اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 18, 2021
14:36 یکشنبه، 27ام تیرماه 1400
کد خبر: 126548

استان تهران رتبه نخست شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 99 را به دست آورد

 
بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، آخرین وضعیت شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) در کشور اعلام شد که بر اساس آن میانگین شاخص (IDI) در کل کشور برابر 7.06 است.
 
 
 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در گزارشی آخرین وضعیت شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات(IDI) در سال 99 را منتشر کرد.
 
متن کامل این گزارش به شرح زیر است:
 
شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) با هدف سنجش سطح تکامل توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول زمان در کشورها و مقایسه وضعیت آن‌ها با سایر کشورها،سنجش پیشرفت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای توسعه‏ یافته و درحال‌توسعه، اندازه گیری شکاف دیجیتالی بین کشورها و نشان دادن ظرفیت بالقوه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ‏منظور ارتقا رشد و توسعه در سطح بین الملل انتشار می‌یابد.
 
متدولوژی و الگوی شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI)در سال 2008 توسط اتحادیه جهانی  مخابرات(ITU) ارائه و برای اولین بار در سال 2009 محاسبه شد. مقدار عددی این شاخص بین صفر تا ده در نظر گرفته شده و افزایش مقدار شاخص نشانگر توسعه بیشتر ICT در کشورها است. این شاخص مرکب از سه زیرشاخص دسترسی، استفاده و مهارت است. که هر یک از زیرشاخص ها ترکیبی از نماگرهای زیر است.
 
آخرین گزارش بین المللی این شاخص در سال 2017 منتشر شده و اتحادیه جهانی مخابرات ویرایش جدیدی برای این شاخص ارائه کرده که تاکنون بر اساس این الگوی جدید محاسبه ای صورت نگرفته است.
 
در ایران نیز سازمان فناوری اطلاعات ایران با بومی سازی شاخص فوق وضعیت استان‌های کشور درشاخص IDI را به‌عنوان معیاری جهت سنجش سطح ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور تسهیل فرآیند برنامه‌ریزی و سیاست‏گذاری مناسب و جامع محاسبه ورتبه بندی کرده است .اطلاعات حاصله در درگاه جامعه اطلاعاتی ایران به آدرس mis.ito.gov.ir منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرد.
 
انتشار این اطلاعات و تعیین سطح توسعه یافتگی در استان ها به مدیران ارشد و سیاستگذاران این امکان را می دهد تا با در نظر گرفتن شرایط فعلی هر استان برنامه ریزی و اقدام کنند و در راستای سیاست متوازن سازی توسعه ICT در کشور اقدام نمایند.
 
بر اساس محاسبات انجام شده درپایان سال 1399 استان تهران با دارا بودن مقدار 8.18 رتبه اول شاخص IDI را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است و پس از آن استان های سمنان، یزد و البرز به ترتیب با امتیازهای 7.82 ، 7.77 و 7.69 در رتبه های بعدی قرار دارند.
 
استان های لرستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان  به ترتیب با امتیاز 6.16،6.21 و 5.28 رتبه های آخر را دارند. میانگین شاخص در کل کشور برابر 7.06 است.
 
داده ها نشان می دهد که 19 استان کمتر از میانگین کشور هستند. بر اساس زیرشاخص های IDI در بخش دسترسی دامنه  امتیاز استان ها بین 6 تا 9.4 است که نشان دهنده وضعیت زیرساختی نسبتاً مناسب و در زیرشاخص استفاده دامنه امتیاز بین 4.4 تا7.7 که نشان دهنده عدم استفاده مناسب ازظرفیت های بالقوهICT با توجه به بالا بودن زیرشاخص دسترسی در کشور است و هم چنین در زیرشاخص مهارت استفاده از ICT دامنه امتیازات بین 4.8 تا 7.2 است که نیاز به ارائه بالا بردن سطح مهارت و ارائه آموزش در زمینه های مرتبط را دارد که در کل بااعمال این تغییرات امتیاز شاخص کشور در دنیا بهبود قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
 
براساس نتایج بدست آمده از وضعیت شاخص IDI در استان ها برنامه های زیر به منظور بهبود مقدار این شاخص و به تبع آن افزایش سطح توسعه یافتگی استانها مدنظر است:
 
•        در استان های با سطح توسعه یافتگی بالا تمرکز برنامه ها درجهت توسعه آموزش و مهارت و در استان های با سطح توسعه فناوری پایین تمرکز برنامه ها در جهت توسعه زیرساختی و مهارتی دنبال شود .
 
•        توسعه زیرساخت ها باهدف بهره برداری جهت ترویج کسب و کارهای نوپا و اشتغال در حوزه  ICT ادامه یابد .
 
•        برگزاری دوره های آموزشی رایگان در مراکز رشد و نوآوری و حمایت افراد در استفاده و ایجاد مشاغل در حوزه ICT به منظور افزایش سطح مهارت حوزه ICT دنبال شود.
 
•        حمایت های ویژه در حوزه های استارتاپی در استان های محروم با در نظر گرفتن ضریب تشویقی و تسهیلات مناسب در این مناطق ادامه یابد .
 
•        با وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی به منظور تقویت و ایجاد تعاونی ها در حوزه ICT به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته همکاری شود .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.