تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 6, 2021
16:40 سه شنبه، 15ام تیرماه 1400
کد خبر: 126103

«پلئو» جدیدترین تک‌شاخ اروپایی ۱.۷ میلیارد دلار ارزشگذاری شد

 
پلئو (Pleo)، استارتاپ دانمارکی، ارائه‌کننده نرم‌افزار مدیریت هزینه‌های شرکت که کارت‌های پرداخت «هوشمند» نیز به آن متصل می‌شوند در یک دوره موفق جذب سرمایه، ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و حالا ارزشش به ۱.۷ میلیارد دلار رسید. این استارت‌آپ درحال حاضر تنها در چند کشور اروپایی فعالیت دارد؛ اما حضور در دیگر قاره‌ها به ویژه آمریکا را در برنامه خود دارد.
 
 مدیریت هزینه‌ها برای همه موضوعی زمان بر و پر خطار است و تا حدی این موضوع اجتناب ناپذیر است. استارتاپ پلئو پلتفرمی ارائه کرده تا بواسطه آن این کار را راحت‌تر و بی دردسر انجام دهید؛ پلئو یک سیستم یکپارچه ارائه کرده که شامل کارت‌های پرداخت، نرم‌افزار مدیریت هزینه و خدمات بازپرداخت و پرداخت می‌باشد.
 
این شرکت به تازگی در یک دور جذب سرمایه ۱۵۰ میلیون دلار سهام به فروش رسانده و از سرمایه‌گذاران اصلی این دور می‌توان به صندوق سرمایه بین کپیتال (Bain Capital Ventures) و ترایو کپیتال (Thrive Capital) اشاره کرد؛ درنتیجه این سرمایه‌گذاری ارزش این شرکت تکنولوژی خصوصی در اروپا از مرز ۱ میلیارد دلار گذشت و به اصطلاح وضعیت «تک شاخ» یا «یونیکورن» پیدا کرد.
 
در حال حاضر حدود ۱۷ هزار کسب و کار کوچک و متوسط از پلئو استفاده می‌کنند و شرکت‌های متوسط چیزی در حدود ۱ هزار کارمند دارند. این استارتاپ در گام بعدی خود مشتریان بزرگتر (تا ۵ هزار کارمند) را هدف گرفته و قصد دارد تا انتهای سال ۲۰۲۵ تعداد کاربران خود را به ۱ میلیون نفر برساند؛ این هدف بلند پروازانه به نظر می‌رسد زیرا مدیریت این حجم از کاربران در اروپا حدود ۸۰ میلیارد دلار هزینه دارد و اگر مقیاس جهانی را در نظر بگیریم هزینه‌ها از این هم فراتر می‌رود.
 
جپه ریندوم، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار پلئو، در مصاحبه با CNBC گفت: «دیجیتالی کردن و خودکارسازی فرایندهای امور مالی مدتی است که در دستور کار است.»
 
پلئو حدود ۷۰ درصد از بازده مالی خود را از هزینه‌های مبادله حساب تجاری تامین می‌کند؛ هربار که کاربری از کارت‌ آنها استفاده کند هزینه‌ای از آن به عنوان مبادله کسر شده و این بخش مهمی از درآمد این استارت‌آپ است. بخش دیگری که برای این استارت‌آپ درآمدزایی بالایی دارد، فروش اشتراک‌های پولی است.
 
ریندوم می‌گوید که پاندمی ویروس کرونا به «شتاب دهنده»‌‌ کسب و کار پلئو بدل شده؛ او ادامه می‌دهد که جریان دورکاری، جایگزین سفرهای بین‌المللی تجاری شده است و تعداد مشتریان این شرکت در سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است.
 
این شرکت دانمارکی دقیقا چه خدماتی ارائه می‌کند؟
پلئو که دفتر اصلی آن در کپنهاگن دانمارک است، در حال حاضر حدود ۳۳۰ کارمند دارد که در دفتر اصلی و دفاتر لندن، استکهلم و برلین و مادرید فعالیت دارند و این شرکت قرار است فعالیت خود را با سرمایه‌گذاری جدید توسعه دهد.
 
همانند بسیاری از فرایند‌های تجاری، مدیریت هزینه‌ و مخارج نیز در سال‌های اخیر متحول شده؛ دیگر دوران جمع کردن رسید‌های کاغذی و وارد کردن دستی هزینه‌ها به پایان رسیده؛ حالا یک نرم‌افزار مدیریت هزینه به کارت‌های شرکت متصل شده و با استفاده از ابزار‌های خودکاری، برخی از مراحل حسابداری را انجام داده و با توجه به سیاست‌های حسابداری شرکت، فرایند مدیریت هزینه‌ها را ساده‌تر می‌کند.
 
ریندوم، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار، و نیکولو پرا، مدیر ارشد تکنولوژی، هردو در زمانی ایده پلئو به ذهنشان رسید که در فین‌تک دیگری مشغول کار بودند؛ آنها متوجه شدند که ابزارهای مدیریت هزینه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط  یا SMBها پیشرفت چندانی نکرده است.
 
پلئو سیستمی را از پایه برای کسب و کار‌های کوچکتر ساخت؛ این سیستم مراحل مختلفی که یک کارمند ممکن است پول خرج کند را به نمایندگی از شرکت مشخص می‌کند.
 
پلئو با کارت‌های فیزیکی و پرداخت مجازی آغاز می‌شود‌ (برای مثال می‌توان از آن در کیف پول اپل استفاده کرد). این کارت‌ها از سوی پلئو (با همکاری مسترکارت) صادر شده و برای خرید کالا و خدمات استفاده می‌شود و سپس برسااس سیستم‌های حسابداری شرکت به صورت خودکار تنظیم می‌شود و می‌تواند با رسید‌های الکترونیکی کار کند؛ اما افراد برای استفاده از رسید‌های کاغذی هم باید با گوشی خود از این رسید‌ها عکس بگیرند. این تقریبا تمام مراحلی است که یک نرم‌افزار مدیرتی هزینه باید انجام دهد؛ اما این پلتفرم پایش را از این هم فراتر گذاشته است.
 
کاربران (یا کارفرمایان) می‌توانند جزئیات بانکداری خود را با سیستم تلفیق کنند. در این کار اگر کاربری هزینه چیزی را از جیب خودش پرداخت کند، به راحتی می‌تواند هزینه آن را در هزینه‌های شرکت وارد کند یا بر عکس، اگر هزینه مواردی نباید از این کارت پرداخت شود سیستم به سادگی آنرا شناسایی می‌کند. همچنین اگر فاکتور‌هایی برای زمان دیگری صادر شود، پلئو پرداخت آنها را در دستور کار قرار داده و دیگر نیازی به برنامه‌ریزی جداگانه نیست. پلئو در خدمات گران‌قیمت خود (که فراتر از خدمات ساده محدود به پنج نفر است) به شرکت اجازه می‌دهد تا سرحد هزینه‌ای کاربران را مشخص کند. قیمت این خدمات براساس تعداد کاربران در ماه مشخص می‌شود.
 
پلئو مجموعه خدمات جلوگیری از کلاهبرداری دارد که برای مثال وقتی یک شماره کارت سرقت شده یا برای مسائل غیرکاری استفاده شود آنرا شناسایی می‌کند.
 
روند توسعه
این شرکت که تا امروز ۲۲۸.۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرده قصد دارد حضور خود را در کشور‌هایی مثل انگلستان پررنگ‌تر کند و بازاریابی و جذب نیروی خود را افزایش دهد. در حال حاضر بازار اصلی پلئو در دانمارک، سوئد، آلمان، اسپانیا، بریتانیا و ایرلند است.
 
این کسب و کار هنوز به سوددهی نرسیده و به گفته ریندوم به این زودی‌ها نباید انتظار سوددهی داشت. بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که توسط صندوق‌های سرمایه پشتیبانی می‌شوند روی رشد سریع تمرکز می‌کنند. ریندوم می‌گوید که پلئو به سرعت در حال رشد است و در حال حاضر به بازده مالی ۱۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است.
 
این استارت‌آپ که در حال حاضر تنها در اروپا فعالیت می‌کند می‌خواهد فعالیت خود را در آینده تا دیگر قاره‌ها توسعه دهد. ریندوم می‌گوید که ایالات متحده آمریکا یکی از گزینه‌ها است: اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.
 
به گفته مدیرعامل این شرکت، پلئو قصد دارد در آینده خدمات اعطای وام یا لند تک را نیز ارائه کرده و مسیر فین‌تک‌هایی مثل اسکوئر و استرایپ را در حوزه اعتبارات دنبال کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.