اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 19, 2021
11:04 دوشنبه، 28ام تیرماه 1400
کد خبر: 126582

میانگین سرعت جهانی اینترنت استارلینک از ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه عبور کرد

 
ابزار جدید سرویس اینترنت استارلینک نشان می‌دهد که میانگین سرعت دانلود آن از ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه گذشته است. اگرچه این اطلاعات از افراد محدودی گردآوری شده، اما به ما نشان می‌دهد که اینترنت استارلینک در کدام منطقه سریع‌تر و در کدام منطقه کندتر است.
 
بر اساس نتایجی که در ابزار Starlink Statuspage ارائه شده، کاربران مقیم اتحادیه اروپا نسبت به کاربران آمریکایی سرعت اینترنت بالاتری دارند. میانگین سرعت دانلود در اروپا ۱۷۶ مگابیت است و سقف و کف سرعت نیز ۴۲۲ و ۲.۲ مگابیت ثبت شده. افزون بر این، میانگین تاخیر (Latency) در بین کاربران اروپایی نسبت به آمریکایی پایین‌تر است.
 
میانگین تاخیر در بین کاربران اروپایی ۳۳.۴ میلی‌ثانیه است، در حالی که آمریکایی‌ها تاخیر ۵۱ میلی‌ثانیه‌ای را تجربه می‌کنند. اگر نگاه دقیق‌تری به اطلاعات موجود داشته باشیم، بالاترین تاخیر ثبت شده برای کاربران آمریکا ۹۸۵ میلی‌ثانیه بوده، اما کاربران اروپایی در بدترین شرایط یک سوم این تاخیر معادل ۳۶۵ میلی‌ثانیه را تجربه کرده‌اند.

 
با این وجود، پایین‌ترین تاخیر در اتحادیه اروپا ۱۸ میلی‌ثانیه است، در حالی که این رقم برای کاربران آمریکایی ۱۱ میلی‌ثانیه ثبت شده. تاخیر به زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا یک بسته داده از سرورها به دست کاربر برسد و از سمت او به شبکه برگردد.

 
ابزار اطلاعات استارلینک تقسیم‌بندی جغرافیایی خود را به سه دسته اروپا، آمریکا و جهان محدود کرده است. با این حال، نمودارهایی پیرامون سرعت دانلود در آمریکا، بریتانیا، دانمارک، فرانسه، هلند و استرالیا وجود دارد. این نمودارها سرعت دانلود را در سه ماه اخیر نشان می‌دهند. در این بازه زمانی استرالیا بالاترین سرعت دانلود جهانی را داشته است. البته این کشور نسبت به آمریکا و اروپا کاربران بسیار کمتری دارد و بخشی از علت این سرعت بالا می‌تواند مربوط به همین موضوع باشد. از سوی دیگر، کاربران بریتانیایی پایین‌ترین سرعت دانلود را گزارش کرده‌اند.
 
ایلان ماسک پیش‌تر گفته بود انتظار دارد سرعت شبکه به ۳۰۰ مگابیت و تاخیر آن به زیر ۲۰ میلی‌ثانیه برسد. استارلینک تاکنون فقط یک سوم ماهواره‌های مدنظر خود را به مدار فرستاده و بدیهی است که آزمایش‌های کنونی شاید به درستی نشان‌دهنده توان و کیفیت سرویس اینترنتی آن‌ها نباشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.