اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 13, 2021
13:44 سه شنبه، 22ام تیرماه 1400
کد خبر: 126338

آغاز طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات

ICTna.ir – طرح آمارگیری برخورداری خانوار و استفاده افراد از خدمات و سرویس‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات در 30 استان از 10 تیر ماه آغاز شد.
 
Stats2.jpeg
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، جواد حسین‌زاده نیستانی، رئیس مرکز آمار ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری آمارگیری با سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: جامعه آماری این طرح 20 هزار خانوار در پهنه جغرافیایی کشور ایران خواهد بود و نتایج آن 25 اسفند ماه منتشر و به کل کشور تعمیم داده خواهد شد.
 
او افزود: حکمرانی شایسته بدون حکمرانی داده امکان‌پذیر نیست و برنامه‌ریزی باید مبتنی بر داده باشد و در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم باید مبتنی بر دیتا و شواهد برنامه‌ریزی شود.
 
حسین‌زاده اظهار داشت: در سال 92 طرح آمایش استفاده خانوار و افراد از ICT را اجرا کردیم و در سال 96 هم بحث برخورداری و هم استفاده از فناوری در جامعه هدف مورد ارزیابی قرار گرفت اما در سال 1400 هم شاخص‌های 23گانه مورد توصیه اتحادیه جهانی مخابرات سرشماری خواهد شد.
 
او افزود: براساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 96، 80.7 درصد مردم کاربر موبایل و 46.3 درصد کاربر اینترنت بودند و در همین زمان ضریب نفوذ اینترنت 63 درصد بوده و تعداد آنها نسبت به اجرای طرح مشابه در سال 94 نیز 41.3 درصد رشد داشته است.
 
امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این مراسم گفت: داده باید تبدیل به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل شود چراکه وقتی امکان تولید دانش را فراهم می‌کند، ارزشمند می‌شود.
 
او افزود: تمام کشورهای دنیا درخصوص آمارگیری از طریق اتحادیه‌های جهانی و سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل سعی می‌کنند به آمارهای مشترک دست یابند. در همین راستا ITU هم یکی از نهادهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخص‌هایی را به صورت دوره‌ای منتشر می‌کند.
 
به گفته او، از سال 2019 تبادل نظر جهانی درخصوص تغییر تعاریف شاخص‌ها و تغیین شاخص‌های با سرشماری انسانی یا دیتابیس صورت گرفت و در اجلاس ITU از بین همه موارد داده‌ای مشخص شد کدام موارد براساس بانک داده تعیین و آمارگیری شوند و کدام موارد نیازمند سرشماری ملی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.