امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 18, 2021
12:16 یکشنبه، 27ام تیرماه 1400
کد خبر: 126540

آخرین پیش‌نویس طرح مجلس برای فضای مجازی: استفاده از فیلترشکن جرم نیست

 
پیش نویس اصلاح شده و نهایی طرح پرحاشیه‌ی «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» شب گذشته در چند خبرگزاری از جمله خبرگزاری مهر منتشر شد. بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد نسخه نهایی طرح که قرار است هفته جاری در مجلس بررسی شود استفاده از فیلترشکن یا حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده را جرم تلقی نکرده است. با این حال تولید، توزیع و فروش فیلترشکن جرم تلقی شده است.
 
طرح جنجالی مجلس برای ساماندهی فضای مجازی که با انتقادات کارشناسان و واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی همراه شده، با اصلاحات انجام شده قرار است به زودی در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.
 
طبق ماده ۳۳ پیش نویس جدید این طرح، هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیرمجاز نرم‌افزارها یا ابزارهای رایانه‌ای الکترونیکی (نظیر VPN و فیلترشکن)، انتشار عمده (به تشخیص کمیسیون) و در دسترس قرار دادن غیر مجاز آنکه امکان دسترسی به خدمات غیرمجاز مسدود شده را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کند ممنوع بوده و مجازات مرتکب آن حبس و جزای نقدی درجه شش خواهد بود. این حبس بیش از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال است.
 
همچنین طبق تبصره این طرح، چنانچه مرتکب از این بابت وجهی تحصیل کرده باشد علاوه بر مجازات مقرر در این ماده به ضبط عوائد حاصل از جرم محکوم و چنانچه این جرم را به‌عنوان حرفه خود انتخاب کرده باشند به جزای نقدی یک تا دو برابر مال تحصیل شده محکوم خواهد شد.
 
در حالی که پیش از این شاهد اظهارات ضد و نقیضی درباره جرم تلقی شدن استفاده از فیلترشکن بودیم اما این ماده نشان می‌دهد که در طرح مجلس برای ساماندهی فضای مجازی، استفاده کاربران از فیلتر شکن جرم نیست. باید گفت پیش‌تر این موضوع با توجه به مسدود بودن شبکه‌های اجتماعی مختلف در ایران، با واکنش زیادی از کاربران فضای مجازی رو به رو شده بود.
 
با نگاهی به طرح اولیه مجلس برای ساماندهی فضای مجازی و مقایسه آن با پیش نویس اصلاح شده، شاهد تفاوت آن چنانی در مبحث فیلترشکن نیستیم. در ماده طرح جدید  واژه «فعالیت تجاری» در زمینه تولید، توزیع و … اضافه شده است. همچنین به جای انتشار فیلترشکن از «انتشار عمده» یاد شده است که تشخیص آن برعهده کمیسیون عالی است.
 
اعضای این کمیسیون را نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، دادستانی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت خانه‌های ارتباطات، اطلاعات، فرهنگ، صمت، اقتصاد ، سپاه، صدا و سیما، مجلس و … تشکیل می‌دهند.
 
همچنین باید گفت طبق پیش‌نویس طرح اصلاح شده مجلس، تهیه و تصویب ضوابط عرضه و استفاده از ابزارهای دسترسی بدون پالایش (مانند فیلترشکن و VPN) بر عهده این کمیسیون قرار داده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.