تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 7, 2021
14:36 چهارشنبه، 16ام تیرماه 1400
کد خبر: 126134

دادستان کل کشور: دستگاه‌های ماینر غیر مجاز پس از جمع‌آوری، تا انتهای تابستان بازگردانده نمی‌شوند

 
به‌ گفته وزیر نیرو، دستگاه‌های ماینری که طی روزهای جاری به‌صورت غیر مجاز مشغول فعالیت هستند، جمع‌آوری می‌شوند و تا انتهای تابستان پس داده نخواهند شد.
 
ابتدای خردادماه رئیس‌ جمهور دستور داد به‌منظور حل مشکل کمبود برق، استخراج رمزارز حتی به‌صورت قانونی تا پایان تابستان ممنوع است. حال وزیر نیرو از جمع‌آوری دستگاه‌های ماینری خبر داد که به‌صورت غیر مجاز در حال فعالیت بودند و توسط نیروی انتظامی کشف شده‌اند.
 
وزیر نیرو از کشف و ضبط ۳۶۴۶ مرکز غیر مجاز استخراج رمزارز و ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر طی هفته‌های اخیر خبر داد که برق مصرفی آن‌ها ۵۷۰ مگاوات بوده است. رضا اردکانیان افزود مصرف برق مراکز مجاز ۵۲۱ مگاوات بود. وزیر نیرو می‌گوید: «بررسی‌ها برای شناسایی مراکز غیر مجاز ادامه دارد و این موضوع به وزارت کشور و سایر دستگاه ابلاغ شده است.»
 
به‌ گفته وزیر نیرو، خاموش شدن ماینرها با دستور رئیس جمهور صورت گرفت و شب گذشته نیز در جلسه‌ با دادستان کل کشور مقرر شد دستگاه‌های جمع‌آوری‌‎شده تا پایان تابستان نگه‌داری شود و تحویل داده نشود.
 
طی جلسه‌ای در مجلس که برای بررسی علل خاموشی‌ها برگزار شد، وزیر نیرو از تعطیلی دوهفته‌ای برخی از صنایع برای کاهش فشار بر شبکه خبر داد. به‌ گفته اردکانیان:
 
به حمدالله اثر جلسات دیشب مشاهده شد، بنده از دیروز صبح در هر جلسه‌ای که حضور داشتم احساس کردم یک عزم جدی و مشترک در این زمینه ایجاد شده، ان‌شاء‌الله بتوانیم از دو هفته آتی که با افزایش دما و افزایش مصرف مواجه هستیم عبور کنیم.
 
…اگر بخواهم در پاسخ به نمایندگان بگویم که تأثیر اقدامات انجام‌شده برای مدیریت خاموشی‌ها تاکنون چه بوده است، با توافقی که اعضای دولت با صنایع بزرگ داشتند، میزان خاموشی‌ها که در دوشنبه‌شب ۶۰۰۰ مگاوات بود، دیشب به ۱۱۰۰ مگاوات رسید که همکاری بسیار خوبی را نشان می‌دهد.
 
 رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: «مشترکین پرمصرف برق بیش از ۳۰ درصد افزایش غیر متعارف را دارند و از این میزان مصرف نتیجه می‌گیریم که آن‌ها به‌صورت غیر قانونی رمزارز استخراج می‌کنند و دادستان به این موضوع ورود خواهد کرد.» فریدون حسنوند افزود:
 
برخی از صاحبان مراکز استخراج رمزارزها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفته‌اند اما مکان استخراج آن‌ها مشخص نیست و مجوز صرفا به فرد داده شده است. قرار شد تمام مکان‌های استخراج رمزارز با استعلام مشخص شود. کمیسیون با جدیت در این حوزه گام بر خواهد داشت و پیشنهاد‌ها کمیسیون به سران قوا نیز ارجاع خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.