اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 12, 2021
11:30 دوشنبه، 21ام تیرماه 1400
کد خبر: 126289

جدال میان بلو اوریجین و ویرجین گلکتیک؛ از سفرهای فضایی تا پلتفرم توییتر

1.jpg
 
 
رقابت میان میلیاردرهای جهان در هر حوزه‌ای دیدنی است و حال اگر این رقابت «فرازمینی» باشد و به عرصه فضا کشیده شود، دیدنی‌تر و داغ‌تر هم خواهد بود.
 
اگرچه دارایی ریچارد برانسون با جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان چند ده میلیارد دلار فاصله دارد، اما او شرکتی را تحت عنوان ویرجین گلکتیک هدایت می‌کند که اکنون به رقیبی جدی برای بلو اوریجین، شرکت فضایی جف بزوس تبدیل شده است.
 
بلو اوریجین و ویرجین گلکتیک سعی دارند تا شرایطی را فراهم کنند که هر انسانی بتواند رویای سفر به فضا را که البته چندان هم ارزان نخواهد بود، تجربه کند. چندی پیش جف بزوس، مالک بلو اوریجین اعلام کرد که در تاریخ 20 ژوئیه (29 تیرماه) مسافر فضا خواهد شد.
 
اما ریچارد برانسون دیروز یعنی 11 ژوئیه (20 تیرماه) به فضا سفر کرد تا این افتخار را ابتدا برای شرکت ویرجین گلکتیک و شخص خود ثبت کند. با این حال، بلو اوریجین که نتوانست زودتر از ویرجین گلکتیک، جف بزوس را به فضا بفرستد، اخیرا در واکنش به این خبر که چندان به مذاق مدیران این شرکت خوش نیامد، با اظهارنظرها و توییت‌هایی، در صدد کم‌اهمیت جلوه دادن سفر فضایی وریجین گلکتیک برآمد.
 
بلو اوریجین علناً از بخش‌های مختلف این سفر فضایی ایراد گرفت و علاوه بر اشاره به پایین بودن حداکثر ارتفاع قابل پیمایش توسط فضاپیمای اسپیس‌شیپ 2 ویرجین گلکتیک، حتی به اندازه پنجره‌های این فضاپیما نیز رحم نکرد و آن‌ها را برای چنین سفری، کوچک دانست.
 
باب اسمیت، مدیر بلو اوریجین نیز اخیرا در مصاحبه‌ای ضمن آرزوی موفقیت برای برانسون، به کنایه عنوان کرد که او در واقع به فضا سفر نمی‌کند؛ آن‌ها از خط کارمان عبور نمی‌کنند و این یک تجربه متفاوت با یک سفر فضایی خواهد بود.
 
خط کارمان یک خط فرضی است که در ارتفاع تقریبی 100 کیلومتری زمین ترسیم شده و مرزی است که توسط فدراسیون بین‌المللی هوانوردی به عنوان مرز فضا تعیین شده است. به گفته بلو اوریجین، فضاپیمای نیو شپرد این شرکت از خط کارمان عبور می‌کند و سرنشینان حس بی‌وزنی را تجربه خواهند کرد.
 
این در حالی است که طبق گفته ویرجین گلکتیک، فضاپیمای اسپیس‌شیپ 2 تا ارتفاع 88.5 کیلومتری زمین بالا خواهد رفت و این یعنی از خط کارمان عبور نخواهد کرد. البته طبق تعریفی که توسط دولت آمریکا از لبه فضا ارائه شده، این ارتفاع جزو فضا محسوب می‌شود. بنابراین، هر دو شرکت ادعا می‌کنند که به فضا سفر می‌کنند؛ تفاوت تنها در معیار و نهاد تعیین‌کننده مرز فضاست.
 
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بلو اوریجین چند روز قبل با انتشار یک نمودار مقایسه‌ای، فضاپیمای این شرکت با فضاپیمای ویرجین گلکتیک را از زوایای مختلف بررسی و مقایسه کرد. در اینجا اندازه پنجره‌ها، نوع فضاپیما، سیستم فرار و دیگر فاکتورها لحاظ شده است.
 
2.jpg
بلو اوریجین در این باره می‌گوید: از همان ابتدا، فضاپیمای نیو شپرد به منظور عبور از خط کارمان طراحی شده بود، بنابراین هیچ یک از فضانوردانمان علامت ستاره را کنار نام خود ندارند. در این توییت، بلو اوریجین طعنه‌ای به سرنشینان فضاپیمای اسپیس‌شیپ2 ویرجین گلکتیک زد و به طور تلویحی گفت که نمی‌توان آن‌ها را فضانورد نامید. همچنین در بخش دیگری از این توییت عنوان شده که فضا برای 96 درصد از جمعیت جهان، از ارتفاع 100 کیلومتری آغاز می‌شود.
 
وقتی از این شرکت در این باره که آمار 96 درصد از چه منبع به دست آمده، سوال شد، سخنگوی بلو اوریجین اعلام کرد که آنها برای رسیدن به این عدد، جمعیت امریکا را از جمعیت جهان کم کردند چراکه تنها آمریکاست که فاصله متفاوتی را برای خط کارمان و ورود به فضا تعیین کرده است.
 
سخنگوی این شرکت گفت: «نیروی هوایی ارتش آمریکا تنها نهاد دولتی در جهان است که ارتفاع پایین‌تر را به عنوان مرز فضا تعیین کرده است.» این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که بلو اوریجین یک شرکت آمریکایی است و باید تابع قوانین این کشور باشد.
 
البته ویرجین گلکتیک واکنش فوری را در قبال توییت‌های شرکت رقیب نشان نداد. اما نیکولا پسیل، از خلبانان ویرجین گلکتیک با انتشار توییت‌هایی که بعداً حذف شد، اعلام کرد که این بحث و جدل بر سر خط کارمان بسیار کودکانه است و پرداختن به آن نیز جای تاسف دارد.
 
این تقابل میان بلو اوریجین و ویرجین گلکتیک، جدیدترین مورد از تقابل میان این دو شرکت پیشرو در عرصه علوم فضایی محسوب می‌شود که قصد دارند صاحبان میلیاردر خود را به فضا بفرستند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اقدام اخیر ویرجین گلکتیک در اعزام برانسون به فضا قبل از اعزام جف بزوس، تلاشی برای قدرت‌نمایی این شرکت در مقابل یاران بزوس بوده است.
 
گفتنی است چندی پیش وقتی از برانسون، این سوال پرسیده شد که آیا به دنبال رقابت با جف بزوس در حوزه فضا است،  وی عنوان کرد: «جف کی؟- Jeff Who?»؛ دقیقا همان پاسخی که ایلان ماسک در خلال مصاحبه‌ای که از او درباره جف بزوس سوال شد، ارائه کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.