشتر از زنان سفیدپوست بوده است و میزان خشونت آنلاین علیه زنان هم85درصد بوده است. براساس این مطالعه، نوع سوء‌استفاده آنلاین از آزار و اذیت سایبری گرفته تا سخنان نفرت انگیز و جعل هویت تا اطلاعات غلط و افترا متفاوت بوده است.
 
دستاوردهای یک تعهد
به دنبال تلاش بنیاد جهانی وب، غول‌های فناوری فیس‌بوک، گوگل، تیک توک و توئیتر متعهد شدند با مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و تعهدات، امنیت زنان را در پلتفرم‌های خود ارتقا دهند. این تعهدات بر بهبود سیستم‌های گزارش دهی در زمینه سوء‌استفاده‌های احتمالی از زنان و همچنین ارائه ویژگی‌هایی تأکید دارد که به زنان امکان کنترل بیشتر بر تجربه آنلاین آنها را می‌دهد.
بنا براعتقاد بنیاد شبکه جهانی وب، این تعهدات یک گام اساسی در جهت مقابله با سوء‌استفاده‌های گسترده آنلاین محسوب می‌شود که میلیون‌ها زن در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و تهدیدی رو به رشد برای پیشرفت برابری جنسیتی به شمار می‌رود. محققان در این بنیاد معتقدند عواقب این امر می‌تواند مخرب باشد و باعث صدمه روحی و جسمی زنان و همچنین خاموش کردن صدای بخشی از زنان و نیز وارد آوردن ضربه اقتصادی به افرادی شود که برای معیشت خود به پلتفرم‌های مختلف تکنولوژی اعتماد می‌کنند.
«آزمینا درودیا» مدیر ارشد سیاست بنیاد وب دراین باره گفت: برای مدت طولانی زنان به طور مرتب در سکوت فضای مجازی و آنلاین مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند. این تهدید بزرگی برای پیشرفت برابری جنسیتی است. این ۴شرکت با داشتن منابع و توانمندی، امکان مهار این سوء‌استفاده‌ها و بهبود تجارب آنلاین صدها میلیون زن و دختر را در جهان دارند.
نویسندگان این نامه همچنین دستاوردهای پیگیری چنین تعهداتی را برای مدیران عامل این کمپانی‌های موفق ترسیم کرده‌اند. به‌عنوان مثال یک دنیای آنلاین که زنان روزنامه نگار می‌توانند براحتی بازخورد گزارش‌های خود را ببینند بدون اینکه شاهد ترور شخصیت شان باشد، جایی که یک سیاستمدار می‌تواند شکایات و انتقادات به سیاست‌های خود را بخواند، نه اینکه به تجاوز و قتل تهدید شود، جایی که یک زن جوان می‌تواند با علم به اینکه پلتفرم‌هایی امن و پاسخگو به آزاردهندگان وجود دارد، به‌دنبال پیشرفت خود باشد. در ادامه این نامه آمده است: اگر فضای بهتر اینترنت را برای زنان بسازید، درواقع اینترنت بهتری را برای همه خواهید ساخت. شما راه را در اختیار دارید و حالا وقت آن است که به جهانیان نشان دهید اراده آن را نیز دارید.
 
زنان، ۴۴درصد کاربران فیس‌بوک
در پاسخ به نامه سرگشاده زنان بنیاد جهانی وب، «آنتی گون دیویس»، رئیس ایمنی جهانی فیس بوک در یک ایمیل گفت که این شرکت مشتاقانه منتظر همکاری با سایر شرکت‌های فناوری برای ایجاد امنیت بیشتر در اینترنت برای زنان است. دیویس افزود: برای ایمن نگه داشتن زنان از هرگونه سوء‌استفاده و آزار و اذیت آنلاین و آفلاین، ما به‌طور منظم سیاست‌ها، ابزارها و فناوری خود را با مشورت با متخصصان از جمله بیش از 200 سازمان ایمنی زنان در سراسر جهان به روز می‌کنیم.
«تارا وادوا» مدیر سیاستگذاری تیک تاک نیز در یک پست وبلاگی نوشت: در ماه‌های آینده شروع به توسعه و آزمایش تعدادی از تغییرات احتمالی محصول در پلتفرم خود خواهیم کرد تا تیک تاک به مکانی همیشه امن برای زنان تبدیل شود.گفتنی است فیس بوک ۲.۸۵میلیارد کاربر فعال ماهانه و ۱.۸۸میلیارد کاربر فعال روزانه دارد که ۴۴درصد این کاربران زن هستند و در این میان، ۹.۵درصد از کل جمعیت کاربران فعال فیس‌بوک در جهان زنان ۱۸ تا ۲۴ساله هستند. بیشترین جمعیت کاربران ۲۵تا ۳۵ساله هستند و بالای ۶۵ساله‌ها کمترین جمعیت کاربران فیس بوک را تشکیل می‌دهند. با توجه به این آمار، حضور فیس بوک در این تعهد کاملاً ضروری به‌نظر می‌رسد.
 تیک تاک هم ۶۸۹میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که ۴۷درصد از این کاربران، زن هستند. روزانه بیش از یک میلیارد ویدیو روی این پلتفرم دیده می‌شود و ۴۱درصد از کاربران تیک تاک هم بین ۱۶تا ۲۴سال هستند. گفتنی است که۳۶.۳درصد از کاربران توئیتر هم زن هستند و مجموع این موارد نشان می‌دهد باید برای محافظت از زنان در فضای آنلاین تلاش بیشتری داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.