تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

July 16, 2021
13:11 جمعه، 25ام تیرماه 1400
کد خبر: 126457

مایکروسافت می‌خواهد کاربران اپل و اندروید را به استفاده از ویندوز ترقیب کند

 
شرکت مایکروسافت سرمایه گذاری خود روی فعالیت ترکیبی را افزایش داده و  قصد دارد به واسطه آن نفوذ سیستم عامل ویندوز را گسترش دهد و با راه‌اندازی یک خدمت جدید، کاربران اپل و محصولات اندروید را به استفاده از این نرم‌افزار مجاب کند.
 
 برخلاف نرم‌افزار‌های سنتی که معمولا روی کامپیوتر‌های شخصی نصب می‌شوند، این نسخه مایکروسافت که امروز معرفی می‌شود کاملا به صورت ابری فعالیت کرده و پایگاه داده‌ای که از دور نرم‌افزار را میزبانی می‌کند قرار است به پایه‌ای برای بسیاری از اپلیکیشن‌های مدرن تبدیل شود. این شرکت می‌گوید هر سیستم عاملی از جمله کامپیوتر‌های مک، آیفون و آی‌پد یا دستگاه‌های دیگری که از سیستم‌عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند تنها با یک مرورگر وب می‌توانند به ویندوز ۳۶۵ دسترسی داشته باشند.
 
به گفته جرد اسپاتارو (Jared Spataro)، نماینده شرکتی مایکروسافت، خدمات جدید این شرکت برای کسب و کار‌ها و برآورده کردن نیاز به محیط‌های کار ترکیبی طراحی شده‌ تا کارکنان بتوانند زمان کار خود را بین اداره و خانه تقسیم کنند. کارکنان به جای استفاده از کامپیوتر می‌توانند از خانه و اداره به ویندوز دکستاپ در فضای ابری دسترسی پیدا کنند.
 
اسپاتارو در یک مصاحبه گفت: «این رویکرد ما برای پیوند است. برای پیوند ما مدل فعالیت مشتریان را دوباره تنظیم کردیم.»
 
ویندوز ۳۶۵ دومین بروزرسانی بزرگ مایکروسافت برای نرم‌افزار‌های منحصر بفرد این شرکت در چند ماه اخیر است. این شرکت در ماه ژوئن از ارائه ویندوز ۱۱ در سال آتی خبر داد که اولین بروزرسانی عظیم ویندوز در شش سال اخیر محسوب می‌شود. این بروزرسانی قرار است سیستم عامل این شرکت را به یک مرکز محاسباتی تبدیل کرده و پلتفرم‌های رقیب را نیز در آن دخیل کند.
 
تلاش مایکروسافت برای ارائه نسخه ابری ویندوز ریشه در شناخت این شرکت از وضعیت جدید بازار دارد؛ کاربران در حال حاضر زمان بیشتری را صرف دستگاه‌های همراه خود کرده و این دستگاه‌ها عمدتا از سیستم‌عامل‌های شرکت اپل یا اندروید استفاده می‌کنند. براساس اطلاعات شرکت تحلیلی استتکانتر (Statcounter)، یک دهه پیش مایکروسافت ۸۵ درصد از بازار سیستم‌عامل‌های کامپیوتر و گوشی هوشمند در جهان را در اختیار داشت. امروز این سهم به ۳۰ درصد تقلیل یافته است.
 
مایکروسافت هنوز هم درآمد هنگفتی از ویندوز دارد و براساس تازه‌ترین آمار این شرکت، سیستم عامل ویندوز ۲۲.۳ میلیارد دلار برای مایکروسافت درآمد داشته است؛ با این حال بخش رایانش ابری آژور در سال‌های اخیر به عامل مهم‌تری در رشد این شرکت تبدیل شده است. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، با سرمایه‌گذاری روی رایانش ابری قدرت دوباره‌ای به این شرکت بخشیده و حالا مایکروسافت با بیش از ۲ هزار میلیارد دلار ارزش در رده دوم با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان پس از اپل قرار دارد.
 
این غول نرم‌افزاری با استفاده از ویندوز ۳۶۵ بخش نرم‌افزاری خود را با بخش رایانش ابری هم‌راستا کرده و این سیستم به طور کامل توسط آژور میزبانی می‌شود. اسپاتارو می‌گوید که این اقدام یک مجرای درآمدی تازه برای مایکروسافت ایجاد می‌کند.
 
مایکروسافت در ماه آگوست نسخه ابری ویندوز ۱۰ را در دسترس قرار می‌دهد و ویندوز ۱۱ نیز قرار است تا اواخر امسال برای کامپیوتر‌های خانگی ارائه شود؛ با این تغییرات این شرکت نقش پررنگ تری در حوزه سیستم‌عامل و نرم‌افزار پیدا می‌کند. کسب و کار‌ها می‌توانند یک اشتراک ماهیانه تهیه کرده و با توجه به تعداد کاربران و قدرت رایانش ابری هزینه مناسب را پرداخت کنند. مایکروسافت هنوز قیمت‌های این خدمات را مشخص نکرده است.
 
مایکروسافت می‌گوید که این خدمات به کسب‌ و کار‌ها اجازه می‌دهد که رابطه بهتری با کارآموزان و پیمانکارها یا توسعه دهندگان و طراحان نرم‌افزاری داشته باشند؛ این گروه عمدتا پیش از این به دستگاه‌های این شرکت دسترسی نداشته و یا به سمت محصولات اپل جذب می‌شدند. مایکروسافت این خدمات را در ابتدای کنفرانس مشارکت سالیانه خود معرفی کرد.
 
مایکروسافت در حالی برای جذب کاربران اپل و دیگر پلتفرم‌ها تلاش می‌کند که این دو رقیب دیرینه بار دیگر رقابت تنگاتنگی را آغاز کرده‌اند. از آنجایی که ویندوز ۳۶۵ در فضای ابری میزبانی می‌شود و با مرورگر قابل دسترسی است، مایکروسافت می‌تواند خدمات خود را بدون عبور از فروشگاه اپلیکیشن اپل در اختیار کاربران مک و iOS قرار دهد.
 
اسپاتارو می‌گوید که ویندوز ۳۶۵ مزایای امنیتی زیادی نیز دارد و در دورانی که جرایم سایبری شدت گرفته‌اند این موضوع اهمیت بیشتری دارد. این شرکت می‌گوید که با ذخیره داده به طور کامل در فضای ابری، محافظت از داده ساده تر شده و دیگر نیازی نیست که کارکنان هنگام خروج از شرکت این داده‌ها را با خودشان حمل کنند.
 
مایکروسافت در طرح جدید خود برای میزبانی ویندوز در فضای ابری، رویکردی که درمورد بازی‌های اکس‌باکس در نظر گرفته بود را تکرار کرد. مایکروسافت هنوز هم بازی را به صورت جداگانه برای کنسول‌های اکس‌باکس به فروش می‌رساند اما این شرکت تمرکز خود روی خدمات ابری را افزایش داده و کاربران می‌توانند بیش از ۱۰۰ بازی را از طریق مرورگر وب یا اپلیکیشن‌های کامپیوتر، مک یا آیفون بازی کنند. مایکروسافت در ماه آوریل ۲۳ میلیون مشترک را برای خدمات دسترسی به بازی اکس‌باکس گزارش کرد؛ این خدمات بازی های ابری و اشتراک ویژه این شرکت را شامل می‌شوند. مایکروسافت می‌گوید که مشترکان این طرح در مقایسه با غیرمشترکان، ۵۰ درصد بیشتر بازی و محتوای اضافی خریداری کرده و در عین حال یک هزینه ماهیانه را نیز پرداخت می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.