اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 11, 2021
11:05 یکشنبه، 20ام تیرماه 1400
کد خبر: 126231

جزئیات افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت پهن‌باند موبایل کشور

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد ظرفیت شبکه پهن‌باند نسل چهار موبایل کشور ٣ درصد افزایش خواهد یافت.
 
 اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرایط و ضوابط واگذاری باند فرکانسی 2300 مگاهرتز به اپراتورهای موبایل، با حداقل سرعت 100 مگابیت‌ بر ثانیه و با هدف توسعه خدمات پهن‌باند در کشور تصویب کرد.
 
 مصوبه مذکور برای پاسخ به تقاضای روزافزون ظرفیت انتقال داده و اینترنت در شبکه‌های سیار در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا و نیز تحقق اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات به‌ویژه امکان اتصال و دسترسی پرسرعت سازمان‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب‌وکارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت صد مگابیت بر ثانیه در کشور به موازات توسعه کیفی خدمات پهن‌باند و تقویت فضای رقابتی و استفاده بهینه از منابع محدود طیف فرکانسی تصویب شد.
 
قرار بر این بود که اپراتورهایی که می‌توانند در مزایده شرکت کنند، سه اپراتور اول کشور باشند. بر اساس این مصوبه، اپراتورهای علاقه‌مند می‌توانند در دو گروه اول و دوم (گروه اول با سهم بازار 25 درصدی از تعداد مشترکان پهن‌باند فعال همراه و گروه دوم با سهم بازار کمتر از 25 درصد) در مزایده شرکت کنند.
 
باند فرکانسی 2380 – 2300 با حداکثر پهنای باند 80 مگاهرتز صرفا با شیوه تزویج تقسیم زمانی (TDD) قابل واگذاری است. دارندگان پروانه متعهد به ایجاد نکردن تداخل مضر بر باندهای فرکانسی FDD و TDD مجاور هستند. به‌علاوه باندهای فرکانسی مجاور نباید هیچ‌گونه تداخل مضری با باندهای فرکانسی واگذاری بر اساس این مصوبه داشته باشند.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبلغ تضمین شرکت در مزایده برای هر 10 مگاهرتز را 200 میلیارد ریال تعیین کرده است. در این مصوبه همچنین آمده که دارنده پروانه باید تا 30 درصد ظرفیت شبکه ایجادشده در باند فرکانسی 2300 را در صورت درخواست شرکت‌های دارنده پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) به‌صورت عمده‌فروشی در اختیار آن‌ها قرار دهد.
 
اگر پس از دو سال از تاریخ ابلاغ الحاقیه، دارنده پروانه فرکانس واگذارشده موضوع این مصوبه را در حداقل 50 درصد سایت‌های پهن‌باند خود به کار نگرفته باشد، سازمان می‌تواند نسبت به لغو الحاقیه و واگذاری فرکانس به غیر در نواحی استفاده نشده اقدام کند.
 
مدت‌زمان واگذاری تکه‌باندهای فرکانسی به دارندگان پروانه که در این مزایده برنده می‌شوند، 10 سال است و پس از گذشت این مدت‌زمان، شرایط مالی بهره‌برداری از تکه‌باندهای فرکانسی بر اساس نظر کمیسیون تعیین خواهد شد. همچنین واگذاری این فرکانس هیچ‌گونه الزامی برای عدم واگذاری فرکانس‌های دیگر یا مشابه توسط سازمان به دیگر متقاضیان ایجاد نمی‌کند و سازمان در واگذاری فرکانس کماکان مطابق روابط معمول اقدام خواهد کرد.
 
در کنار تمامی این موارد، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات، از صدور پروانه استفاده از باند‌ فرکانسی 2300 مگاهرتز برای اپراتورهای اول و دوم خبر داده است. و در توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: پروانه فرکانسی باند 2300 مگاهرتز برای اپراتورهای اول و دوم صادر شد. با نصب تجهیزات، ظرفیت شبکه‌ پهن‌باند نسل 4 موبایل کشور 30 درصد افزایش خواهد یافت. 
 
بر اساس همین مصوبه رگولاتوری، 80 مگاهرتز از باند 2300 به‌مدت 10 سال در اختیار اپراتورهای موبایل قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد با توجه به لزوم سرمایه‌گذاری جدید و سنگین برای خرید تجهیزات و استفاده از این باند فرکانسی، اپراتور سوم کشور نتوانسته در مزایده شرکت کند. 
 
مدیرعامل این اپراتور، پیش از این هم انتقادهایی را درخصوص به مزایده گذاشتن باندهای فرکانسی مطرح کرده بود. هرچند برخی اپراتورها نیز خواستار استفاده از این باند فرکانسی بودند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.