اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 7, 2021
12:10 چهارشنبه، 16ام تیرماه 1400
کد خبر: 126126

انتظارات از وزیر ارتباطات بالا رفته است

 
به گفته یک کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات در دولت سیزدهم باید به حوزه اینترنت ثابت که این سال‌ها مغفول مانده، توجه جدی داشته باشد و همچنین پیشرفت روزانه حوزه ICT نیازمند اعمال تغییرات است و نباید در این حوزه راکد ماند، اتفاقی که با انتخاب یک وزیر جوان در این دوره تا حدودی رخ داد.
 
علی محمدی با بیان اینکه وزیر بعدی ارتباطات و فناوری اطلاعات باید عزم و اراده کافی برای اعمال تغییرات مناسب را داشته باشد، گفت: از مواردی که آذری جهرمی در چهار سال وزارتش به آنها پرداخت و نتیجه گرفت، ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی و همچنین جمع‌ کردن بساط خدمات ارزش افزوده بود. شاید این اقدامات در جایگاه وزارت ارتباطات برای توسعه این حوزه کافی نباشد، اما به جدیت نیاز داشت و انتظارات را بالا برد و لازم است وزیر بعدی هم همین جدیت را در برخورد با مشکلات مردم و مسائل حوزه ICT‌ داشته باشد.
 
وی یکی از مواردی که هنگام انتخاب آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن توجه شد، حضور جوان‌ترین وزیر کابینه در دولت و در جایگاه وزارت‌خانه‌ای بود که با فناوری‌های نوین در ارتباط است. افراد زیادی از انتخاب یک وزیر جوان حمایت کردند، شاید به این دلیل که یک وزیر جوان، مقاومت کمتری در مقابل تغییرات دارد و پیشرفت روزانه حوزه ICT نیازمند اعمال تغییرات است و نباید در این حوزه راکد ماند، اتفاقی که با انتخاب یک وزیر جوان در این دوره تا حدودی رخ داد.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که وزیر بعدی ارتباطات باید به آن توجه کند، عقب‌ماندگی ایران در حوزه ارتباطات ثابت است، گفت: اگرچه در این دولت هم تلاش‌های زیادی برای توسعه ارتباطات ثابت انجام شد، اما به دلیل مواردی از جمله عدم سرمایه‌گذاری و یا آنطور که مسوولان ارتباطات می‌گویند، انحصار مخابرات در ارائه امکانات ارتباطاتی، کار بزرگی در این بخش انجام نشد و همچنان بیشترین استفاده مردم از اینترنت همراه است تا اینترنت موبایل.
 
محمدی ادامه داد: از آنجایی که در حال حاضر در دنیا یکی از شاخص‌های رشد و توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، میزان توسعه ارتباطات ثابت است و به همین دلیل کشورهای دیگر توجه زیادی به این بخش دارند، لازم است در کشور ما هم بی‌توجهی به این موضوع کنار گذاشته شود، زیرا دستیابی به فناوری‌های جدید از جمله اینترنت اشیا هم با توسعه ارتباطات ثابت امکان‌پذیر است.
 
وی به ارتباط وزیر جوان کابینه با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: اتفاقی که این دوره شاهدش بودیم، تعامل دوسویه یک شخصیت در منصب وزارت با مردم بود، که پیش از این رخ نداده بود. فارغ از نحوه این تعامل و قرابتی که مردم با وزیر جوان داشتند، اینکه هرکس بتواند مشکلات خود را در شبکه‌های اجتماعی بیان کند و وزیر ارتباطات به‌صورت مستقیم به آنها پاسخ دهد و مردم هم بتوانند وعده‌های وزارتخانه را دنبال کنند و مطالبه‌گر باشند، از مواردی است که می‌توان در آینده هم ادامه داد.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به فناوری‌های جدید از جمله اینترنت نسل پنج و اینترنت اشیا و بلاک‌چین، اظهار کرد: آگاهی از تغییراتی که امروزه در حوزه ICT رخ می‌دهد، نیازمند مطالعه مستمر است، نمی‌توان در مقابل این تغییرات بی‌تفاوت بود و وزیر بعدی ارتباطات و فناوری اطلاعات هم باید بداند حضور مردم در فضای مجازی آنقدر گسترده شده و سطح مطالباتشان بالا رفته که برای پاسخگویی به آنها، به یک عزم جدی و بهره‌گیری از کارشناسان حاذق نیاز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.