تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

July 13, 2021
10:07 سه شنبه، 22ام تیرماه 1400
کد خبر: 126317

GSMA: تهران برای توسعه 5G به 1.2 گیگاهرتز ظرفیت فرکانسی نیاز دارد

ICTna.ir – انجمن جهانی تلفن همراه (GSMA) براساس مطالعات انجام داده می‌گوید تهران برای توسعه و ارایه شبکه 5G به 1.2 گیگاهرتز ظرفیت فرکانسی نیاز دارد و در صورت کمبود فرکانس در باندهای 800 مگاهرتز تا یک گیگاهرتز، هزینه نهایی شبکه‌ها طی یک دوره 10 ساله، سه تا پنج برابر شده و هزینه عملیاتی بین 782 میلیون دلار و 5.8 میلیارد دلار به ازای هر شهر افزایش خواهد یافت.
 
GSMA_logo_colour_web.jpg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نتایج مطالعات صورت گرفته از سوی شرکت مشاور GSMA حاکی از آن است که شهرهای پرجمعیت در نیمه دوم این دهه به طور متوسط دو گیگاهرتز باند فرکانسی میانی نیاز دارند تا بتوانند سرویس‌های باندپهن موبایل با سرعت بالا و پایدار ارایه کنند و عدم واگذاری و عدم دسترسی اپراتورها به باند فرکانسی میانی به اندازه کافی برای توسعه 5G موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به آنها و در نهایت مشترکان خواهد شد.
 
میزان واقعی باند فرکانسی میانی موردنیاز براساس هر شهر متفاوت است و شامل باند 1500 مگاهرتز تا شش گیگاهرتز می‌شود. تراکم جمعیتی، توزیع آنتن‌ها، دسترسی به سلول‌های کوچک و وای‌فای آفلود و سطح فعال‌سازی 5G در کنار سایر موارد روی تاثیر میزان باند فرکانسی تخصیص داده شده تاثیر دارد.
 
در این لیست هنگ‌کنگ در صدر لیست 36 شهر مطالعه شده قرار دارد و تخمین زده می‌شود به ظرفیت فرکانسی میانی بالاتر از 3.7 گیگاهرتز نیاز دارد درحالیکه تهران در انتهای این لیست، حداکثر ظرفیت فرکانسی 1.2 گیگاهرتز نیاز دارد.
 
GSMA اعلام کرده است: بر همین اساس، ظرفیت باند فرکانسی اضافی که هر شهر نیاز دارد، متغیر است و مهمترین نکته مطالعات صورت گرفته این است که همه شهرها بیش از آنچه که معین شده، به باند فرکانسی نیاز دارند.
 
این انجمن جهانی هشدار داده است بدون باند فرکانسی اضافی، در برخی موارد بهره‌برداری از همه پتانسیل‌های 5G امکان‌پذیر نیست و در سایر موارد، تعداد آنتن‌ها و BTSهای موردنیاز منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای بیستر و افزایش قیمت خدمات برای مشترکان خواهد شد.
 
براساس این گزارش، بر فرض اینکه اپراتورها بتوانند برای بهره‌برداری بهتر از باندهای فرکانسی که در اختیار دارند، شبکه خود را متراکم کنند، در صورت کمبود فرکانس در باندهای 800 مگاهرتز تا یک گیگاهرتز، هزینه نهایی شبکه‌ها طی یک دوره 10 ساله، سه تا پنج برابر خواهد شد. بنابراین، هزینه عملیاتی بین 782 میلیون دلار و 5.8 میلیارد دلار به ازای هر شهر افزایش خواهد یافت.
 
GSMA از سیاست‌گذاران خواسته است تا در زمان تصمیم‌گیری درباره واگذاری باندهای فرکانسی به افزایش مصرف و کاربردهای پیشرفته در شبکه 5G توجه کنند و فاکتورهای دنیای واقعی مانند تراکم جمعیت، دسترسی به فیبر و موارد مشابه را لحاظ کنند.
 
همچنین از رگولاتورها خواسته است تا هماهنگی واگذاری باندهای فرکانسی میانی 5G را در طیف 3.5، 4.8 و 6 گیگاهرتز رعایت کرده و به روزرسانی فناوری در باندهای موجود را تسهیل کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.