امنیت

اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 17, 2021
15:37 شنبه، 26ام تیرماه 1400
کد خبر: 126505

آذری جهرمی خبر داد: پنج لایحه حکمرانی سایبری در پیچ و خم کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هنوز در بحث هویت کاربران فضای مجازی با مشکل مواجهیم، اعلام کرد: در بحث هویت در فضای حقیقی، کشور دارای متولیان چندگانه است. حال حساب کنید همه این موازی‌کاری‌ها و مدیریت‌های چندگانه در بحث هویت در فضای مجازی می‌خواهد یک‌جا تجمیع شود.
 
Jahromi BTS1.JPG
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود با اشاره به سخن آخر در باب حکمرانی سایبری گفت: شاید مهم‌ترین نقصی که این روزها در برخی نگاه‌ها و قوانین به چشم می‌خورد، نبود یک تعریف کامل، جامع و درست از حکمرانی سایبری است. نگاه ابتری که منجر می‌شود به راه‌حل‌های ابتر و آن‌گاه نتیجه‌اش می‌شود موجود ناقص‌الخلقه‌ای که آن را حکمرانی می‌نامیم.
 
او افزود: حکمرانی، از یک نگاه یعنی تنظیم قواعد بین فاعل‌ها (Subjects) و مفعول‌ها (Objects). پس اولین مساله در تبیین نظام حکمرانی سایبری، تشخیص و تعریف دقیق اجزا است. کاربران فضای مجازی فاعل‌ند و اطلاعات و داده‌ها مفعول. در این بین پردازشگرها در تعاریف امروزی هم می‌توانند فاعل باشند و هم مفعول. حال اگر بخواهیم یک چارچوب حکمرانی درست تبیین کنیم، باید به تک‌تک این اجزا بپردازیم و بعد روابط و ضوابطشان را مشخص کنیم. نه اینکه به دلخواه یکی را انتخاب کنیم و با عینکی خاص به آن نگاه کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما در کشور هنوز در بحث هویت کاربران فضای مجازی با مشکل مواجهیم، توضیح داد: هویت یک ایرانی در فضای حقیقی توسط سازمان ثبت احوال ثبت و گواهی می‌شود. برای اتباع خارجی مقیم ایران، وزارت خارجه ویزا صادر می‌کند. وزارت کشور نیز کارت هویتی خاصی صادر می‌کند. نیروی انتظامی هم برای دسته‌ای دیگر مدرک هویتی صادر می‌کند و … در بحث هویت در فضای حقیقی، کشور دارای متولیان چندگانه است. حال حساب کنید که همه این موازی‌کاری‌ها و مدیریت‌های چندگانه در بحث هویت در فضای مجازی می‌خواهد یک‌جا تجمیع شود.
آذری جهرمی ادامه داد: بحث امضای دیجیتال نیز یک نمونه دیگر از این موازی‌کاری‌ها است و البته از این مثال‌ها بسیار است. درباره به رسمیت شناختن پردازش‌گرها، هنوز در هیچ قانون مصوب کشور، حتی ردپایی هم وجود ندارد و اما مالکیت یکی از قواعد مهم در دنیای حقیقی است. آیا تبیین یک نظام حکمرانی سایبری درست، بدون تبیین نظام‌های هویت و مالکیت ممکن است؟
 
او درباره صیانت از داده‌ها نیز بیان کرد: وقتی فردی مالکیت یک داده را دارد، در حکمرانی برای او حقوقی وضع می‌شود و طبعا مسوولیت‌هایی هم ترسیم می‌شود. حواسمان باشد که صیانت از داده‌ها نمی‌تواند تک‌بعدی باشد و تنها به بیان حقوق حاکمیت بر مردم بپردازد. بخش بسیار عمده‌ی قوانین مصوب کمیسیون اروپا در مورد صیانت از داده‌ها به بحث مهم حقوق کاربران پرداخته و اصالتا محور این قوانین حفظ حقوق مردم است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد:‌ با نگاهی جامع و با توجه به آنچه که پیش‌تر گفته شد؛ در سال ۹۶ با درک ضرورت تبیین حکمرانی سایبری، پنج لایحه تقدیم دولت کردیم. در تضاد منافع بین سازمان‌ها و بعضا قوا، این مصوبات در پیچ و خم کمیسیون‌های فرعی و اصلی دولت رفت و آمد کرد و حالا دست‌آخر تنها یکی از آن‌ها، پس از فراز و نشیب‌های فراوان در دستور طرح در صحن دولت قرار گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.