تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 14, 2021
12:00 چهارشنبه، 23ام تیرماه 1400
کد خبر: 126386

ورود جدی دیجی‌کالا به بازار لجستیک با دیجی‌اکسپرس

 
 
گزارش عملکرد سال ۹۹ دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین خرده فروشی آنلاین کشور منتشر شد. گزارشی که مانند گزارش‌های پیشین وضعیت تجارت الکترونیک در کشور را به خوبی نشان می‌دهد؛ اما این گزارش یک فرق اساسی با گزارش‌های پیشین دارد و آن اینکه خبر از ورود جدی دیجی‌کالا به حوزه لجستیک می‌دهد. digiexpress یکی از جدیدترین محصولات دیجی‌کالا است که اگر چه از پاییز سال گذشته و به صورت چراغ خاموش کارش را شروع کرده؛ اما این نوید را می‌دهد که در نبود بازیگران تاثیر گذار در بازار لجستیک، دیجی‌کالا می‌خواهد با حضوری قدرتمند این بخش از بازار را هم به دست بیاورد و مشکل حمل و نقل کالاها در بازار خود و دیگر کسب‌وکارها را به صورت هوشمند حل کند.
 
به گزارش پیوست،، تنوع بیش از ۴/۵ میلیون کالا، حضور بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی روی این بستر و بیش از ۳۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه، از دیگر نکات قابل توجه این گزارش سالانه است.
 
سبدی از محصولات
 
دیجی‌کالا چند سالی است که فقط یک سایت خرده‌فروشی آنلاین و مارکت‌پلیس فروشندگان نیست. گروه دیجی‌کالا در سال‌های گذشته توسعه یافته و در زمینه‌های گوناگونی قدم گذاشته است. حالا مجموعه بزرگی از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مختلفی در ۶ حوزه کاملا متفاوت زیر نام و برند دیجی‌کالا فعالیت می‌کنند. دیجی‌استایل، بخش سوپرمارکت آنلاین، فروشگاه کتاب الکترونیکی و صوتی یا همان فیدیبو معروف، کارخانه محتوا، دیجی‌پی ، دیجی نکست به عنوان مرکز نوآوری دیجی‌کالا، پلتفرم خرید و فروش اجتماعی کمدا از جمله محصولاتی هستند که طی یک دهه گذشته به سبد خدمات دیجی‌کالا اضافه شده‌اند. اما گزارش عملکرد دیجی‌کالا خبر از خدمات دیگری را هم می‌دهد که کمتر شنیده شده است مانند اسمارتک؛ بستر راهکارهای تکنولوژی بازاریابی، پیندو؛ پلتفرم آگهی خرید و فروش آنلاین کالا و ارائه خدمات و در نهایت سرویس دیجی‌اکسپرس که خود به زیرمجموعه‌های جالب دیگری هم تقسیم می‌شود.
 
داستان دیجی‌اکسپرس از پاییز ۹۹ و به صورت آزمایشی شروع شده است. این بخش تاسیس شده تا با توسعه پلتفرم‌های تکنولوژی محور و سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌های مرتبط با صنعت لجستیگ، خدمات لجستیکی متنوعی را به شرکت‌های گروه دیجی‌کالا و سایر فعالان کسب‌وکارها بدهد. این خدمت خود دو زیر مجموعه دیگر دارد اولی Flex است که کار خود را با تحویل سفارش‌های دیجی‌کالا با کمک رانندگان خویش فرما آغاز کرده است. این سرویس فکری هم به حال مشتریان ناراضی دیجی‌کالا کرده که همیشه از رسیدن کالاها با تاخیر انتقاد دارند. در این زمینه دیجی‌اکسپرس برای ارسال فوری یعنی نیم ساعت تا ۲ ساعت سفارش‌های خود سرویسی به نام JET را در مرحله آزمایش قرار داده است.
 
رشد ۶۰ درصدی خرده فروشی آنلاین
طبق آخرین آمارهای قرار گرقته در این گزارش، سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی ایران تا پیش از کرونا حدود ۲ درصد بود که حالا با رشد ۶۰ درصدی به حدود ۳/۲ درصد افزایش یافته است. این ۳/۲ درصد شامل بیش از ۴۹ هزار و ۸۰۰ فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی به علاوه تمامی کسب‌وکار‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند می‌شود. البته این درحالی است که سهم خرده‌فروشی آنلاین در کشور‌هایی مانند چین، انگلیس و آمریکا به ترتیب بیش از ۴۴، ۳۰ و ۱۴ درصد است.
 
 
چین با ۴۴ درصد بیشترین سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین را در بین کشور‌های مطرح جهان دارد
طبق این گزارش، رکورد بیشترین تعداد سفارش‌های سال ۹۹ در نهم آذر همزمان با جشنواره «۹۹٫۹٫۹» بوده است. همینطور در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر ۹۹، همزمان با جشنواره یلدا تعداد سفارش‌های مشتریان دیجی‌کالا افزایش قابل توجهی داشته است.
 
همچنین بیشترین بازدید از وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا در بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه و کمترین بازدید بین ساعت‌های یک بامداد تا ۶ صبح کل روزهای هفته بوده است.
 
 
بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه بیشترین زمان بازدید از سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالاست
گوشی موبایل بیشترین کالای جست‌وجو شده
با وجود حجم بالای خرید در وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا، همه کسانی که به دیجی‌کالا مراجعه می‌کنند، برای خرید به دیجی‌کالا مراجعه نمی‌کنند. مشخصا تعداد زیادی از کسانی که حتی از دیجی‌کالا خرید نمی‌کنند، پیش از خرید از فروشگاه‌های آفلاین یا آنلاین دیگر، برای بررسی محصول و قیمت به این وب‌سایت مراجعه می‌کنند.
 
تداوم ویروس کرونا از طرفی باعث شده تا کالاهای بهداشتی مانند ماسک به نیاز‌های اساسی و مهم مردم تبدیل شود و از طرف دیگر آموزش آنلاین و از راه دور، بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان را نیازمند گوشی‌های هوشمند کرد. به همین دلیل و بر اساس این گزارش، گوشی موبایل بیشترین کالای جست‌وجو شده در سال ۹۹ بوده و پس از آن کفش و ماسک تنفسی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.
 
 
لیست بیشترین کالاهای جست‌وجو شده در دیجی‌کالا در سال ۹۹
دهه هفتاد و هشتاد بیشترین مخاطبان
در میان خیل عظیم کاربران دیجی‌کالا، این متولدین دهه هفتاد و هشتاد هستند که بیشترین سهم از میان مخاطبان را دارند. به این ترتیب افراد ۲۵ تا ۳۵ سال بیش از ۴۰ درصد و افراد ۳۵ تا ۴۵ سال بیش از ۲۰ درصد و افراد ۱۸ تا ۲۴ سال نزدیک به ۲۰ درصد کاربران دیجی‌کالا را تشکیل می‌دهند. آمار کاربران به تفکیک جنسیت هم شامل ۶۸/۱ درصد مردان و ۳۱/۹ درصد زنان می‌‌شود.
 
 
آقایان ۶۸ درصد و خانم‌ها ۳۲ درصد از کاربران دیجی‌کالا را تشکیل می‌دهند
در میان آمار‌های ثبت شده دیجی‌کالا در سال ۹۹، موارد جالب توجهی هم دیده می‌شود. برای مثال کاربری در سال گذشته ۲ هزار و ۵۸۶ کالای سوپرمارکتی در یک خرید سفارش داده که این سفارشات شامل مواد شوینده و بهداشتی، محصولات پروتئینی، لبنیات و خواروبار بوده است.
 
در حال حاضر اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا، وب‌سایت دیجی‌کالا روی موبایل و وب‌سایت دیجی‌کالا روی دسکتاپ سه حالت عمده برای رسیدن به فروشگاه دیجی‌کالا هستند. در این بین اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا بیشترین سهم از بازدید، بیشترین سهم از تعداد سفارش و بیشترین سهم از فروش ریالی را به خود اختصاص داده است.
 
 
اپلیکیشن دیجی‌کالا بیشترین میزان ورودی بازدیدکننده را دارد
تهرانی‌ها، البرزی‌ها و قمی‌ها بیشتر از ساکنان سایر استان‌ها از دیجی‌کالا خرید می‌کنند. آمار این سه استان تقریبا در ۲ سال گذشته نسبت سایر استان‌ها ثابت بوده است. ساکنان استان‌های کردستان، کرمان و سیستان و بلوچستان هم کمتر از ساکنان تمام استان‌ها از دیجی‌کالا خرید داشته‌اند.
 
 
بیشترین میزان خرید از دیجی‌کالا در سه استان تهران، البرز و قم اتفاق می‌افتد
پرخرید‌ترین مشتری دیجی‌کالا در سال ۹۹ از نظر تعداد کالای خریداری شده، کاربری‌ا ست که جمعا ۲۲ هزار و ۳۷۹ کالا به ارزش ۱۸۹ هزار تومان خریداری کرده و همچنین پرخریدترین مشتری از نظر مبلغ، کاربری بوده که جمعا ۵ هزار و ۷۴۴ کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خرید انجام داده است.
 
همچنین در سال ۹۹ مشتریان دیجی‌کالا بیشتر پرداخت‌های خود را از طریق پرداخت آنلاین انجام داده‌اند. این میزان شامل ۷۹/۶ درصد از کاربران دیجی‌کالا می‌شود. ۱۸/۴ درصد از کاربران هم پرداخت با کارت‌خوان در محل را ترجیح داده‌اند. این میزان در سال ۹۸ به ترتیب ۵۱/۹ درصد و ۴۷/۵ درصد بوده که نشان از افزایش میل به خرید آنلاین کاربران است.
 
 
افزایش میل کاربران به پرداخت آنلاین در سال ۹۹
 بازخورد کاربران از دیجی‌کالا
بازخورد مشتریان دیجی‌کالا یکی از معیارهای سنجش تجربه مشتری در استفاده از این پلتفرم است. دیجی‌کالا در نظرسنجی‌هایی که از کاربرانش می‌کند، میزان رضایت کاربران را از نمره صفر تا ۱۰ می‌سنجد. دیجی‌کالا کاربرانی را که نمره ۹ یا ۱۰ داده باشند، جزو توصیه‌کنندگان قرار می‌دهند و کسانی را که نمره ۷ یا ۸ داده باشند را در دسته  منفعل قرار می‌دهد. کاربرانی هم که نمره‌ ۶ تا صفر داده باشند در دسته دفع‌کنندگان قرار می‌گیرند. به این ترتیب ۶۰ درصد از کاربران دیجی‌کالا در سال گذشته از خرید خود راضی بوده و در دسته توصیه‌کنندگان قرار دارند. ۲۳ درصد از کاربران هم در دسته منفعل بوده و ۱۷ درصد باقی‌مانده هم کاربران ناراضی و دفع‌کننده بودند.
 
 
کیفیت کالا بیشترین عامل نارضایتی کاربران دیجی‌کالا در سال ۹۹
کیفیت کالا، مغایرت اطلاعات درج شده با کالای دریافتی، مشکلات فنی کالا، تاخیر در ارسال، ناکافی بودن اطلاعات، قیمت، بسته‌بندی، کیفیت مرکز تماس، رویه‌های بازگشت کالا و بازپرداخت مبلغ، به ترتیب بیشترین دلایل کاربران ناراضی برای دادن امتیازی بین ۶ تا صفر به دیجی‌کالا بوده است.
 
با این حال دیجی‌کالا در این گزارش ادعا می‌کند که بیش از ۹۵ درصد سفارشات را به موقع تحویل داده است که از این میان ۸۱ درصد سفارشات به روش دیجی‌کالا اکسپرس ارسال شده است.
 
دیجی‌کالا امکان جدیدی را برای کاربرانش فراهم کرد تا کاربران در صورت مشاهده قیمت مناسب‌تر، آن را به دیجی‌کالا اطلاع دهند. حالا در سال ۹۹ بیش از ۵۳۰ هزار پیشنهاد برای قیمت مناسب‌تر توسط کاربران به ثبت رسیده که ۲۰ درصد از این گزارش‌ها دارای اطلاعات کامل و قابل بررسی بوده و ۱۲/۵ درصد گزارش‌ها هم منجر به ویرایش قیمت شده است.
 
 
در سال ۹۹ بیش از ۵۳۰ هزار پیشنهاد برای قیمت مناسب‌تر توسط کاربران به ثبت رسیده است
طبق اعلام دیجی‌کالا، بررسی نظرات در سال ۹۹ با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین صورت گرفته است. به این ترتیب ۷۵ درصد از نظرات ارسال شده در سال ۹۹ توسط یادگیری ماشین تایید یا رد شده است. البته دیجی‌کالا همچنان تیم انسانی این بخش را برای نظارت و بررسی عملکرد هوش مصنوعی در اختیار دارد.
 
 
بیش از ۱۲ و نیم میلیون نظر در سال دیجی‌کالا به ثبت رسیده است
محبوب‌ترین کالاهای دیجی‌کالا
گوشی‌های موبایل علاوه بر قرار گرفتن در صدر بیشترین تعداد جست‌وجو‌، در صدر لیست محبوب‌ترین کالاها هم قرار دارند. در این میان گوشی‌های موبایل سامسونگ و شیائومی، محبوبیت بیشتری از سایر گوشی‌های موبایل داشته و گوشی موبایل گلکسی A51 سامسونگ هم در صدر محبوب‌ترین کالاهای سال گذشته قرار گرفته است.
 
 
سامسونگ محبوب‌ترین برند گوشی‌موبایل در ایران
انواع مختلف ماسک‌های تنفسی که در لیست بیشترین جست‌وجوها هم دیده می‌شدند، در رتبه اول تا سوم بیشترین کالاهای گوش به‌زنگ برای موجودی دوباره قرار داشتند. همچنین روغن سرخ‌کردنی که سال گذشته با کمبود موجودی و افزایش تقاضا مواجه شده بود در رتبه چهارم و پنجم قرار دارد.
 
 
ادامه شیوع ویروس کرونا و نیاز مردم به ماسک باعث شده تا این کالا در سال ۹۹ بیشترین حضور در لیست کاربران گوش به زنگ را داشته باشد
مارکت‌پلیس دیجی‌کالا
دیجی‌کالا علاوه بر فروش آنلاین کالا در فورشگاه خود، امکانی را برای کسب‌وکار‌های ایرانی فراهم کرده تا تولیدکنندگان ایرانی با قرار دادن کالاهای خود در فروشگاه دیجی‌کالا، از تعداد بازدیدکنندگان و خریداران دیجی‌کالا سهمی داشته باشند. به این ترتیب در سال ۹۹ تعداد کسب‌وکار‌های ایرانی که در فروشگاه دیجی‌کالا حضور داشته‌اند با رشد ۱۵۰ درصدی همراه بوده و به تعداد ۱۵۲ هزار و ۴۰۶ فروشگاه رسیده است. طبق این گزارش، در سال ۹۹ هر فروشنده فعال در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا به‌طور متوسط ماهانه ۵/۱ میلیون تومان فروش داشته است. از نکات جالب توجه فروشندگان در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا باید به فروشنده‌ای اشاره کرد که مهرماه سال گذشته موفق شده فروش ۵۸ میلیارد تومانی را به ثبت برساند و رکورددار فروشندگان مارکت‌پلیس در یک ماه شود.
 
 
در سال ۹۹ تعداد کسب‌وکار‌های ایرانی که در فروشگاه دیجی‌کالا حضور داشته‌اند به ۱۵۲ هزار و ۴۰۶ فروشگاه رسیده است
برخورد با کالاهای تقلبی
از آنجایی که ممکن است همه امکان خرید کالای اصل را نداشته باشند، دیجی‌کالا مدتی است که کالاهای غیراصل را در فروشگاه خود قرار داده و آنها را با برچسب غیراصل مشخص می‌کند. اما در این میان کالاهای غیراصلی وجود دارد که توسط فروشندگان ارائه شده و برچسب غیراصل ندارند. دیجی‌کالا این کالاها را به‌عنوان کالای تقلبی قلمداد می‌کند و علاوه بر حذف کالا از فروشگاه، با فروشنده آن کالا هم قطع همکاری می‌کند. طبق اعلام دیجی‌کالا یک هزارم درصد (یک کالا از هر ۱۰۰ هزار کالا) کالاهای فروخته شده در سال ۹۹ کالاهای تقلبی تشخیص داده شده‌اند.
 
طبق این گزارش دیجی‌کالا همچنین برای تشخیص کالاهای غیراصل از سه روش استفاده می‌کند. اول از همه قیمت کالا را با میانگین قیمت کالاهای آن برند مقایسه می‌کند. روش دیگر آن که در صورت امکان قیمت اعلام شده را با قیمت درج شده در وب‌سایت برند مقایسه می‌کند. راه سوم هم شناسایی کالاهای پرتکرار مرجوعی و شکایات کاربران به دلیل غیراصل بودن کالاست. دیجی‌کالا پس از شناسایی کالاهی غیراصل، نشان غیراصل روی آنها می‌گذارد و اگر این کالاها در دسته اقلام آرایشی بهداشتی و کالاهای سلامت‌محور باشند، اقدام به حذف کالا می‌کند.
 
کالاهای پرفروش دیجی‌کالا
گوشی‌های موبایل همچنان در صدر لیست‌‌های مختلف دیجی‌کالا در سال ۹۹ قرار دارند و این بار لیست ۱۰ کالای پرفروش‌ سال ۹۹ از نظر فروش ریالی تماما به گوشی‌های هوشمند اختصاص یافته است. در این میان برند کره‌ای سامسونگ با در اختیار داشتن ۶ جایگاه از ۱۰ جایگاه پرفروش‌ترین کالاهای دیجی‌کالا با اختلاف پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در دیجی‌کالا است.
 
گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی A11 در رتبه اول این لیست قرار دارد و گلکسی A51 و گلکسی A21S به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم هستند.
 
 
سامسونگ، اپل و شیائومی پرفروش‌ترین برند‌های گوشی موبایل در سال ۹۹ بوده‌اند
همچنین در میان پرجست‌وجوترین برند‌های خارجی در دیجی‌کالا هم برند‌های تکنولوژی صدرنشین هستند. در این لیست سامسونگ با بیش از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بار جست‌وجو در رتبه اول قرار دارد و برند‌های شیائومی، اپل، هواوی و نوکیا در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
 
برند‌های تکنولوژی در صدر پرجست‌وجوترین برند‌های خارجی دیجی‌کالا
در لیست پرفروش‌ترین برند‌های خارجی هم برند‌های حوزه فناوری پیشتاز بوده و سامسونگ، شیائومی و اپل رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار دارند.
 
 
حضور دوباره سامسونگ، اپل و شیائومی در لیست پرفروش‌ترین برند‌های خارجی
سهم برند‌های ایرانی
طبق گزارش دیجی‌کالا در سال گذشته ۷۸ درصد از فروش تعدادی دیجی‌کالا متعلق به برند‌های ایرانی بوده است. همچنین تعداد برند‌های ایرانی قرار گرفته در این فروشگاه از ۲ هزار و ۵۱۲ عدد در سال ۹۸ به ۶ هزار و ۱۵۶ عدد در سال ۹۹ رسیده است.
 
 
در سال ۹۹، ۶ هزار و ۱۵۶ برند ایرانی در فروشگاه دیجی‌کالا حضور داشته است
در میان این برند‌ها، برند ایکس‌ویژن، پارس‌خزر و پاکشوما به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم پرفروش‌ترین برند‌های ایرانی را در اختیار دارند.
 
 
برند ایکس‌ویژن، پارس‌خزر و پاکشوما پرفروش‌ترین برند‌های ایرانی در سال ۹۹ بوده‌اند
مسئولیت اجتماعی
دیجی‌کالا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در سالی که همه مردم با ویروس کرونا درگیر بودند از حمایت کارآفرینان بومی تا پشتیبانی از آموزش آنلاین در مناطق محروم، فعالیت‌های گوناگونی را انجام داده است که در این گزارش به آن اشاره شده است.
 
دیجی‌کالا از ابتدای سال ۹۹ با شدت‌گرفتن شیوع کرونا به پویش ایران همدل پیوست و با ارسال بسته‌هایی به قدردانی از کادر درمان در اقصی نقاط کشور پرداخت. از دیگر اقدامات دیجی‌کالا در این دوران، اهدای تبلت به بیماران بستری در بیمارستان برای برقراری تماس با خانواده‌هایشان بود. اهدای اعتبار خرید از دیجی‌کالا به ۳۰۰ خانواده کم برخوردار از جنوب شهر تهران یکی دیگر از اقدامات دیجی‌کالا در دوران کرونا بود. حذف کمیسیون برای هزار کسب‌وکار آسیب‌دیده از کرونا، اقدامی بود که در تفاهم‌نامه همکاری دیجی‌کالا و ستاد مقابله با کرونا و اتاق اصناف تهران به اجرا درآمد.
 
تعطیلی مدارس ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا، آن دسته از دانش‌آموزانی که ساکن مناطق کم‌برخوردار بودند را با مشکلات جدی مواجه کرد. اکثر این دانش‌آموزان وسیله‌ای برای آموزش آنلاین نداشتند که دیجی‌کالا با اهدای ۸ هزار تبلت در همکاری با سازمان بهزیستی به این دانش‌آموزان کمک کرد. از میان استان‌های ایران بیشترین ثبت سفارش این تبلت‌ها مربوط به دانش‌آموزان استان‌های خراسان رضوی، کرمان و آذربایجان شرقی بود.
 
از دیگر اقدامات دیجی‌کالا در دوران شیوع ویروس کرونا، پویش تامین نیاز کالاهای اقشار تحت پوشش سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی بود. در این پویش نیکوکاران می‌توانستند از میان کالاهای مورد نیاز، سبد خرید خود را کامل کنند و این کالاها برای سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی ارسال می‌شد. در این پویش ۵۰ درصد از هزینه هر کالا برعهده دیجی‌کالا بود. این پویش با مشارکت ۱۰۰ میلیون تومانی به پایان رسید. همچنین در یلدای ۹۹ دیجی‌کالا در اقدامی دیگر در پویش «باهم به استقبال یلدا» با همکاری سه سازمان مردم نهاد فعال در حوزه آموزش و توانمندسازی کودکان در معرض آسیب شامل انجمن حمایت از کودکان کار، روشنگران فردای کودک و صبح رویش و همچنین با مشارکت کاربران خود، اقدام به هدیه دادن محصولات سوپرمارکتی کرد. در این پویش ۲ هزار و ۹۶۱ کالا به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان برای شب یلدای کودکان تامین شد که نیمی از این هزینه را دیجی‌کالا برعهده گرفت.
 
در اسفند ماه سال ۹۹ هم دیجی‌استایل با اهدای ۴۲۰ نوع پوشاک کودک، در کمپین «چوب لباسی» برای تامین لباس مورد نیاز دختران موسسه خیریه وحدت شرکت کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.