تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 19, 2021
14:43 دوشنبه، 28ام تیرماه 1400
کد خبر: 126603

شاپرک از فرایند اجرا خارج و فقط بر پرداخت‌یاران نظارت کند

 
اعلام موضع برخی از شرکت‌های پرداخت‌یاری مبنی بر خروج از مدل پرداخت‌یاری در صورت رفع نشدن مشکلاتشان در نهایت موجب شد تا کمیسیون پرداخت انجمن فین‌تک با ارسال نامه‌ای به معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پیشنهادات خود را برای بهبود مدل پرداخت‌یاری و رفع مشکلات موجود را مطرح کند. در این نامه انجمن خواستار خروج شاپرک به صورت کامل از فرایند اجرا و تمرکز روی نظارت به صورت دقیق شده است.
 
در این نامه قید شده است در صورت اجرایی شدن پیشنهادات علاوه بر اینکه بسیاری از مشکلات فعلی پرداخت‌‌یارها رفع خواهد شد باراضافی ایجاد شده برای شاپرک نیز مرتفع می‌شود و شاپرک می‌تواند علاوه بر اینکه وظایف نظارتی خود را بهتر انجام دهد به دیگر حوزه‌های مغفول مانده مانند پرداخت‌بانی، حساب‌یاری و هاب بپردازد.
 
طبق پیشنهادهای ارائه شده از سوی کمیسیون انجمن فین‌تک، در مرحله اول حساب‌ پرداخت‌یاری از مسدودی خارج شود و مسئولیت تسویه با پذیرندگان به شرکت‌های پرداخت‌یاری سپرده شود. همچنین شرکت‌های پرداخت‌یار مانند بقیه ذینفعان شبکه پرداخت، اجازه تعریف ترمینال‌های مختلف و استفاده از امکانات تسویه‌های متنوع را داشته باشند و همه ترمینال‌های خود را به شاپرک معرفی کنند.
 
فعالان حوزه پرداخت‌یاری معتقدند که مشکلات ایجاد شده برای فعالیت پرداخت‌یارهای طی ۳ سالی که از آغاز فعالیت آنها می‌گذرد به دلیل مدل طراحی شاپرک است. چرا که با وجود اینکه شاپرک مسئولیت تسویه را بر دوش دارد اما هزینه عدم تسویه بر دوش او نیست.
 
همچنین در این نامه به منظور کاهش بار اجرای شاپرک عنوان شده که پذیرندگان جدید مطابق الگوی استاندارد برای شاپرک ارسال شوند و شاپرک تایید یا عدم ارائه خدمات به آنها را به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کند و پذیرنده‌ای که تایید نشدنش از سوی شاپرک اعلام شد، پرداخت‌یار موظف است که سرویس‌های وی را ظرف ۵ ساعت قطع کند.
 
از سویی شرکت‌های پرداخت‌یاری موظف هستند گزارش‌های روزانه، هفتگی ماهانه، فصلی و سالانه در خصوص وضعیت حسابداری و تسویه با پذیرندگان مطابق با الگوی استاندارد برای شاپرک ارسال کنند. همچنین بانکی نیز که حساب تجمیع پرداخت‌یاری در آن قرار دارد، باید صورتحساب‌های روزانه، هفتگی ماهانه فصلی و سالانه از حساب تجمیع پرداخت‌یار برای شاپرک ارسال کند.
 
در اصل از این طریق شاپرک می تواند نظات کاملی روی تسویه حساب‌ها داشته باشد و هر گونه شبه تخلف را برطرف کند.
 
در این نامه حتی پیشنهاد شده است تا جریمه‌های برای پرداخت‌یاران در صورت عمل نکردن به تعهداتشان پیش‌بینی شود و در سایت شاپرک نیز در قسمت مربوط به پرداخت‌یاران به صراحت عنوان شود که تجمیع پول نزد شرکت‌های پرداخت‌یار انجام می‌شود و مسئولیت تسویه بر عهده شرکت‌های پرداخت‌یار است و نیاز است پذیرندگان تحقیقات لازم را راسا قبل از انتخاب، از هر شرکت به عمل آورند و ریسک استفاده از خدمات برعهده استفاده کنندگان از سرویس است.
 
در اصل به نظر می‌رسد پرداخت‌یاران با پیشنهاد اضافه شدن این بند در سایت می‌خواهند مسئولیت هر گونه تخلف را از دوش شاپرک برداشته و بر دوش خود شرکت‌ها بگذارند.
 
در انتهای این نامه درخواست شده است تا با اولویت بررسی این نامه، حساب‌های پرداخت‌یاری از مسدودی خارج شوند تا شرکت‌ها بتوانند بدون مشکل با پذیرندگانشان تسویه کنند و از فرآیند فعلی خارج شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.