اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 11, 2021
11:25 یکشنبه، 20ام تیرماه 1400
کد خبر: 126236

پیش‌بینی مرگ توسط هوش مصنوعی

 
محققان کانادایی ابزاری برای محاسبه زمان مرگ ساخته‌اند که به بالا بردن کیفیت زندگی فرد بیمار در واپسین روزهای زندگی کمک می‌کند.
 
اگرچه بیشتر کانادایی ها در اثر عوامل قابل پیش بینی فوت می کنند اما تنها ۲۰ درصد آن ها در سال آخر عمر در خانه مورد ویزیت پزشک قرار می گیرند.
 
برای درک نیاز افراد مسن به مراقبت در سال های آخر عمر محققان ابزاری به نام "احترام" (RESPECT) ساخته اند. این حسابگر می تواند احتمال فوت فرد طی شش ماه آینده را پیش بینی کند.
 
داده های آن براساس اطلاعات جمع آوری شده از ۴۹۱ هزار فرد مسن در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ است که تحت مراقبت خانگی بودند بدست آمده است.
 
دکتر ایمی هسو(Amy Hsu)، محقق موسسه برویر(Bruyère) و بیمارستان اوتاوا(Ottawa) و یکی از اعضای هیئت علمی این بیمارستان می گوید: محاسبه گر "RESPECT" به خانواده ها و عزیزانشان در برنامه ریزی کمک می کند. به طول مثال به آن ها کمک می کند تا برای آخرین سفر خود یا کنار هم بودن برنامه ریزی کنند.
 
این ابزار با استفاده از میزان زیادی از داده ها که نشانگر جمعیتی از افراد مسن در انتاریو است زمان فوت فرد را محاسبه می کند. محققان دریافتند که کاهش توانایی فرد در انجام کارهای روزمره مانند نظافت، استفاده از سرویس بهداشتی و فعالیت های حرکتی نشانه های قوی هستند که پیش بینی می کنند فرد مبتلا به بیماری ممکن است طی شش ماه جان خود را از دست بدهد.
 
این ابزار با در نظر گرفتن بیمار و کسانی که از او مراقبت می کنند طراحی شده است و به طور آزمایشی در جوامع انتاریو مورد استفاده قرار گرفته است. کارکنان مراقبت در منزل و پزشکان نیز می توانند از آن استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.