اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

July 13, 2021
14:32 سه شنبه، 22ام تیرماه 1400
کد خبر: 126343

“خلیج توییت‌ها”؛ فعالیت‌ ربات‌های ضدکوبا در توییتر

حتی قبل از بروز اعتراضات روز یکشنبه در کوبا، یک کمپین اینترنتی هماهنگ برای اشاعه پیام‌های ضد حکومت کوبا در توییتر شروع به انتشار پیام‌های خود کرده بود، این غول رسانه‌های اجتماعی نه فقط علاقه به متوقف کردن آن نشان نداد بلکه همچنین دارای تاریخچه مسدود کردن حساب های کاربری متعلق به رسانه ها و دولت کوبا نیز هست .
 
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره اعتراضات در قبال کمبود تجهیزات پزشکی و مشکلات دیگر در کوبا در روز یکشنبه، بحثی در رسانه‌های اجتماعی درباره معنای این تظاهرات بالا گرفت. حامیان دولت کوبا خیلی زود خودشان را غرق در پاسخ‌ها و اقدامات حسابهای بدون هیچ گونه دنباله‌رو و همچنین حساب‌هایی که هیچ حساب دیگری را دنبال نکرده بودند یافتند و متوجه شدند که این حساب‌ها در عرض چند ماه و یا حتی چند روز گذشته ایجاد شده اند.
یک کاربر گفت: این اکانت ها مطالب یکدیگر را می پسندند و همچنین به یکدیگر پاسخ داده و مطالب آنها را در ابعاد انبوه بازنشر می‌کنند و از پیامهای مشابهی نیز استفاده می کنند. حتی برخی از آنها نیز اسامی یکسان دارند.
چندحساب‌ کاربری بزرگ حامی دولت کوبا گزارش کردند، سریعاً غرق در مطالب و اقدامات این حساب‌ها شده‌اند. اما حتی صاحبان حساب‌های کاربری کوچک و با دنبال کننده‌های کم نیز متذکر شدند که پست‌هایشان درباره کوبا سریعاً از سوی یک سری کاربران اسرارآمیز و به طور تقریباً فوری پاسخ داده می شوند. این حساب‌های کاربری اسرارآمیز همچنین به بازنشر توییت‌ها و اشاعه پست‌ها در انتقاد از کوبا و رهبرانش می‌پردازند.
 
این پدیده نه از روز یکشنبه بلکه از چند روز قبل از آن از جمله با به راه انداختن هشتگی تحت عنوان هشتگ اس.او.اس کوبا شروع شده بود. این همان فرمول مورد استفاده از سوی آمریکا در قبال برنامه‌های دیگر تغییر حکومت علیه کشورهای دیگر ازجمله کودتای سال ۲۰۱۹ علیه اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی و تلاش برای کودتا علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا است.
پایگاه خبری کوبایی دومینیو کوبا در تاریخ ۹ ژوئیه متذکر شد تعداد زیادی از آنچه که پایگاه "ربات‌های اینترنتی" خواند پشت سر هم منتشر می‌کنند، انبوه پیام‌های مشابه و یا تقریبا مشابه است.
یک حساب کاربری مشهور دیگر که حامی دولت کوبا بوده و نام خوزه مارتی یک قهرمان ملی گرای کوبا را دارد نیز به گزارش سوابق اذیت و آزار گسترده خود در روز شنبه از سوی این ربات ها پرداخت .
مارتی بعداً به کنایه گفت که عملیات اس.او.اس کوبا در توییتر به زودی به عنوان عملیات "خلیج توییتها" شناخته خواهد شد همانطور که آمریکا در کودتای نافرجام ۱۹۶۱ از سوی ضد انقلاب‌های کوبا مشهور به خلیج خوک ها شکست خورد. این عملیات نیز در عرض سه روز آینده با پاسخی بهتر از هر زمان از سوی انقلاب شکست خواهد خورد .
این نوع کمپین‌های هماهنگ علیه کشورهایی که از سوی آمریکا به جهت تغییر حکومت هدف قرار گرفته‌اند چیز جدیدی نیستند. سال گذشته میلادی پایگاه گری زون گزارش داد که چطور فیسبوک یک عملیات مرتبط با آمریکا به اجرا در آمده از سوی یک شرکت "ارتباطات راهبردی" موسوم به سی ال اس استراتژیز در حمایت از کودتای ونزوئلا و بولیوی در سال ۲۰۱۹ را لغو کرد.
با این حال فیسبوک، گوگل و توییتر معمولاً عادت به مسدود کردن حساب‌هایی دارند که به انتشار پستها در حمایت و یا در تایید دولت‌هایی که آمریکا به دنبال تحریک بحران در آنهاست نظیر چین روسیه ایران ونزوئلا و کوبا می پردازند.
گاهی اوقات این مسدود کردن ها از سوی آنچه که توییتر به عنوان "رفتار نامعتبر هماهنگ" اعلام می‌کند توجیه می شوند اما گاهی دیگر نیز ، برخوردها و مسدود کردن ها گسترده و بدون توضیح بوده‌اند .
این همان اتفاقی است که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹ دقایقی قبل از آنکه دیاز کانل برای مردم کوبا درباره تدابیر به اجرا در آمده از سوی دولتش با هدف کمک به کشور برای تاب آوردن کمبود سوخت ناشی از تحریم‌های آمریکا سخنرانی کند، رخ داد.
همانطور که اسپوتنیک گزارش کرد، توییتر به خاموش کردن دهها حساب کاربری برجسته از جمله حساب‌های کاربری رسانه‌هایی شامل مسا ردوندا، کوبا دیبیت و همچنین نشریه وابسته به حزب کمونیست کوبا موسوم به گرانما و تعداد زیادی از حسابهای گزارشگران و خبرنگاران این نشریه اقدام کرد.
 
برخی از این حساب های کاربری صدها هزار دنباله رو داشتند. توییتر همچنین حساب‌های متعلق به چند وزارتخانه دولت و سیاستمدار برجسته کوبا را نیز مسدود کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.