تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 6, 2021
16:47 سه شنبه، 15ام تیرماه 1400
کد خبر: 126105

مدیریت هوشمند شیوع کرونا نیاز به اشتراک داده بین نهادها دارد

 
مشاور حکمروایی داده و شهر هوشمند در شهرداری تهران اعلام کرد شیوع کرونا و بحث قرنطینه نشان داد که زیرساخت‌های داده‌ای کشور دچار نقص و کاستی است. به باور علی کمندی مدیریت هوشمند ویروس کرونا نیاز به اشتراک‌گذاری داده میان نهادهای مختلف چون شهرداری، اپراتورهای تلفن همراه، وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی و غیره دارد.
 
 علی کمندی، مشاور حکمروایی داده و شهر هوشمند در شهرداری تهران با بیان این مطلب در چهارمین همایش تهران هوشمند درمورد نقش داده در مدیریت شیوع کرونا گفت: «کنار همه مصائبی که شیوع کرونا به همراه خود داشت، یکی از مزایای آن این بود که ارزش سامانه‌های اطلاعاتی، فضای مجازی و سیستم‌های هوشمند و از همه مهم‌تر بحث اشتراک‌گذاری داده نمایان شد. تمام کشورها در دوره اپیدمی کرونا در دنیا متوجه شدند که زیرساخت‌‌های داده‌ای‌اشان در حوزه سیستم‌های سلامت و غیره دچار نقص و کاستی است.»
 
او ادامه داد: «البته بحث داده و اشتراک‌گذاری آن مختص ایران هم نیست.در این شرایط یک موضوع مشخص شد و آن اینکه فکر می‌کردیم داده‌هایی که در اختیار داریم از کیفیت کافی برخوردار است؛ اما در دوران شیوع کرونا متوجه شدیم که اینگونه نیست و یکسری داده‌هایی که نیاز داشتیم را نمی‌توانیم در اختیار داشته باشیم.»
 
به گفته کمندی درس‌های مختلفی را از پدیده شیوع کرونا در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی و داده می‌توان گرفت. او در این مورد توضیح داد: «اول اینکه باید فرهنگ مبتنی بر داده شکل بگیرد.‌ هم‌اکنون بسیاری از تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود ،داده محور نیست. خیلی از تصمیمات با عجله، سلیقه‌ای و به شکل‌های مختلف اخذ می‌شود. ما به اشتباه فرض می‌کردیم داده‌‌هایی که در اختیار داریم از کیفیت بالایی برخوردار هستند و شاید آنطور که باید به کیفیت داده بها داده نشد.»
 
او همچنین بیان کرد: «در بسیاری از موارد ما تمرکز خود را روی خروجی‌های رنگارنگ و روی داشبوردهای خیلی زیبا گذاشتیم و کمتر به محتوا و متن پرداختیم. در صورتی که این روزها ضرورت اشتراک داده بیش از هرزمان دیگری آشکار شد.»
 
کمندی در ادامه صحبت‌های خود به شیوع ویروس آنفولانزا در سال ۲۰۰۹ و مدل‌سازی که برمبنای پراکندگی و چگونگی شیوع این ویروس در کشورهای مختلف به دست آمده بود، اشاره کرد و گفت: «ما در مورد بیماری‌های واگیردار و اپیدمی مدل‌های بسیار خوبی داریم که با دقت بسیار بالایی مدل‌سازی و شبیه‌سازی شدند و نحوه شیوع ویروس‌ها را نشان می‌دهند. حالا این سوال مطرح می‌شود که چگونه شروع این بیماری‌ها را با دقت بالایی مدل‌سازی و شبیه‌سازی می‌کنند. این مدل‌ها چند لایه مختلف دارند.»
 
او در ادامه افزود: «در یک لایه ما مدل‌های اپیدمی را از جهت رفتار ویروس و ویژگی‌های ویروس مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این زمینه دانشمندانی در حوزه ویروس‌شناسی و اپیدمی فعالیت می‌کنند. لایه بعدی داده‌های جابه‌جایی افراد است. جابه‌جایی افراد، داده‌های مهمی است که در مدل‌سازی شیوع ویروس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.آنها اطلاعات تمام پروازها، اطلاعات تمام سفرها و پایانه‌های مسافربری و مترو و اتوبوس‌ها را به عنوان ارکانی که جابه‌جایی افراد را نشان می‌دهد، در نظر می‌گیرند.»
 
 
علی کمندی،مشاور حکمروایی داده و شهر هوشمند در شهرداری تهران در چهارمین همایش آنلاین تهران هوشمند
آنطور که کمندی می‌گوید اگر در کشور می‌خواهیم مدیریت هوشمندانه در زمینه کرونا داشته باشیم باید اطلاعات حرکت مترو، اتوبوس‌ها و هواپیماها را در اختیار بگیریم. همین مساله ساده نشان می‌دهد که چند ارکان مختلف درگیر این موضوع هستند که این اطلاعات را فراهم کنند. چون هربخشی از این داده در اختیار یک نهاد است.
 
او همچنین بیان کرد که یکی از منابعی که داده کافی در اختیار مسئولان قرار دهد و این پازل را تکمیل می‌کنند، اپراتورهای تلفن همراه هستند. چون می‌دانند هر کدام از مشترکان آنها در چه منطقه و محله‌ای از تلفن خود استفاده می‌کنند.
 
به گفته کمندی در موضوع مدیریت هوشمند کرونا باید شهرداری، اپراتورهای تلفن همراه و وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی و باقی نهادها با هم همکاری کنند و داده‌ها را به اشتراک بگذارند.
 
او گفت: «زمانی ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در زمینه شیوع ویروس کرونا مدیریت هوشمند داشته باشیم که داده بین این بخش‌ها به اشتراک گذاشته شود. البته این داده‌ها باید باکیفیت و قابل اتکا باشند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.