تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 23, 2021
12:28 جمعه، 1ام مردادماه 1400
کد خبر: 126691

ایلان ماسک به موفقیت بیت‌کوین امیدوار است

 
ایلان ماسک یکی از تاثیرگذارترین افراد در زمینه رمزارزها است و صحبت‌های او در مورد بیت‌کون و ارز محبوبش دوج‌کوین به شدت قیمت این رمزارز را بالا و پایین کرده است. چراغ سبز تسلا به بیت‌کوین و پذیرش این رمزارز به عنوان یک روش پرداخت باعث شد تا قیمت بیت‌کوین بالا برود و همینطور رها کردن و اعلام عدم پذیرش هم باعث سقوط قیمت آن شد تا جایی که حتی بسیاری به جان ماسک افتاده و شوخی‌های او را محکوم کردند.
 
 به نقل از تک‌کرانچ، ماسک با وجود انتقادهایی که نسبت به بیت‌کوین و مخصوصا نحوه تامین انرژی آن داشت، چندین بار اعلام کرد که تسلا بیت‌کوین‌های خود را نمی‌فروشد و در تازه‌ترین خبر روز چهارشنبه و در یک ملاقات مجازی، بار دیگر بر علاقه خود به بیت‌کوین و جهان رمزارزها تاکید کرد.
 
این مراسم که بی‌ورد (B Word) نام داشت با حضور ایلان ماسک، جک دورسی، مدیرعامل توییتر و اسکوئر و کتی وود، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه آرک اینوست (Ark Invest) برگزار شد. ماسک در این جلسه مجازی به سرمایه‌گذاری‌های عظیم شخصی جدای از تسلا و اسپیس‌اکس روی بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌کوین اشاره کرد. وی افزود که تسلا و اسپیس‌اکس نیز بیت‌کوین را جزو دارایی‌های خود دارند.
 
دلیل کنار گذاشتن بیت‌کوین از روش‌های پراخت تسلا، نگرانی از مصرف انرژی و به ویژه انرژی تجدیدناپذیر بود. رمزارزها به دلیل مصرف انرژی بالا انتقادات زیادی را می‌پذیرند و بسیاری از آنها انرژی بسیار بالایی مصرف می‌کنند. بیت‌کوین و اتریوم که دو رمزارز بزرگ بازار محسوب می‌شوند از مکانیزمی به نام اثبات کار برای نگهداری از شبکه‌ها استفاده می‌کنند و ساخت هر بلوک تازه با پاداشی از جنس همان رمزارز همراه است. اثبات کار توسط ماینر‌ها انجام می‌گیرد و این دستگاه‌ها یک سری مسئله‌های رمزنگاری را حل می‌کنند و برای حل این مسئله‌ها از کارت‌های گرافیکی قوی استفاده می‌شود. مراکز بزرگ استخراج از هزاران کارت گرافیک استفاده می‌کنند.
 
در حالی که اتریوم قرار است از پروتکل اثبات کار به سمت اثبات سهم حرکت کند و مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما چنین تحولی برای بیت‌کوین محتمل نیست. درنتیجه بیت‌کوین برای تبدیل شدن به یک ارز دوستار محیط زیست تنها منبع انرژی خود را تغییر می‌دهد.
 
از آنجایی که شبکه جهانی بیت‌کوین از انرژی تجدیدپذیر استفاده نمی‌کند و با توجه به نامتمرکز بودن این شبکه، نمی‌توان گفت که استفاده از انرژی تجدیدپذیر تا چه حد در این شبکه همه‌گیر شده و چه سهمی از استخراج کنندگان از منبع انرژی تجدید پذیر یا پاک استفاد می‌کنند. اما با توجه به رویکردی که ماسک و تسلا در مقابل بیت‌کوین اتخاذ کرده‌اند احتمالا شفافیت در زمینه مصرف انرژی افزایش می‌یابد تا تسلا که از جمله بزرگ‌ترین مالکان بیت‌کوین است به پذیرش این رمزارز مجاب شود.
 
قیمت رمزارزهای متعدد از جمله سه رمزارزی که ماسک نیز بخشی در آنها سهام‌‌دار است در چند ماه اخیر و با توجه به بیانیه‌های تسلا بالا و پایین شدند. پیش از حضور ماسک در برنامه زنده شب شنبه قیمت دوج کوین افزایش قابل توجهی داشت اما زمانی که در این برنامه ماسک این رمزارز را یک «فریب» خواند، قیمت دوج‌کوین فرو ریخت.
 
اما موفقیت اقتصادی ماسک نیز تا حدی به عملکرد این رمزارز‌ها وابسته است و رفتار او ممکن است باعث حساسیت قانون‌گذاران شود.
 
ماسک می‌گوید: «اگر قیمت بیت‌کوین سقوط کند من ضرر می‌کنم. من ممکن است قیمت آن را هل بدم اما آن را تخریب نمی‌کنم. من مطمئنا به فکر بالا بردن قیمت و فروش آن یا چیزی شبیه به این نیستم. من دوست دارم بیت‌کوین موفق شود.»
 
الگوی «پامپ و دامپ» یا افزایش قیمت و رهاسازی آن پس از رسیدن به اوج قیمت یک الگوی کلاهبرداری در سهام است که فرد ابتدا با اطلاعات و داده‌های اشتباه و یا شایعه پراکنی قیمت یک دارایی را بالا برده و سپس دارایی‌های خود را در قیمت بالا به فروش رسانده و قیمت آن دارایی فرو می‌ریزد.
 
ماسک البته پیش از این هم با مشکلات قانونی در این باره دست و پنجه نرم کرده و درنتیجه با تبعات احتمالی غریبه نیست. او در سال ۲۰۱۸ به دلیل استفاده از توییتر از جمله یک پست مربوط به آینده تسلا به کلاه‌برداری سهامی متهم شد. او سپس در توافقی با SEC قبول کرد که وکلا روی پست‌های او درمورد شرکت نظارت داشته باشند و براساس گزارش‌ها در دو سال گذشته این تعهد را نقض کرده است.
 
روز چهارشنبه ماسک و دورسی درمورد نگرانی‌های محیط زیستی بیت‌کوین و دیگر رمزارزها صحبت کردند؛ برای استخراج این رمزارزها به کامپیوتر‌هایی با مصرف انرژی بالا نیاز است.
 
تسلا در ماه می پس از اظهار نگرانی ماسک درمورد آلودگی شبکه این رمزارز تراکنش‌های بیت‌کوینی را متوقف کرد.
 
ماسک می‌گوید: «ماموریت تسلا توسعه انرژی تجدیدپذیر است. ما نمی‌توانیم شرکتی باشیم که این کار را انجام می‌دهد و برای مصرف انرژی بیت‌کوین تلاشی نمی‌کند. حالا به نظر می‌رسد که بیت‌کوین در حال گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر است.»
 
ماسک می‌گوید که این شرکت بیت‌کوین را در بین دارایی‌های خود نگه داشته و زمانی که نیمی از شبکه بیت‌کوین از انرژی تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و بادی استفاده کند دوباره پذیرش آن را از سر می‌گیرد؛ ماسک البته پیش از این هم در توییتر خود به این موضوع اشاره کرده بود.
 
دورسی مدیرعامل توییتر و اسکوئر که میلیون‌ها بیت‌کوین خریداری کرده و اپلیکیشنی برای توسعه دهندگان کریپتو ارائه کرده است می‌گوید که می‌توان چندین نوع انرژی استفاده نشده را برای تامین انرژی شبکه بیت‌کوین استفاده کرد.
 
دورسی می‌گوید: «فقط تمام انرژی‌های استفاده نشده‌ای که هرروز هدر می‌روند را در نظر بگیرید، اینکه بتوانیم انرژی را گرفته و آن را به یک سیستم امن و مناسب پولی برای زمین تبدیل کنیم.»
 
بار دیگر اظهارات ماسک و البته دورسی در این جلسه بی‌تاثیر نبوده و حاکی از قدرت همیشگی این افراد در دنیای رمزارزها است. قیمت بیت‌کوین روز دوشنبه به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد. اما با توجه به اطلاعاتی که بنیان‌گذار تسلا در مورد دارایی‌های رمزارزی خود و شرکتش در این جلسه ارائه کرد، قیمت بیت‌کوین بار دیگر به بالاتر از ۳۰ هزار دلار رسید. قیمت این رمزارز در زمان نگارش این متن در حدود ۳۲ هزار دلار است و قیمت دیگر رمزارزها نیز به نسبتی تقریبا مشابه افزایش یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.