تلفن همراه

فناوری

July 24, 2021
12:07 شنبه، 2ام مردادماه 1400
کد خبر: 126716

درخواست جهرمی از دولت آینده برای توسعه 5G

 
همزمان با یک سالگی ورود فناوری ۵G به کشور، وزارت ارتباطات در گزارشی با بیان ویژگی های این فناوری از دولت آینده خواست تا با توسعه کاربردهای ۵G ، به جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه کمک کند.
 
به گزارش وزارت ارتباطات، دو سال پیش بود که وزیر ارتباطات با اعلام خبر برگزاری «جلسات خوب» درباره زیرساخت‌های ۵G، وعده راه اندازی نسل پنجم اینترنت تلفن همراه را با وجود تحریم‌های آمریکا داد.
 
در آن زمان محمد جواد آذری جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جلسات خوبی درباره زیرساخت‌های ۵G داشتیم. جهش بزرگی برای کشور خواهد بود. اگرچه تحریم‌های آمریکا سرعت ما را کم می‌کند اما همان‌گونه که در یک سال گذشته به طور میانگین هر روز به ۲۰ روستا دسترسی دادیم و ۸۰ درصد تکالیف شبکه ملی محقق شد، ۵G را هم راه می‌اندازیم.»
 
این خبر خوب در سال ۱۳۹۹ با راه اندازی مراکز ۵G در شیراز، کیش، مشهد و تهران به صورت پایلوت تحقق یافت.
 
۵G چیست و چه کاربردی دارد؟
 
برای ما در ایران که با مشکل دانلود و سرعت اینترنت مواجه هستیم، ۵G را می‌شود اینطور تعریف کرد: گمان کنید یک فیلم سینمایی را در کمتر از چند ثانیه با این فناوری می‌توانید دانلود کنید.
سرعت اینترنت نسل پنجم تا حدی زیاد است که حتی نیازی به فیبرهای نوری گران‌قیمت نیز نخواهید داشت.
 
سازمان بین‌المللی ارتباطات (ITU) در حال حاضر پیش‌بینی تجربه سرعت ۱۰۰ مگ تا یک گیگابیت را برای کاربران ارائه داده و حداکثر سرعت قابل دستیابی را نیز ۲۰ گیگابیت اعلام کرده که قطعاً جای پیشرفت دارد. اما همین اعداد هم به مراتب بالاتر از سرعت‌هایی است که اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
 
افزایش چشمگیر در ظرفیت پهنای باند
 
برخی از کمپانی‌ها معتقدند ظرفیت نسل آینده چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر ظرفیت کنونی بوده و اشیا متصل به اینترنت بیشترین استفاده را از این ظرفیت خواهند برد.
 
شاید ملموس‌ترین مثالی که می‌توان برای چگونگی تغییر زندگی در آینده با حضور ۵G زد، بخش حمل و نقل باشد. جایی که دیگر حتی لازم نیست اتومبیل خود را برانیم. تشخیص برخورد، مسیریابی لحظه‌ای، مدیریت ترافیک از راه دور و سیستم‌های ترمز خودکار تنها بخشی از قابلیت‌هایی هستند که می‌توان با حضور فناوری ۵G متصور شد.
 
عدم قطعی شبکه در ۵G
 
یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی که برای فناوری ۵G پیش‌بینی می‌شود، پایداری و ثبات آن است. دقت و سرعتی که حتی می‌توان از آن در عمل‌های جراحی حساس استفاده کرد.
 
جراحی از راه دور به دلیل حساسیت آن نیاز به یک شبکه مطمئن و پایدار دارد که نسل پنجم تلفن همراه این امکان را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که از راه دور و در شرایط بحرانی بتوانند به بیماران کمک کنند و تحول مهمی را در حوزه درمان ایجاد کند.
 
اینترنت اشیا در بستر ۵G
 
در آینده نزدیک بیشتر اشیا بر بستر اینترنت به هم متصل می‌شوند و اتصال این حجم گسترده از لوازم هوشمند به یکدیگر به ظرفیت مخابراتی و پهنای باند قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد و همین مسئله اهمیت ۵G را نشان می‌دهد. بنابراین در آینده‌ای نزدیک با استفاده از فناوری ۵G و گوشی هوشمند خود می‌توانید از کیلومترها دورتر، لوازم خانگی خود را کنترل کرده و به عنوان مثال آن‌ها را خاموش یا روشن کنید.
 
توسعه فناوری ۵G نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد و کشورهای مختلف نیز برنامه‌هایی برای توسعه کاربردهای آن و ایجاد بازار انجام داده اند.
 
ما در ایران در حوزه ۵G در ابتدای مسیری هستیم که در دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۹ آغاز شد. از این رو دولت آینده باید به سرعت با توسعه کاربردهای این فناوری و ایجاد بازار مناسب، به جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه کمک کند.
 
فرهنگ سازی و تدوین مقررات موارد دیگری هستند که باید در کنار توسعه فناوری و بازار به آنها پرداخته شود تا با رشد همزمان این بخش‌ها، ۵G و مزیت‌های آن به سرعت عملیاتی شود تا مردم همزمان با دیگر کشورها از فواید این فناوری به روز دنیا بهره مند شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.