اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 14, 2021
12:19 چهارشنبه، 23ام تیرماه 1400
کد خبر: 126388

آغاز به کار سامانه پیکره‌های «ایرانداک»

 
سامانه پیکره‌های «ایرانداک» راه‌اندازی شد.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، سامانه پیکره‌های ایرانداک (ساپا) در پاسخ به نیاز پژوهشگران کشور در آسان‌سازیِ فرایند پژوهش، در نشانی https://sapa.irandoc.ac.ir راه‌اندازی شده و در دسترس همه پژوهشگران کشور قرار گرفته است.
 
بسیاری از پژوهش‌های زبان‌شناسی و تصمیم‌گیری‌ها در برنامه‌ریزی زبانی، تنها با کاربرد یک پیکره زبانی شدنی هستند. پیکره مجموعه‌ای نظام‌مند، رایانه‌ای و درست از زبان است که برای بررسی‌های زبان‌شناختی به کار می‌رود. پیکره‌ها کاربردهای بسیاری را در پردازش زبان طبیعی و درک و بازشناسی گفتار، تبدیل متن به گفتار و گفتار به متن، نگارش فرهنگ‌ها، آموزش و پژوهش، ساخت پایگاه‌های داده زبانی، بررسی واژه‌های هم‌آیند در زبان‌های گوناگون، پایشگری زبان برای پیگیری و ردگیری دگرگونی‌های زبانی، ترجمه ماشینی، توسعه مفاهیم و منابع در پیوند با واژگان، نگارش و گسترش مهارت‌های نوشتاری، آموزش و یادگیری زبان با شناخت گویش‌ها و گوناگونی زبان‌ها، معناشناسی، تحلیل کلام، زبان‌شناسی اجتماعی، زبان‌شناسی حقوقی، واکاوی ژانرهای ادبی، و پژوهش‌های دستور زبان دارند.
 
بنا بر اعلام، سامانه پیکره‌های ایرانداک (ساپا) که می‌تواند از چندین پیکره پشتیبانی کند، اکنون دارای یک پیکره با نام «پیکره پژوهش‌نامه» با نزدیک به چهار میلیون و ۷۸۰ هزار واژه تخصصی و میان‌رشته در زمینه‌هایی مانند علم اطلاعات و دانش‌شناسی، فناوری اطلاعات، مدیریت دانش، زبان‌شناسی رایانشی، اصطلاح‌شناسی، و مانند آن‌هاست. این پیکره از مقاله‌های «پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات» ساخته شده است و برای پژوهش‌هایی که نیازمند بهره‌گیری از پیکره‌های تخصصی هستند، ارزش و کاربرد بسیاری دارد. هنگام بازیابی اطلاعات در پیکره پژوهش‌نامه، افزون بر نمایش واژه یا عبارتِ جست‌وجو در بافت زبان، نام مقاله‌ای که آن واژه یا عبارت در آن به کار رفته است، موضوع مقاله، پدیدآور(ان) مقاله، و فراوانی واژه یا عبارتِ جست‌وجو نیز نمایش داده می‌شوند. داده‌های این پیکره دارای برچسب اجزای واژگانی کلام (POS tag) نیز هستند که در بسیاری از پردازش‌های زبان به کار می‌روند و مقوله واژه‌ها (مانند اسم، صفت، قید، و …) را پیدا می‌کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.