اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

گوشی

July 11, 2021
15:21 یکشنبه، 20ام تیرماه 1400
کد خبر: 126262

گوشی هوشمند FBI؛ دلیل دستگیری بیش از ۱۰۰ خلافکار

 
FBI با تأسیس شرکت و فروش گوشی‌ هوشمند به‌ظاهر امن، بیش از ۱۰۰ مجرم را شناسایی و دستگیر کرد.
 
به گزارش Androidauthority، ماه گذشته داستانی در مورد عملیات اداره تحقیقات فدرال که دلیل دستگیری صدها مجرم بود در فضای مجازی منتشر شد. FBI یک شرکت واقعی ایجاد کرد که تلفن‌های هوشمند اندرویدی فوق‌العاده ایمن را به کسانی که حریم خصوصی برایشان مهم است می‌فروخت؛ البته این افراد بیشتر مجرمان بودند.
 
در این تلفن‌ها اپلیکیشنی به نام آنوم (Anom) وجود داشت که از ویژگی‌های اصلی «شرکت» FBI تلقی می‌شد. درواقع آنوم اپ پیام‌رسانی مخفی بود که FBI آن را به‌عنوان محیطی امن و خصوصی برای کاربران خود معرفی می‌کرد. البته جنایتکارانی که این گوشی‌های هوشمند را خریداری کرده بودند از آنوم برای هماهنگی فعالیت‌های جنایی خود استفاده می‌کردند. مسئله اصلی این بود که آنوم اپلیکیشنی خصوصی نبود و FBI به تک‌تک کلمات ردوبدل شده در آن دسترسی داشت.
 
در ادامه پس از به دست آوردن شواهد بسیار زیاد، صدها خلاف‌کار دستگیر شدند. اقدام اخیر FBI اکنون به‌عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات چند سال اخیر تبدیل شده است.
 
اما چه اتفاقی برای همه آن گوشی‌ هوشمند افتاده است؟ مطمئناً همه صاحبان گوشی‌های FBI از آن برای فعالیت مجرمانه استفاده نمی‌کنند. مشخص شده است که در ایالات متحده آمریکا، بعضی از این دستگاه‌ها در نهایت سر از وب‌سایت‌هایی مانند Craigslist درآورده‌اند و مردم عادی که از داستان اصلی این گوشی‌های هوشمند خبردار نیستند، آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری می‌کنند.
 
خبرگزاری Vice توانست با تماس با افرادی که ناخواسته گوشی‌ هوشمند مذکور را خریده‌ بودند، یکی از دستگاه‌های FBI را به‌ دست آورد. شواهد نشان می‌دهد که بیشتر این تلفن‌ها پیکسل 4a و 3a هستند.
 
این تلفن‌ها از برند پیکسل هستند؛ اما با رابط کاربری مخصوص آن ارائه نمی‌شوند. این دستگاه‌ها دارای رام سفارشی هستند که به سیستم عامل Arcane معروف است. درباره ریشه سیستم‌عامل مذکور اطلاعات کمی در دست است؛ اما به نظر می‌رسد در آن بیشتر عملکردهای تلفن غیر فعال هستند.
 
 در این گوشی‌ها تقریباً هیچ یک از برنامه‌های از پیش نصب‌شده واقعاً کار نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر روی آیکن اینستاگرام ضربه بزنید، اتفاقی نمی‌افتد. در واقع کل سیستم‌عامل نمایشی است تا افراد دیگر خیال کنند یک گوشی معمولی در دستان کاربر قرار دارد. پس از راه‌اندازی مجدد، یک پین خاص وارد می‌کنید که صفحه اصلی متفاوتی برای شما باز می‌کند؛ البته این بخش هنوز طبیعی به نظر می‌رسد. اگر اپ ماشین حساب را از این صفحه باز کنید، آنوم اجرا می‌شود. سپس می‌توانید وارد آن شوید و با مخاطبان خود چت کنید.
 
در بخش تنظیمات این گوشی‌ها یک میان‌بر برای حذف تمام اطلاعات آن‌ها وجود دارد که با آیکونی شبیه دستگاه کاغذ خردکن نمایش داده می‌شود. تمام هدف FBI این بود که مجرمان فکر کنند در حال استفاده از ایمن‌ترین گوشی هوشمند و پیام‌رسان موجود هستند؛ اما در واقعیت کاملا برعکس بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.