تلفن همراه

گجت

July 11, 2021
16:46 یکشنبه، 20ام تیرماه 1400
کد خبر: 126270

رجیستری برای ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت خور اجرایی شد

 
 
تمامی کالاهای سیم‌کارت‌خور در هفته‌های گذشته رجیستر شده‌اند و رجیستری تبلت‌ها نیز  از دو هفته آینده آغاز می‌شود. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در خصوص رجیستری اقلام سیم‌کارت‌خور معتقد است که این کار نه تنها باعث افزایش قیمت این کالاها نخواهد شد بلکه درنهایت به نفع خریدار خواهد بود. این درحالی است که فروشندگان بازار موبایل با اشاره به راکدی بازار در ماه‌های گذشته، رجیستری را عامل اصلی گران شدن موبایل و در آینده تبلت می‌دانند.
 
طرح رجیستری تبلت‌ها و دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قرار داشت و نهایتا پس از گذشت ۳ ماه به فاز اجرایی شدن رسید. رجیستری ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت‌خور از تاریخ ۱۲ تیر ماه و همچنین رجیستری سایر دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور مانند دستگاه‌های PDA، بارکد اسکنر، پوز سیار و مبدل تلفن ثابت به سیار هم از ۱۹ تیر ماه شروع شد. گفته می‌شود رجیستری تبلت‌ها نیز از ابتدای مرداد آغاز خواهد شد.
 
رجیستری چگونه صورت می‌گیرد؟
ساعت‌های سیم‌کارت‌خوری که تا پیش از ۱۲ تیر ماه، سیم‌کارت درون آنها قرار گرفته باشد به‌صورت خودکار در سامانه همتا ثبت شده و رجیستر شده‌اند اما ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت‌خوری که به هردلیل تا ۱۲ تیر ماه سیم‌کارت درون آنها قرار نگرفته باشد، باید به روش مسافری و به وسیله پاسپورتی که شرایط رجیستری را داشته باشد، در سامانه همتا رجیستر شوند.
 
ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت‌خوری هم که از این پس وارد کشور شود، مانند گوشی‌های هوشمند روی جعبه دارای کد رجیستری خواهد بود. کاربران برای رجیستر کردن ساعت‌های هوشمند چه از روش مسافری و چه از روش خرید کالای دارای کد رجیستری، می‌توانند به اپلیکیشن و سایت سامانه همتا مراجعه کنند یا با شماره‌گیری کد «*۷۷۷۷#» و وارد کردن کد IMEI و کد رجیستری، اقدام به فعال‌سازی دستگاه خود کنند.
 
این روش برای تمامی کالاهایی که سیم‌کارت درون آنها قرار می‌گیرد و باید رجیستر شود قابل تعمیم است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل،امیر اسحاقی در این خصوص اعلام کرد: «از ماه گذشته تعداد قابل توجهی ساعت‌سیم‌کارت‌خور در شبکه فعال شد.» او در مورد ساعت‌های هوشمندی که در کشور وجود دارد اما به هر دلیلی تا پیش از ۱۲ تیر ماه در شبکه فعال نشده‌اند (سیم‌کارت فعال در این ساعت‌ها قرار نگرفته است) گفت: «ساعت‌های سیم‌کارت‌خوری که تا پیش از ۱۲ تیرماه فعال نشده‌اند مانند گوشی‌های هوشمندی که رجیستر نشده‌ باشند دیگر در شبکه مخابراتی کشور قابل استفاده نیستند مگر آن که به روش مسافری و به وسیله پاسپورتی که شرایط رجیستری را داشته باشد، در سامانه همتا رجیستر شوند.»
 
به گفته اسحاقی، عمده ساعت‌های هوشمند تا پیش از این به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شد و قیمت واضح و مشخصی هم نداشتند. اما حالا که رجیستری ساعت‌ها مطرح شده، واردات شرکتی آن افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر قیمت‌ آنها می‌تواند حتی کمتر از چیزی که هست شود. چرا که شرکت‌های واردکننده از ارز نیمایی استفاده می‌کنند و قیمت این ارز نسبت به ارزی که قاچاقچی استفاده می‌کند، حدود ۱۰ درصد کمتر خواهد بود.
 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص افزایش میزان واردات این کالاها نیز اعلام کرد: «ساعت‌های هوشمند کلا سهم قابل توجهی از بازار ندارند اما از بین تمامی کالاهایی که به تازگی رجیستر شده‌اند و یا آنهایی که قرار است رجیستر شوند؛ در ماه گذشته مجموعا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش داشته‌اند.»
 
آیا افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد؟
با آن که بارها از سوی اعضای انجمن واردکنندگان موبایل اعلام شده که رجیستری اقلام سیم‌کارت‌خور باعث گرانی این دستگاه‌ها نخواهد شد و ازطرفی به دلیل واردات قانونی و الزام واردکنندگان به ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش، این کار به نفع خریداران تمام خواهد شد، اما فروشندگان بازار موبایل با سابقه‌ای که از رجیستری تلفن همراه سراغ دارند معتقدند که رجیستری تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمدن هم در نهایت به گران شدن این اقلام می‌انجامد.
 
امید افتخاری، یکی از فروشندگان بازار موبایل در خصوص تاثیر رجیستری اقلام سیم‌کارت‌خور روی قیمت‌ها به پیوست گفت: «برند‌های مطرح ساعت‌های هوشمند مانند اپل، سامسونگ و شیائومی، مدل‌های بسیار محدودی از ساعت‌های سیم‌کارت‌خور ارائه می‌کنند که همان‌ها نیز به ندرت در بازار ایران پیدا می‌شود. اکثر ساعت‌های سیم‌کارت‌خور موجود در بازار برند‌های متفرقه‌ای هستند که طرفدار زیادی هم ندارند و به دلیل فروش بسیار پایینی که دارند، اختلالی در بازار ایجاد نکرده‌اند.»
 
افتخاری معتقد است پیش از شروع رجیستری موبایل، واردکننده‌ها علاقه‌ای به واردکردن گوشی‌های چینی نداشتند و این گوشی‌ها در رنج قیمتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در بازار وجود داشت اما بعد از شروع رجیستری، واردکننده‌ها واردات گوشی‌های چینی را آغاز کردند. تا پیش از این هم واردکننده‌ها علاقه‌ای به واردات ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت‌خور که اکثرا متعلق به برند‌های چینی و ناشناخته بازار هستند نداشتند اما احتمال دارد با رجیستری این ساعت‌ها، واردات رسمی آن هم افزایش پیدا کند.
 
آنطور که این فروشنده بازار اعلام کرد، طرح رجیستری اقلام سیم‌کارت‌خور از این جهت که دست قاچاقچیان را از بازار کوتاه می‌کند سودآور و مفید است اما وقتی قیمت کالاها پس از رجیستری چندین‌ برابر می‌شود، این طرح فایده خود را از دست می‌دهد چرا که اهمیت قیمت تمام‌شده مناسب از اهمیت خدمات پس از فروش یا واردات رسمی برای خریداران بالاتر است.
 
افتخاری معتقد است با آنکه بازار موبایل در حال حاضر راکد و بدون متقاضی است اما شروع رجیستری تبلت‌ها و افزایش تقاضا باعث تغییر قیمت و گران‌شدن تبلت‌ها خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.